بهره مندی بیش از ۳۰۰ هزار همدانی از برنامه های پیشگیری از اعتیاد

۱۳۹۵/۱۰/۰۸ - ۰۸:۳۳:۲۰
کد خبر: ۴۹۹۱۰۳
بهره مندی بیش از ۳۰۰ هزار همدانی از برنامه های پیشگیری از اعتیاد
حمیدرضا الوند گفت: بیش از 300 هزار نفر در 425 مکان شامل محیط های کار نظامی و اداری، محلات و محیط های آموزشی استان از برنامه های پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد بهره مند هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مدیرکل بهزیستی استان همدان افزود: برنامه اجتماع محور برنامه ای ارتقایی است که از سال 82 به عنوان یکی از برنامه های دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی فعالیت خود را آغاز کرد و تا کنون با افزایش محیط های تحت پوشش طرح از جمله آموزش و پرورش ، محله های زندگی ، محیط های کاری اعم از دولتی و خصوصی ، دانشگاه ها و مهدهای کودک فعالیت خود را ارایه می دهد.

وی اضافه کرد: پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد در محیط های مختلف با هدف حساس سازی مردم و ملزم کردن و دخیل کردن آنها در سرنوشت خود و همچنین مقتدر سازی مردم و افزایش اطلاعات آنها در زمینه بروز اعتیاد و راه های پیشگیری از آن ارائه می شود تا در هر اجتماع مردم مشکلات اجتماع خود را شناسایی کرده و در جهت رفع آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: هدف از این برنامه مقتدرسازی و بهبود کیفیت زندگی است و در این برنامه مردم در تمامی فرایند برنامه از طراحی تا اجرا سهیم هستند و در واقع این خود مردم هستند که برای محیط زندگی خود تصمیم می گیرند.

وی اضافه کرد: کیفیت زندگی محصول تاریخی ساختار نظام‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است لذا برای هر محیط، باید برنامه ای جداگانه تدوین و اجرایی شود به گونه ای که زمینه مشارکت، رضایت‌مندی و اعتماد اجتماعی مردم افزایش یابد.

مدیر کل بهزیستی همدان با بیان اینکه مشارکت و اعتماد اجتماعی در مباحث توسعه اجتماع محور از متغیرهای کلیدی و تعیین کننده محسوب می‌شوند گفت: می‌توان با در نظر گرفتن آنها مداخلات موثری در زمینه کاهش شیوع و بروز اعتیاد انجام داد.

الوند اظهار کرد: نقش سازمان بهزیستی نقشی تسهیل گرانه است و در واقع کارشناسان بهزیستی چه در بخش های دولتی و چه خصوصی با در نظر گرفتن ظرفیت های اجتماعات محلی، آغازگر برنامه بوده و پس از شروع به فعالیت کردن این اجتماعات از آن خارج شده و مردم خود متولی اجرای برنامه ها خواهند شد.

وی بیان کرد: در این برنامه دوره های آموزشی مهارت های زندگی، آموزش خانواده، پیشگیری از اعتیاد، فرزندپروری و آموزش هایی اینچنین ارائه می شود و حتی مشکلات دیگر جوامع محلی نیز مورد پیگیری قرار می گیرند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان همچنین استانداردسازی مراکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد(کمپ ها) را اولویت اساسی بهزیستی استان در حوزه اعتیاد عنوان کرد و گفت: سال گذشته 44 مرکز اقامتی در سطح استان فعالیت می کردند که16 مورد از این مراکز با پروتکل جدید منطبق و 2 مرکز به دلیل عدم تطابق با پروتکل جدید تعطیل شدند و بقیه مراکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد نیز تا پایان سال مهلت دارند خود را با پروتکل جدید تطبیق دهند در غیر اینصورت تعطیل خواهند شد.

الوند با بیان اینکه در 9 ماهه امسال حدود 10 هزار نفر خدمت در مراکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد استان ارائه شده است اظهار کرد: در پروتکل جدید حضور پزشک، روانشناس و مددکار در مراکز الزامی است.

وی درباره میزان موفقیت مراکز اقامتی نیز گفت: حضور بیماران در طول مدت 21 روز تا یک ماه در این مراکز به نوعی طی دوره سم زدایی و آمادگی برای دوره بهبودی است و در این دوره حمایت های اجتماعی و خانوادگی می تواند بهبودی مستمر بیماران را به دنبال داشته باشد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز