با هدف اختصاص اعتبار به تعاونی های منابع طبیعی و ایجاد اشتغال:

افزایش ۱۱ میلیارد تومانی سرمایه صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی تا پایان امسال

۱۳۹۸/۱۱/۱۴ - ۱۰:۳۴:۱۱
کد خبر: ۹۵۹۱۸۹
افزایش ۱۱ میلیارد تومانی سرمایه صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی تا پایان امسال
صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی با هدف اختصاص اعتبار به تعاونی های منابع طبیعی و ایجاد اشتغال و پویا نمودن بهره برداران ایجاد شده است که تاکنون از نظر فعالیت های شاخص و اثر بخش موفق به کسب رتبه دوم کشوری شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ؛ مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی هرمزگان گفت : در سال گذشته ۹ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال تسهیلات برای طرح های آبخیزداری ، خرید نهاده های دامی ، بیابان زدایی ، ایجاد خوراک دام و تولید نهال پرداخت شد و این صندوق رتبه دوم کشور را کسب کرد.

حجت دهقانی فورخورجی افزود : تسهیلات پرداختی صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی نسبت به سال ۹۶ افزایش دو برابری داشته که در بخش آبخیزداری برای جلوگیری از سیل، ذخیره آب زیر زمینی و مقابله با خشکسالی منجر به ذخیره سازی ۳ میلیون متر مکعب آب شده است.

وی بیان داشت: همچنین خرید ۱۰۰ تن خوراک دام، ۶۰۰ هزار اصله تولید نهال جنگلی و مرتعی و بیابان زدایی طرح آبرسانی برای کشت نهال انجام شده است.

"اشتغال زایی بیش از 300نفری با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی"

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی هرمزگان گفت: امسال تعداد تعاونی ها به 70شرکت تعاونی افزایش یافته است و برای بیش از 300 نفر شغل ایجاد شده است.

دهقانی افزود: هر کدام از این تعاونی های منابع طبیعی  با عضویت در صندوق منابع طبیعی می توانند به منظور توانمند شدن، ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس در روستاها و دریافت تسهیلات آسان بدون پروسه های بانکی و با ضمانت راحت و آسان زمینه توسعه پایدار در بخش منابع طبیعی را فراهم کنند.

وی افزود: در صورت افزایش سرمایه صندوق از طریق تسهیلات فنی و اعتباری پیش بینی شده در قانون و درخواست تعاونی های منابع طبیعی، امکان رونق تولید و پرداخت وام های اشتغال زا به این تعاونی ها وجود دارد.

عیسی برخورداری پور رییس هیئت مدیره صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی استان هرمزگان گفت: راه اندازی صندوق های حمایت از توسعه منابع طبیعی تنها راه برون رفت از معضلات و چالش های کنونی عرصه های منابع طبیعی است.

"برپایی نمایشگاه ها و بازارچه های فروش برای رونق محصولات تو.لیدی تعاونی های منابع طبیعی "

تاکنون بیش از 8 نمایشگاه و بازارچه برای فروش محصولات جنگلی و مرتعی تعاونی های در استان ایجاد شده است که استقبال خوبی نیز روبرو شده است.

خانم پیشدار که دو شرکت تعاونی قالیبافی و شرکت تعاونی هزار نقش هرمزگان دارد می گوید: از سال 74 تعاونی قالیبافی را راه اندازی کرده است و در سال 88 نیز شرکت تعاونی هزار نقش هرمزگان را ثبت کردم و در یک سال اخیر نیز مدیریت صندوق خرد زنان را برععده دارد.

وی می گوید: مهمترین تولیدات خود را که صنایع دستی ،قالی ،لباس سنتی ،  کیف های سنتی وصنایع دستی حصیری است برای فروش در نمایشگاه عرضه می کند.

خانم شریفه مداحی نیز که شرکت تعاونی ماه منیر میناب را دارد می گوید: ترشی جات ،انواع فرآورده های گیاهی ،عرقیجات و صنایع دستی تولید می کند.

وقتی از خانم مداحی در مورد میزان درآمدش مییرسم می گوید: بعضی ماهها فروش خوب است و درآمد به 4 تا5 میلیون تومان میرسد اما گاهی که فروش مناسب نیست زیر یک میلیون تومان درآمد دارد .

خانم ابوالپور نیز در بخش هماگ سیاهو شرکت تعاونی گیاهان دارویی دارد که از سال 83 فعالیت خود را با عرق گیری از گیاهان دارویی و فروش محصولات گیاهی و مرتعی آغاز کرده از میزان فروش خود رضایت نسبی دارد .

وی می گوید: گاهی که گردشگران برای بازدید از منطقه هماگ می آیند فروش خوبی داریم اما در بیشتر مواقع فروش زیاد بالا نیست .

"نبود مکان ثابت و بازاریابی برای فروش محصولات مهمترین مشکل فعالان عرصه منابع طبیعی و صنایع دستی "

 خانم پیشدار می گوید: جایگاه خاص و ثابتی برای فروش محصولات وجود ندارد و هزینه کرایه مغازه هم نداریم که  اگر مکان مشخصی برای فروش اختصاص یابد یا هزینه حضور در نمایشگاه های کشوری و استانی برای ما فروشندگان ارزان تر در نظر گرفته شود بهتر می توانیم محصولات خود را بفروشیم .

خانم مداحی نیز می گوید: برای روغن گیری محصولاتش به دستگاهای بزرگ روغن گیر نیاز دارد که هزینه بالایی دارد اگر تسهیلات با شرایط آسان تر و بدون سپرده گذاری پرداخت شود ما میتوانیم دستگاهای بزرگ را خریداری کنیم و تولیدات خود را گسترش دهیم .

"پرداخت تسهیلات با کارمزد 4 درصد وبدون ضامن "

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی هرمزگان گفت: پرداخت تسهیلات کم بهره با کارمزد 4 درصد با ضمانت سفته بدون نیاز به ضامن و در مدت دو روز پرداخت می شود.

دهقانی افزود: سرمایه صندوق هم اکنون بیش از 4 میلیارد تومان است که تا پایان سال به 11 میلیارد تومان میرسد که با افزایش اعتبارات، صندوق رتبه نخست کشور را کسب می کند .

اعتبارات صندوق توسعه ملی با تزریق سهم 51 درصدی تعاونی ها وسهم 49 درصد ی دولت تایمن شده است .

مشارکت فرآیندی دوسویه و تعاملی است. یک سوی آن مردم و دیگر سوی آن دستگاه های اجرایی و دولت قرار گرفته است و با مشارکت صندوق ها درآمدهای شرکت تعاونی ها بالا رفته و به کاهش فقر، با افزایش مشارکت اجتماعی کمک می شود.

 مشارکت مردم در احیائ مدیریت و اجرای طرح های منابع طبیعی از موارد ضروری در موفقیت برنامه های مدیریتی سازمان جنگلها مراتع وآبخیزداری کشور است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز