نهاوند پایلوت اجرای طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیز در استان است

۱۳۹۵/۰۴/۳۱ - ۰۸:۴۹:۴۸
کد خبر: ۴۳۴۸۱۶
نهاوند پایلوت اجرای طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیز در استان است
حسینعلی متولی بیان کرد: هر استان یک شهرستان بعنوان پایلوت اجرای طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیز انتخاب شده و شهرستان نهاوند نیز در همدان پایلوت اجرای این طرح مهم است.

 قائم مقام دفتر آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در کارگاه آموزشی تسهیل گری مدیریت جامع حوزه های آبخیز در همدان بیان کرد: هر استان یک شهرستان بعنوان پایلوت اجرای طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیز انتخاب شده و شهرستان نهاوند نیز در همدان پایلوت اجرای این طرح مهم است.

وی با ذکر اینکه این طرح با مشارکت مردمی در حال اجرا است افزود: برای عمومیت مدیریت مشارکتی در منابع طبیعی حضور و مشارکت مردم ضروری است و در این راستا استفاده از ظرفیت مردمی باید دهها برابر نسبت به گذشته افزایش یابد.

قائم مقام دفتر آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگلها اضافه کرد: در گام نخست باید به روشهای مختلف آموزشی به ویژه انجام کارهای تسهیل گری و ارائه آموزش های کاربردی ارتباطی خوبی با مردم با هدف آگاه سازی برقرار کرد.

متولی اظهارکرد: باید جوامع محلی را نسبت به اهمیت حفاظت از منابع طبیعی، منابع پایه جنگل، مرتع و حوزه های آبخیز مطلع کرد تا بدانند منافع حاصل از این حفاظت به مردم می رسد.

وی افزود: علاوه بر آموزش، باید با اجرای کارهای فنی و دیگر طرحها زمینه افزایش انسجام سازمانی هم در درون اداره کل منابع طبیعی و همکاری بین بخشی با سایر نهادهای همکار با منابع طبیعی را فراهم کرد.

قائم مقام دفتر آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگلها گفت: برگزاری کارگاه آموزشی برای همکاران و جوامع محلی که قرار است نقش مروج و تسهیل گر داشته باشند در اولویت است.

متولی تاکید کرد: این کارگاه های آموزشی نوید بخش افزایش شمار تسهیل گران و طرح یک شعار واحد است که در تربیت تسهیل گران کارآزموده کمک می کند.

وی اضافه کرد: با حضور تسهیل گران می توان مشارکت مردم را از نظر زمانی تسریع و کیفیت ارتباطات مردم و جلب اعتماد مردم در مدیریت منابع طبیعی را بیشتر کرد.

وی خاطرنشان کرد: طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیز از سال 94 آغاز شده و هدفگزاری آن تا زمانی است که قانون های مصوب شده در ستاد طی شود.

قائم مقام دفتر آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگلها افزود: با توجه به اینکه این طرح تغییر رفتار مردم را در پی دارد اجرای مرحله نخست آن پنج سال طول می شود و برای تثبیت این موقعیت باید پایش تا چند سال ادامه داشته باشد.

متولی بیان کرد: در هر استان یک شهرستان بعنوان منطقه پایلوت اجرای طرح جامع آبخیز انتخاب و معرفی شده که در همدان ، شهرستان نهاوند انتخاب شده است.

وی نزدیکی منطقه به مراکز دسترسی، دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب، نوع پوشش گیاهی و هماهنگ بودن مسئولان در انتخاب شهرستان نهاوند بعنوان پایلوت موثر بوده است.

این مقام مسئول از منطقه فارسبان نهاوند و مناطق پیش بینی شده برای اجرای ططرح مدیریت جامع آبخیز بازید کرده که در خصوص نتیجه این بازدید گفت: در این بازدیدها مشخص شد که فرایند اجرایی اعم از انتخاب مناسب پایلوت بر اساس ویژگی ها مناسب بوده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز