معاون صنایع‌دستی همدان:

۱۵۵ رشته صنایع‌‌دستی در سطح استان همدان شناسایی شده است

۱۳۹۴/۰۶/۱۰ - ۰۱:۲۳:۲۰
کد خبر: ۳۱۳۳۳۴
۱۵۵ رشته صنایع‌‌دستی در سطح استان همدان شناسایی شده است
علیرضا قاسمی گفت: در حال حاضر 155 رشته صنایع‌‌دستی در سطح استان همدان شناسایی شده که برخی از آنها منسوخ شده و برخی هنوز رونق خود را دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، معاون صنایع‌دستی همدان با اشاره به اینکه برخی از رشته‌های صنایع‌دستی دیگر کاربرد اصلی خود را در بین مردم ندارند، اظهار کرد: این رشته‌ها با رفع نیاز مردم در گذشته جایگاه ویژه‌ای داشتند اما امروز دیگر در حال فراموشی هستند.

وی تصریح کرد: رشته‌هایی چون چلنگری، حلبی‌سازی، پالان‌دوزی، قفل‌سازی، چاقوسازی و ... در گذشته با توجه به نیاز روز استفاده می‌شد اما دیگر کاربردی در زندگی مردم ندارند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی همدان با اشاره به تلاش میراث فرهنگی برای ثبت و حفط جایگاه این رشته‌ها خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی برای حفظ و ترویج این رشته‌ها سعی دارد ضمن استفاده از هنرمندان این هنر را ثبت کند.

وی یادآور شد: هنرمندان و اساتیدی در این رشته‌ها فعال هستند که باید با کمک آنها این صنایع را ترویج کرده و با چاپ کتاب و مستندسازی آنها را حفظ کرد.

قاسمی با اشاره به چاپ کتابی در زمینه رشته‌های صنایع‌دستی همدان اضافه کرد: چاپ کتاب رشته‌های صنایع‌دستی در شناسایی این رشته‌ها و ثبت و آموزش آنها برای معرفی بسیار مورد توجه است.

وی تصریح کرد: تاکنون 14 رشته صنایع‌دستی مانند چاقوسازی، چلنگری، پالان‌دوزی و قفل‌سازی ثبت معنوی شده و مابقی نیز برای احیا و ثبت در دستور کار است.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی همدان یادآور شد: در حال حاضر 155 رشته صنایع‌‌دستی در سطح استان همدان شناسایی شده که برخی از آنها منسوخ شده و برخی هنوز رونق خود را دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز