مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان خبر داد: تدوین استاندارد آموزشی رشته فناوری هوایی در همدان

۱۴۰۲/۰۳/۱۱ - ۰۹:۵۴:۱۰
کد خبر: ۱۴۸۰۷۷۲
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان خبر داد: تدوین استاندارد آموزشی رشته فناوری هوایی در همدان
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان گفت: استاندارد آموزشی رشته فناوری هوایی با هدف رفع نیازهای مهارتی با مشارکت دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در همدان تدوین می شود.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، وهب مختاران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: هدایت و مدیریت آموزش‌های فنی و حرفه ای باید در راستای مشاغل مبتنی بر فناوری‌های نوین و نیازهای روز جامعه باشد و خروجی این آموزش‌ها به اشتغال پایدار منجر شود.

این مقام مسئول افزود: برگزاری دوره های مهارتی و تخصصی در راستای رفع نیازهای جامعه و بازار کار باید از منابع، محتویات و توانایی های تعریف شده استاندارد توسط پژوهشگران متخصص فنی و حرفه ای شناسایی و کارآمدترین موارد انتخاب شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان گفت: تدوین استانداردهای آموزشی در برگزاری دوره های مهارتی از الزامات پاسخگویی به نیاز جامعه در آموزش های مطلوب فنی و حرفه ای است.

مختاران اظهار داشت: تدوین استانداردهای آموزشی بر اساس مشاغل مورد نیاز استان و در راستای تحقق خط مشی‌ها و سیاست‌های سند راهبردی مهارت، توسعه و ارتقای آموزش‌های مهارتی، ظرفیت سازی و توانمندسازی نیروی انسانی ‌است.

وی یادآور شد: این استانداردهای آموزشی به همت کارشناسان و پژوهشگران اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان و با همکاری دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تدوین و بارگذاری شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای همدان با بیان اینکه ۲ استاندارد جدید ۳۰ و ۱۰۰ ساعته این اداره کل با موضوع مراقبت از سالمندان و با همکاری سازما نظام پرستاری و بهزیستی در سال گذشته در همدان تدوین شد ادامه داد: استان با هم افزایی دستگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی ظرفیت مناسبی برای به کارگیری جوانان در مراقبت از سالمندان دارد تا تهدید سالمندی تبدیل به فرصت شود.

بهره وری و ارتقا در بنگاه های اقتصادی با توانمندسازی نیروی انسانی محقق می شود

مختاران با اشاره به اینکه هر واحد تولیدی می تواند به یک آموزشگاه فنی و حرفه ای تبدیل شود گفت: بهره وری و ارتقا در بنگاه های اقتصادی با توانمندسازی نیروی انسانی محقق می شود.

وی با بیان اینکه بیشتر آموزش های مهارتی باید از سوی صنایع و آموزشگاه های آزاد ارائه شود افزود: رویکرد سازمان آموزش فنی و حرفه ای پرداختن به وظایف حاکمیتی شامل تدوین استانداردهای آموزشی، آزمون و سنجش صلاحیت حرفه ای و اصالت بخشی به ارزش گواهینامه های مهارتی است.

۶۵ درصد دانش آموختگان فنی و حرفه ای همدان جذب بازار کار می‌شوند

مدیرکل فنی و حرفه ای استان همدان با اشاره به اینکه بیشتر افرادی که در دوره های مهارتی این اداره کل مشارکت می کنند دارای مهارت کافی برای انجام کار هستند گفت: طبق بررسی های صورت گرفته ۶۵ درصد دانش آموختگان فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند.

مختاران گفت: ۴۳ هزار و ۸۲۴ نفر دوره آموزشی، مهارتی های فنی و حرفه ای در آموزشگاه‌های آزاد و مراکز دولتی این استان در سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۷ گروه‌ هدف از آموزش های سازمان فنی و حرفه‌ای بهره مند شدند اظهار داشت: دوره های آموزشی این سازمان قشرهای مختلف شامل دانش آموزان، دانشجویان، دانش آموختگان و بنگاه‌های اقتصادی و متقاضیان مهارت آموزی، آموزش در محیط کار واقعی، معتادین بهبود یافته، نیروی‌های مسلح، زنان سرپرست خانوار و آسیب دیدگان اجتماعی را پوشش می‌دهد.

اجرای طرح «نخلستان» و «کهاد» برای دانشجویان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان اظهار داشت: فنی و حرفه ای همدان از سال گذشته ۲ طرح ویژه با عنوان های «نخلستان» و «کهاد» برای دانشجویان برگزار کرده که هدف از آن جذب این افراد در بازار کار است.

مختاران اظهار داشت: طرح نخلستان برای دانشجویان دانش آموخته با وجود داشتن مدارک اما مهارت کافی ندارند، و طرح کهاد نیز برای دانشجویان در حال تحصیل که آمادگی لازم برای ورود به بازار کار را دارند و تنها نیازمند تجربه و مهارت هستند، برگزار می شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان اظهار داشت: رشته هایی در صنعت ساختمان به دوره های آموزشی فنی و حرفه ای همدان اضافه شده که افراد متقاضی با حضور در این دوره ها آموزش های مهارتی لازم را فرا گرفته سپس با ارائه آزمون مدرک دریافت می کنند.

مختاران افزود: دستگاه های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره)، بسیج سازندگی، بنیاد علوی و دیگر نهادها، تسهیلات خوداشتغالی را بر مبنای مهارت فرد اعطا می کنند.

وی تاکید کرد: نرخ بیکاری موجود در جامعه بیشتر مربوط به افراد بدون مهارت است چرا که افراد دارای مهارت کافی در کمترین زمان جذب بازار کار می شوند.

در بخش آموزش‌های فنی و حرفه ای دولتی استان همدان ۱۸ مرکز ثابت و چهار شعبه و از مجموع ۱۹۸ آموزشگاه خصوصی، ۱۲۹ آموزشگاه ویژه دختران، ۲۳ آموزشگاه پسران و ۴۶ آموزشگاه دومنظوره در سطح استان همدان مشغول فعالیت در برگزاری دوره های آموزشی مرتبط هستند.

۲۲ مرکز دولتی و ۲۱۷ مرکز آموزش خصوصی زیر نظر فنی و حرفه ای استان همدان فعالیت دارند و ۵۰۰ رشته و حرفه را آموزش می دهند.

حسین بحیرایی

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز