مدیرکل دفتر نظامهای بهره برداری و حفاظت آب و آبفا وزارت نیرو در بندرعباس:

ضرورت هماهنگی شرکت های آب و آبفا در حفظ کیفیت آب شرب/ به دنبال تدوین برنامه های علاج بخشی هستیم

۱۳۹۸/۱۰/۰۴ - ۰۸:۲۰:۴۵
کد خبر: ۹۴۱۰۳۵
ضرورت هماهنگی شرکت های آب و آبفا در حفظ کیفیت آب شرب/ به دنبال تدوین برنامه های علاج بخشی هستیم
مدیرکل دفتر نظامهای بهره برداری و حفاظت آب و آبفا وزارت نیرو در سومین نشست کارگروه اجرایی مدیریت جامع کیفیت منابع آب منطقه 5 کشور، بر ضرورت هماهنگی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی و آب منطقه ای استان ها در حفظ و ارتقاء کیفیت منابع آبی، شناخت منابع آلاینده ،تهدیدات کیفی و میزان اثرگذاری آن ها بر کیفیت آب شرب تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ؛ سومین نشست کارگروه اجرایی مدیریت جامع کیفیت منابع آب منطقه 5 کشور، به میزبانی آبفای هرمزگان با حضور  مهندس " شاهپور رجایی" مدیرکل دفتر نظامهای بهره برداری و حفاظت آب و آبفا وزارت نیرو، " سید کوشیار واقفی" مدیر نظارت بر بهداشت آب آبفای کشور و مدیران دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب شرکت های آب منطقه ای و آب و فاضلاب شهری و روستایی استان های هرمزگان، یزد، کرمان، اصفهان و چهارمحال بختیاری در بندرعباس برگزار شد.

در این نشست مدیرکل دفتر نظامهای بهره برداری و حفاظت آب و آبفا وزارت نیرو بر ضرورت هماهنگی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی و آب منطقه ای استان ها در شناخت منابع آلاینده ،تهدیدات کیفی و میزان اثرگذاری آن ها بر کیفیت آب شرب تاکید کرد.

"شاهپور رجایی" افزود: با شناخت منابع آلاینده می توان از ایجاد منابع آبی در مکان هایی که دارای منابع آلوده کننده هستند، جلوگیری و مشکل کیفی احتمالی را مرتفع نمود.

وی همچنین ایجاد بانک جامع اطلاعات منابع آلاینده را پس از شناسایی ضروری دانست و گفت: در حال حاضر مسئله ای که بایستی به آن پرداخت، تدوین برنامه های علاج بخشی است که انتظار داریم شرکت های آب و فاضلاب وضعیت کیفی منابع آبی ، چالش ها و راهکارها را برای بلند مدت ارائه نمایند.

 رئیس کارگروه سیاست گذاری نظام جامع مدیریت کیفیت آب اظهار کرد: صرفا ایجاد منابع آبی جدید علاج بخش نیست و تمرکز ما در نشست های کارگروه اجرایی مدیریت جامع کیفیت منابع آب بر برنامه های علاج بخشی خواهد بود.

رجایی در ادامه تصریح کرد: در بحث کنترل کیفیت آب، نیاز به ایجاد نقشه جامع کیفی از منابع آب کشور داریم که امیدواریم این مهم به زودی محقق شود.  

ضرورت تغییر ساختاری در نظام قیمت آب

مدیرعامل آبفای هرمزگان نیز در این نشست بر پایش مستمر و بی وقفه کیفیت آب آشامیدنی و انجام آزمایش های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی آب از حوزه آبریز تا شبکه توزیع آب شهرهای استان، تاکید کرد و گفت: بخش قابل توجه ای از قیمت تمام شده آب در بحث کنترل کیفیت آب هزینه می شود.

"امین قصمی" افزود: همچنین اقداماتی درت صفیه خانه های آب استان با هدف ارتقاء کیفیت آب شرب انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت منابع آبی شهر بندرعباس از جمله سد استقلال میناب گفت: با توجه به خشک سالی های اخیر و شرایط خاص اقلیمی، سهم منابع آبی این شهر از سدها به حداقل کاهش یافته و ناگزیر به سمت ایجاد منابع آبی جدید رفتیم.

قصمی در این باره افزود: با بهره برداری از ظرفیت کامل آب شیرین کن بندرعباس تا خرداد ماه 99 و احداث آب شیرین کن جدید با ظرفیت 50 هزار مترمکعب در شهر بندرعباس؛ 62 درصد منابع آبی این شهر از آب شیرین کن ها خواهد بود. همچنین با ایجاد این منابع دغدغه هایی که در گذشته برای تامین آب بندرعباس داشتیم، نخواهیم داشت.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت تغییر ساختاری در نظام قیمت آب، اظهار کرد: دلیلی ندارد که بهای آب با کیفیت یکسان در استان های مختلف، یکی نباشد که در همین رابطه ما تغییر ساختاری در نظام قیمت ها را در هرمزگان شروع کردیم. قصمی تاکید کرد: در حال حاضر قیمت آب بسیار پایین است و باید روی این موضوع بازنگری صورت گیرد و به سمت قیمت تمام شده آب برویم.

همچنین در این نشست مدیران دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب شرکت های آب منطقه ای و آب و فاضلاب شهری و روستایی استان های هرمزگان، یزد، کرمان، اصفهان و چهارمحال بختیاری گزارشی در خصوص عملکرد مدیریت کنترل کیفیت آب ارائه دادند.

گفتنی است؛ بازدید از آزمایشگاه مرکزی کنترل کیفیت آب و فاضلاب و تصفیه خانه آب شهر بندرعباس از دیگر برنامه های اعضاء کارگروه اجرایی مدیریت جامع کیفیت منابع آب منطقه پنج کشور در سفر دو روزه به هرمزگان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز