معدوم‌سازی بیش از ۴۷۳ تن فرآورده‌های غیر قابل مصرف خوراکی در همدان

۱۳۹۴/۰۷/۱۲ - ۰۸:۴۴:۲۲
کد خبر: ۳۲۵۸۳۰
معدوم‌سازی بیش از ۴۷۳ تن فرآورده‌های غیر قابل مصرف خوراکی در همدان
رسولی از ضبط و معدوم‌سازی بیش از 473 تن فرآورده‌های غیر قابل مصرف، تاریخ مصرف گذشته و غیر بهداشتی طی 6 ماهه امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به بازرسی‌های صورت گرفته از سوی اداره دامپزشکی در خصوص مواد گوشتی طی 6 ماهه نخست امسال، اظهار کرد: طی این مدت بیش از 568 تن گوشت غیر قابل مصرف تشخیص و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

وی با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی یکی از زیرساختی‌ترین مجموعه در بحث اقتصاد و بهداشت جامعه است، گفت: این اداره نقش موثری در ایجاد اشتغال در سطح کشور دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه دامداری از بهترین مشاغل برای ماندگاری روستاییان در روستا‌ها به شمار می‌آید افزود: یکی از جنبه‌های اهمیت سازمان در بحث حفظ دام، طیور و آبزیان در استان است که با انجام واکسیناسیون، سمپاشی و ضدعفونی کانون‌های بیماری‌های دامی را کاهش می‌دهد.

وی با اهمیت به نقش سازمان دامپزشکی در ایجاد امنیت غذایی، افزود: تشکیلات این سازمان در بعد پدافند غیر عامل و امنیتی به ویژه مقابله با بیوتروریسم بسیار مهم است.

رسولی با اشاره به مفهوم بیوتروریسم آن را حمله به وسیله موجودات بیولوژیکی با هدف ضربه زدن به اقتصاد و بهداشت کشورها و نیز ایجاد رعب و وحشت در بین مردم دانست.

وی با اشاره به وظیفه اداره دامپزشکی در راستای حفظ بهداشت جامعه، گفت: بیش از 832 بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد و تا زمانی که بیماری‌های دامی کنترل شود بیماری در انسان نیز کنترل خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی همدان بیماری‌هایی نظیر سل، آنفلوانزا، بروسلوز، مشمشه، شاربن و هاری را از جمله بیماری‌های مشترک میان انسان و دام دانست.

وی افزود: فراهم کردن غذای سالم و در دسترس قرار دادن آن برای عموم، تامین بهداشت، حراست از سرمایه دامی کشور از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و قرنطینه‌‌ای دام، بررسی بیماری‌های دامی، شناسائی مناطق و منابع آلوده، راه سرایت و طرز انتشار بیماری‌ها از مهمترین وظایف تشکیلات دامپزشکی است.

رسولی با اشاره به ارتقای سطح بهداشت عمومی از طریق نظارت بهداشتی بر تولید کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی گوشت، توزیع و عرضه فرآورده‌‌های خام دامی گفت: مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام و نظارت در مورد ورود، صدور و فروش انواع دارو، واکسن، سرم و مواد بیولوژیکی مخصوص دام و آموزش و ترویج بهداشت دام به دامداران و تقویت بخش خصوصی دامپزشکی از مهمترین وظایف این سازمان با همکاری وزارت بهداشت به شمار می‌آید.

رسولی به اقدامات صورت گرفته در بخش فنی و اداری این سازمان طی دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: کاهش چشمگیر کانون‌های بیماری در استان، کاهش تلفات طیور، کاهش تلفات طیور پرورشی، کاهش 75 درصدی کانون‌های مثبت هاری، افزایش دام‌های زیر پوشش مبارزه با بیماری‌های واگیر و ... از جمله اقدامات صورت گرفته در این سازمان بوده است.

وی با اشاره به کنترل موفق اپیدمی کشوری بیماری تب برفکی در سال 92 گفت: کنترل بیماری لمپن‌اسکین و بیماری تب برفکی در سال گذشته از جمله اقدامات مهم این سازمان بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به کاهش کانون‌های بیماری‌های طیور و انجام واکسیناسیون دام به میزان 5.8 میلیون نوبت سر در سال گذشته گفت: تعداد واکسیناسیون تب مالت نسبت به سال‌های گذشته سه برابر شده است.

وی با اشاره به ساماندهی بهداشتی سبزه‌میدان و جلوگیری از عرضه قطعات مرغ به صورت فله‌ای بیان کرد: توسعه کارگاه‌های بسته‌بندی مرغ از مهمترین اقدامات بوده به طوری که امروز قطعات مرغ در سبزه میدان و رستوران‌ها به صورت بسته‌بندی، با تاریخ تولید، زیر نظر مسئولان فنی و در یخچال‌های ایستاده عرضه می‌شود.

رسولی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص کمک به رونق صادرات دام و فرآورده‌های خام دامی به کشورهای آلمان، ایتالیا، هند، ترکیه، ارمنستان، هنگ‌کنگ، چین، ویتنام، کویت، عمان و عراق تصریح کرد: اتخاذ سیاست صادرات مجاز به جای قاچاق در دام و فرآورده‌های خام دامی از توفیقات به دست آمده بوده است.

وی با بیان اینکه در 6 ماهه گذشته در بخش مبارزه بیش از 5 میلیون و 334 هزار نوبت سر انواع دام علیه بیماری‌هایی نظیر آبله، شاربن، تیلریوز، تب برفکی، لمپی‌اسکین، آنتروتوکسمی، قانقرایا، کزاز، ppr، آگالاکسی و تب مالت مایه‌کوبی شده‌اند، گفت: در راستای مقابله با بیماری هاری بیش از 7 هزار 243 قلاده سگ صاحب‌دار نیز واکسینه شده است.

مدیرکل دامپزشکی همدان با اشاره به شناسایی دام‌های بیمار و مبتلا به دو بیماری مهم و قابل انتقال به انسان از جمله سل و بروسلوز خاطرنشان کرد: برای این منظور 8 هزار و 624 رأس گاو و گوساله را خونگیری و 18 هزار و 184 رأس گاو در راستای تشخیص بیماری سل مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

وی از ضبط و معدوم‌سازی بیش از 473 تن فرآورده‌های غیر قابل مصرف، تاریخ مصرف گذشته و غیر بهداشتی طی 6 ماهه امسال خبر داد.

وی با بیان اینکه 138 هزار رأس انواع دام معادل 5 هزار و 395 تن گوشت قرمز در کشتارگاه‌های دام استان با نظارت‌های بهداشتی و شرعی بازرسان ذبح شده‌اند، گفت: طی بازدیدهای انجام شده 48 تن لاشه غیر قابل مصرف شناسایی و معدوم‌سازی شده است.

رسولی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص تولید گوشت مرغ طی 6 ماهه سال بیان کرد: 7 میلیون و 918 هزار قطعه طیور گوشت بومی با وزن 16 هزار تن در کشتارگاه‌های طیور استان با نظارت‌ شرعی و بهداشتی بازرسان اداره دامپزشکی ذبح و تولید شده‌اند.

وی گفت: از  این تعداد طیور 31 هزار قطعه غیر قابل مصرف تشخیص داده شده و از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

مدیر کل دامپزشکی همدان با بیان اینکه مأموران دامپزشکی در سراسر استان از واحدهای نگهداری، بسته‌بندی، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی نیز بازدید‌های دوره‌ای می‌کنند، افزود: 51 هزار مورد بازدید طی این مدت انجام شده که 211 مورد واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز