مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان:

سال آینده ۳۰ اثر از همدان در فهرست آثار ملی قرار می گیرد

۱۳۹۳/۱۲/۱۹ - ۱۲:۰۳:۱۳
کد خبر: ۲۷۲۵۱۹
سال آینده ۳۰ اثر از همدان در فهرست آثار ملی قرار می گیرد
ریحان سروش مقدم گفت: سال آینده 30 اثر ازاستان همدان در فهرست آثار ملی قرار می گیرد

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان پیش از ظهر سه شنبه در کارگروه گردشگری استان همدان با بیان برنامه های چشم انداز برنامه ششم توسعه در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اظهار داشت: اداره میراث فرهنگی استان برنامه های مختلف را در راستای توسع گردشگری، افزایش سهم اشتغال استان و افزایش صادرات صنایع دستی و ثبت ملی و جهانی آثار استان همدان در نظر گرفته است.

وی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه استان همدان دارای آثار تاریخی و طبیعی بسیاری است که قابلیت ثبت جهانی را دارد، افزود: از آن جمله می توان به دست کند های ارزانفود و سامن اشاره داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه در برخی از آثار طبیعی و تاریخی استان همدان معارضی برای ثبت جهانی شدن این آثار ایجاد شده است، افزود: غار علیصدر همدان بدون حرف و حدیثی اگر معارض آن برداشته شود می تواند ثبت جهانی شود.

وی در ادامه سخنانش به ثبت جهانی آثار تاریخی کشور در یونسکو اشاره کرد و ادامه داد: از ۱۷ اثری که از کشور ایران ثبت جهانی شده متاسفانه هیچ اثری متعلق به همدان نیست.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تاکید بر اینکه استان همدان هیچ اثر ثبت جهانی ندارد، عنوان کرد: ثبت شدن هر یک از آثار همدان در فهرست جهانی می تواند زمینه بسیار مناسبی برای معرفی همدان باشد چرا که کارشناسان یونسکو با آن اثر آشنا می شوند.

سروش مقدم با اشاره به اینکه استان همدان باید درمدت دو، سه سال آینده حداقل یکی از آثار تاریخی و یا طبیعی خود را ثبت جهانی کند، افزود: این موضوع نیاز به همکاری گسترده مسئولان استانی و ادارات ذی ربط دارد.

وی با بیان اینکه استان همدان باید تا افق سال ۱۴۰۴ دو اثر ثبت جهانی داشته باشد، اظهار داشت: استان همدان در زمینه آثار تاریخی و طبیعی دارای حداقل ۱۰ اثر بوده که قابلیت ثبت جهانی را دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه عنوان داشت: تپه نوشیجان، تپه هگمتانه، دست کند های ارزانفود، دست کند های سامن، قلعه جوق، غار علیصدر، کتیبه های گنج نامه و حتی کوه الوند قابلیت ثبت جهانی را دارند.

سروش مقدم با تاکید بر اینکه آثار تاریخی و طبیعی استان همدان در دنیا منحصر به فرد است، بیان کرد: برخی مشکلات وجود دارد که معارض ثبت جهانی این آثار است بطوریکه به عنوان مثال فعالیت های دست سازی که در کتیبه های گنج نامه انجام شده و یا فعالیت های انسانی که در غار علیصدر صورت گرفته از جمله موانع ثبت جهانی این آثار بوده وگرنه این آثار بدون هیچ رایزنی ثبت می شد.

وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی آثار استان همدان همکاری استانی را می طلبد، ابراز داشت: با همکاری مسئولین استانی باید حریم این آثار آزاد شود تا بتوان برای ثبت جهانی آن راحتر اقدام کرد.

وی با بیان اینکه زار و ۷۵۰ اثر تاریخی در استان همدان وجود دارد که ۹۸۸ آن اثر ثبت ملی شده است، پیش بینی می شود در سال 94 نیز 30 اثر از استان همدان در فهرست آثار ملی قرار گیرد.

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در مورد موزه ها نیز گفت: قصد داریم تا با واگذاری موزه ها به بخش خصوصی موزه های استان را بیش از پیش فعالتر کنیم و برای سال 94 نیز تعداد موزه های واگذار شده به بخش خصوصی به شش موزه برسانیم.

سروش مقدم با بیان اینکه 36 مورد از صنایع دستی استان همدان نشان ملی  و جهانی دریافت کردند، افزود: طی سال 94 این تعداد را به 125 مورد افزایش خواهیم داد.

وی از تقویت خانه های صنایع دستی در سال آینده خبر داد و گفت: آموزش های همگانی، تقویت مجتمع های اقامتی و رفاهی و غیره از جمله برنامه ها است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در مورد تبلیغات ایام نوروز نیز گفت: بخش خصوصی برای ارائه تبلیغات در شبکه های ملی نیاز است تا با میراث فرهنگی همکاری داشته باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز