در چهارمین نشست تصویرگران و کودک‌نویسان حوزه هنری:

تصویرگر کتاب باید درک ادبی داشته‌باشد

۱۳۹۵/۰۵/۱۸ - ۰۸:۵۳:۴۷
کد خبر: ۴۴۲۵۲۱
تصویرگر کتاب باید درک ادبی داشته‌باشد
در چهارمین نشست مشترک تصویرگران و کودک نویسان حوزه هنری همدان که با حضور هنرمندان، شاعران و نویسندگان کودک برگزار شد، به موضوع ارتباط تصویر و متن و نیز صداقت در تولید محصولات فرهنگی پرداخته شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان؛ یک هنرمند تصویرگر، با مقایسه اشعار تصویری فردوسی و تصاویر انتزاعی اشعار حافظ بیان کرد: انتخاب تصویرگر بسیار مهم است و کار او بسیار از نقاش سخت تر است چرا که تصویرگر به تعداد سفارش‌های دریافتی باید فرم و فضا خلق کند ولی نقاش می تواند فضای حاکم بر ذهن خود را تصویر کند و موظف به پاسخگویی در قبال آن نیست.

سعید خزائی در خصوص حس و صداقت کار هنرمندان بیان کرد: متاسفانه در سال های اخیر دیدن بیش از حد آثار سایر هنرمندان باعث تاثیرپذیری از ایشان و به نوعی موجب بر هم خوردن صداقت هنرمندان شده است. حفظ اصالت ها و انسانیت ها در آثار مهم است و معامله گران آثار هنری در حال تخریب چنین مفاهیمی هستند و در این نوع نگرش خلاقیت محو می شود و تمام آثار به سمت کپی پیش خواهند رفت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تصویرگران دچار تکرار تصاویر در چند تالیف شده اند و این درحالی است که تصویرگر باید با مهارت خود بتواند فضای هر نوشته را درک کند و برای هر تالیف، تصویر و فضای خاص ایجاد کند؛ یک تصویرگر خوب مانند یک کارگردان باید ویژگی کاراکترها و فضای مورد نظر را با ایجاد ارتباط و تبادل نظر با شاعر و نویسنده خلق کند و باید با پایبندی به متن تالیفی از خلاقیت خود برای ایجاد فضایی استفاده کند که بکر و تازه و ویژه‌ی آن متن باشد.

وی اضهار کرد: تصویرگران حتی در دانشگاه یاد نمی گیرند که فضای ویژه متناسب با هر متن را ایجاد کنند در حالی که هر فرد با مطالعه متن می تواند درک کند که فضای نوشته شاد، غمگین، مواج، مذهبی و غیره است؛ تصویرگر نیز چنانچه بتواند حس ها و فضای متن را درک کند می تواند به خوبی رنگ ها و ابزار خود را انتخاب و در ایجاد اثر از آنها بهره ببرد.

غلامرضا شاملو، یکی دیگر از هنرمندان تصویرساز، به اهمیت درک مشترک اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات بزرگی که هنرمندان ما دارند این است که اختصاصاً به رشته خودشان می پردازند و تلاشی در جهت آشنایی و درک رشته های هنری دیگر نمی کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تصویرگر باید علاوه بر درک بصری، درک ادبی نیز داشته باشد تا بتواند زبان تالیف را به زبان تصویر برگرداند و فضای حاکم بر متن را با طراحی کاراکتر و تصاویر متناسب با آن ارائه کند. این موضوع در هنرهای دیگر هم صادق است.

وی نیز با تاکید بر کمرنگ شدن صداقت در آثار هنرمندان، این موضوع را از معضلاتی دانستند که باید در جهت رفع آن اقدامات اساسی صورت گیرد.

حوزه هنری استان همدان مجموعه نشست‌های مشترک تصویرگران و کودک نویسان را با هدف ارتباط نزدیک‌تر این دو گروه و تلاش برای تولید آثار خلاقانه و مناسب جهت گروه سنی کودک و نوجوان برگزار می کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز