رئیس بنیاد نخبگان همدان:

ثروت واقعی در منابع زیرزمینی نیست بلکه در مغزهاست

۱۳۹۵/۰۵/۲۳ - ۱۱:۳۱:۳۸
کد خبر: ۴۴۴۹۰۷
ثروت واقعی در منابع زیرزمینی نیست بلکه در مغزهاست
غلامحسین مجذوبی با تأکید بر اینکه ثروت واقعی در منابع زیرزمینی نیست بلکه در مغزهاست، بیان کرد: کل ارزش نفت و گاز موجود در ذخایر زیرزمینی کشور که طی 70 سال آینده استخراج می‌‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، رئیس بنیاد نخبگان همدان در جمع خبرنگاران نقش اداره کل آموزش و پرورش را به ویژه در طرح شهاب به منظور شناسایی و هدایت استعدادهای برتر به سمت تولید ایده‌های دانش‌بنیان بسیار مهم دانست.

وی گفت: طبق سند توسعه کشور در افق 1404 باید 50 درصد درآمد ناخالص ملی از تولیدات دانش‌بنیان تأمین شود، این در حالی است که هم اکنون در کشور 2 هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که سهم استان همدان 45 شرکت است و این نشان می‌دهد که هم اکنون در ابتدای راه هستیم.

مجذوبی با تأکید بر اینکه ثروت واقعی در منابع زیرزمینی نیست بلکه در مغزهاست، بیان کرد: کل ارزش نفت و گاز موجود در ذخایر زیرزمینی کشور که طی 70 سال آینده استخراج می‌‌شود بالغ بر 18 هزار میلیارد دلار است این در حالی است که درآمد 70 سال دو شرکت APPLE و IBM بیش از 19 هزار میلیارد دلار برآورد شده است.

وی با تأکید بر لزوم حمایت از نخبگان اظهار کرد: باید ضمن رعایت تکریم و عزت نخبگان، از مهاجرت آنها به خارج از کشور جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه نخبگان در طول تاریخ جامعه بشری را پله پله رشد داده‌اند، گفت: در ایران 2 هزار و 600 دانشگاه وجود دارد.

رئیس بنیاد نخبگان همدان خاطرنشان کرد: این در حالی است که در انگلستان 492 دانشگاه، کشور چین با دارا بودن یک‌میلیارد و 397 میلیون نفر جمعیت و 2 هزار و 481 دانشگاه و کشور هند نیز با یک‌هزار و 620 دانشگاه بدین معنا ست که در کشور ما به جای متخصص‌پروری بیشتر به دنبال مدرک‌پروری هستیم.

وی بر اساس آمار تعداد افراد نخبه جذب شده در دستگاه‌های اجرایی در سال‌های اخیر را 5 هزار نفر عنوان کرد.

مجذوبی گفت: در این میان تعداد نخبگان جذب شده بسیار ناچیز است و این در حالی است که در سال 2015 نزدیک به 11 هزار و 300 دانشجو از ایران مهاجرت کرده‌اند که اغلب این دانشجویان تحصیلات تکمیلی داشته و برای ادامه تحصیل از کشور خارج شده‌اند.

وی رشد فناوری در جهان را دارای سرعت بسیار بالا دانست و ادامه داد: اگر قصد داریم در امر توسعه کشور مبنی بر اقتصاد دانش‌بنیان نقش موثری ایفا کنیم باید به فناوری و بهره‌گیری از سرمایه فکری توجه ویژه داشته باشیم؛ چرا که فناوری ثروت را به دنبال دارد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز