مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها:

نقش جوامع محلی در مدیریت صندوق های حمایت از توسعه منابع طبیعی

۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۱۱:۰۱:۳۴
کد خبر: ۹۷۰۹۹۸
نقش جوامع محلی در مدیریت صندوق های حمایت از توسعه منابع طبیعی
رییس هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی هرمزگان گفت: مدیریت بر جوامع محلی رهیافتی چند بخشی برای مدیریت منابع طبیعی است که ذینفعان مختلف با نقشهای متفاوت برای دستیابی به هدف نهایی که حفاظت وبهره برداری پایدار از منابع طبیعی است در آن نقش دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان؛ عیسی برخورداری پورافزود: ماهیت چند بعدی صندوق های حمایت از توسعه منابع طبیعی سبب توجه بیشتر به استفاده از سرمایه های جمع آوری شده توسط جوامع محلی در قالب شرکت های تعاونی در این صندوق ها که به منظور رفع مشکلات جوامع محلی در روستاها طراحی وتشکیل شده است.

وی گفت:اهمیت صندوق های منابع طبیعی در قالب حفاظت از عرصه های منابع طبیعی که یکی از ثروت های حائزاهمیت برای نسل های کنونی وآینده است که نقش بسیار مهمی در تعادل بوم شناختی، درآمدزایی وتوسعه روستایی دارد. از این رو حفاظت وبهره برداری پایدار از این منابع ارزشمند با کمک صندوق ها ومشارکت جوامع محلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برخورداری پور افزود: با توجه به اهمیت تشکیل این صندوق ها در تدوین راهبردهای حفاظت وبهره برداری پایدار از این منابع به عنوان ضرورتی بنیادی بیش از پیش احساس می گردد و  در چنین وضعیتی نقش اصلی با شرکت های تعاونی است که ذینفعان اصلی این منابع در جوامع محلی محسوب می شوند.

وی گفت:جوامع محلی توانمند مهمترین محور توسعه می باشند زیرا آنان نیاز های منطقه ومشکلات خویش را بهتر از سایرین شناخته واگر دانش بومی آنها با دانش نوین همراه باشد بهترین راهکار برای مدیریت و رفع مشکلات عرصه های منابع طبیعی خواهد بود.

رییس هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی هرمزگان گفت:بنا براین مردم در تصمیم گیری، برنامه ریزی ، نظارت وارزشیابی در برنامه های صندوق های حمایت از توسعه منابع طبیعی از جایگاه ویژه ای برخوردارند از این رو نظام مدیریت مناسب برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی با مشارکت صندوق وتعاونی های موجود،بایستی بر مبنای مدیریت مبتنی بر مشارکت جوامع محلی بنا نهاده شود. به بیانی دیگر راهبرد اصلی عملی کردن در افزایش سرمایه صندوق های حمایت از توسعه منابع طبیعی در بخش روستایی تاکید بر اختصاص کمک های فنی اعتباری دولت برای تامین سهم دولت در مشارکت با تعاونی ها وجوامع محلی برشمرد.

   

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز