مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان خبر داد:

اجرای ۷۰ هزار سرشاخه کاری گردو در استان همدان

۱۴۰۰/۰۲/۱۶ - ۱۱:۱۵:۰۸
کد خبر: ۱۱۷۵۱۷۹
اجرای ۷۰ هزار سرشاخه کاری گردو در استان همدان
مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان، گفت: ۷۰ هزار سرشاخه‌ کاری باغ های گردو در مناطق مختلف استان از سوی اتحادیه شرکت های تعاونی تولید روستایی اجرا شد.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، مجید مسلمی‌راد هدف از اجرای این طرح را افزایش بهره وری در سطح باغ های استان به ویژه شهرستان تویسرکان به عنوان پایلوت و برند اصلی گردو در کشور عنوان کرد.

وی با بیان اینکه استان همدان رتبه اول تولید گردو و رتبه دوم از نظر مساحت باغ‌های گردو را در کشور بعد از کرمان دارد، گفت: بیش از ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار از مجموع وسعت باغ‌های استان به درختان گردو اختصاص دارد. 

مسلمی راد یادآور شد: ۱۳ درصد از گردوی کشور در استان همدان تولید می‌شود و شهرستان تویسرکان با تولید ۱۵ هزار و ۸۰۰ تن رتبه نخست تولید گردو را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی، در شهرستان تویسرکان پنج هزار و ۶۰۰ هکتار باغ گردو وجود دارد که ۲۹ درصد از کل تولید محصول گردوی استان از این شهرستان برداشت می شود.

مسلمی راد خاطرنشان کرد: پس از شهرستان تویسرکان، رتبه دوم تولید گردو به شهرستان ملایر و رتبه سوم به شهرستان های همدان و نهاوند اختصاص دارد.

وی خاطرنشان کرد: سرمازدگی درختان گردو به ویژه سرمازدگی بهاره، کاهش تولید و پایین بودن عملکرد برداشت و عدم یکنواختی محصول تولید شده از دلایل مهم برای انجام طرح سرشاخه کاری در استان همدان و شهرستان تویسرکان است.

مسلمی راد افزود: اتحادیه تعاونی تولید روستایی استان همدان با سرمایه گذاری قابل توجه و بهره گیری از دانش علمی روز در ایجاد زنجیره تولید نهال پیوندی و پیوندک گواهی شده گردو ، گام مهمی در توسعه بخش کشاورزی شهرستان تویسرکان و استان همدان برداشته است، این اتحادیه در سال ۱۴۰۰ اقدام به تولید ۱۳۰ هزار نهال پیوندی گواهی شده گردو کرده است.

وی یادآور شد: زنجیره تولید نهال پیوندی و پیوندک اتحادیه تعاونی تولید روستایی نه تنها نیاز استان همدان بلکه بخش عظیمی از کشور را از واردات پیوندک و نهال‌های خارجی بی‌نیاز می کند و در آینده می‌توان بخشی از نهال‌های تولیدی را به خارج از کشور صادر کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز