مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار خبر داد:

تجهیز ۲۰ هزار هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان بهار به آبیاری تحت فشار

۱۳۹۹/۰۳/۱۹ - ۰۸:۵۰:۵۶
کد خبر: ۱۰۱۲۳۶۴
تجهیز ۲۰ هزار هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان بهار به آبیاری تحت فشار
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار از تجهیز 20 هزار هکتار از مزارع کشاورزی این شهرستان به آبیاری تحت فشارخبر داد.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، عبدالحسین اکبری صبح دوشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از مزرعه صالحی پیمان در شهرستان بهار با اشاره به پتانسیل‌های این شهرستان درزمینهٔ کشاورزی، مطرح کرد:شهرستان بهار یکی از شهرستان‌های پیشرو در حوزه آبیاری تحت‌فشار است: قریب به 20 هکتار از اراضی در سطح شهرستان بهار به آبیاری تحت‌فشار و قطره‌ای مجهزند که در این زمینه، جز شهرستان‌های نمونه استان در این زمینه هستیم.

وی افزود: شهرستان بهار با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی و توانمندی در بخش فنی و کشاورزانی که در این شهرستان هستند و منابع مالی آن‌ها می‌تواند یکی از شهرستان‌های موفق کشور در حوزه کشاورزی باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار، تصریح کرد: سطح زیر کشت سیب‌زمینی در شهرستان بهار ۶ هزار هکتار است، بیش از ۲۵۰ هزار تن تولید محصول سیب‌زمینی ما است،  و بیش از ۹۰ درصد آن به مصرف تابستانه می‌رسد و علاوه بر آن بیش از ۳۰۰ هزار تن نیز تولید خارج از سطح شهرستان و استان داریم که توسط کشاورزان شهرستان تولید می‌شود و برای نگهداری به انبارهای بالای صفر شهرستان عودت داده می‌شود.

وی در ادامه بابیان این‌که بیش از ۵۱ واحد با ظرفیت ۱۱۰ هزار تن سردخانه در شهرستان بهار وجود دارد، تصریح کرد: سطح کشت یونجه در این شهرستان بیش از ۴ هزار  و ۵۰۰ هکتار است و بیش از ۷۲ هزار هکتار گندم آبی و دیم و جو در سطح شهرستان بهار کشت می‌شود.

اکبری به وضعیت واحدهای پرورش مرغ گوشتی و مرغ تخم‌گذار و واحدهای دامی سنگین صنعتی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: بیش از ۶۷ واحد مرغ گوشتی و بیش از ۳۵ واحد دام سنگین در سطح شهرستان بهار در حال فعالیت است.

وی به بحث فراوری محصولات کشاورزی در این شهرستان پرداخت و ادامه داد: در این شهرستان ۷۷ واحد صنعتی داریم که بیش از ۲۲۳ هزار تن تولید محصولات فراوری در سطح شهرستان است از سویی بیش از ۶۵۰ هکتار، سطح زیر کشت خیار داریم که تأمین‌کننده واحدهای صنایع شوری جات ما هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار بابیان این‌که مزرعه گل محمدی آقای صالحی پیمان ۲۷ هکتار است که ۱۷ هکتار آن به بهره‌برداری رسیده است، گفت: با توجه به جایگاه ویژه گل محمدی به‌عنوان یک گیاه کم آب بر، بایستی توسعه کشت این محصول و هم‌چنین کشت محصول کلزا و زعفران را در این شهرستان توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان بهار ۳۵ هکتار است، یادآور شد: با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای اصلاح الگوی کشت و افزایش سطح گیاهان دارویی کم آب بر، کشت این نوع گیاهان در دستور کار  است و این روند در شهرستان افزایش می‌یابد تا رونق تولید و درآمدزایی در حوزه کشاورزی را شاهد باشیم بدین‌سان استفاده از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای در دستور کار قرارگرفته است.

در ادامه نیز مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در این مراسم مطرح کرد:با توجه به شرایط آب و هوایی که در ناحیه وجود دارد شهرستان بهار توانایی بالقوه‌ای در کاشت گیاهان دارویی دارد .

وی گفت:در استان همدان 5 واحد فرآوری  درزمینهٔ های تولید گیاهان دارویی  تولید دم‌نوش و عرقیات گیاهی  وجود دارد.

محمدی با اشاره به اینکه  برای فرآوری در این صنعت یازده هزار تن دیگر جا کی کاشت داریم مطرح کرد : در جهان 107 میلیارد دلار درامد گیاهان دارویی  وجود دارد که سهم ایران 500میلیارد دلار است  که عمده این درآمد از طریق کاشت زعفران است که باید این رقم را افزایش دهیم .

وی افزود: هشتاد درصد از تولید گیاهان دارویی  مصرف داخلی دارد که باید سعی کنیم در صد بیشتری را به صادرات اختصاص دهیم .

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، خاطرنشان کرد : در تولید گل محمدی بعد از بلغارستان و ترکیه  رتبه سوم را جهان را به خود اختصاص دادیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز