معاون بهبود تولیدات گیاهی همدان

همدان یکی از سالم‌ترین استان‌های تولیدکننده سیب‌زمینی در کشور است/استفاده از اسید در مزارع پایه علمی ندارد

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۱۱:۲۳:۳۵
کد خبر: ۷۸۸۷۴۰
همدان یکی از سالم‌ترین استان‌های تولیدکننده سیب‌زمینی در کشور است/استفاده از اسید در مزارع پایه علمی ندارد
پرورش گفت: نتایج آنالیز نشان می‌دهد همدان یکی از سالم‌ترین استان‌های تولیدکننده سیب‌زمینی در کشور است به طوریکه آلودگی به فلزات سنگین در همدان گزارش نشده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه مورد اتهام قرار دادن تولیدکنندگان و کشاورزان کم‌لطفی به این قشر است، گفت: عده‌ای در فضای مجازی به دنبال متزلزل کردن بخش کشاورزی هستند.

محمدشهرام پرورش اظهار کرد: سیب‌زمینی پس از گندم و برنج سومین محصول مورد نیاز مردم بوده و امروزه با توجه به گرانی گوشت و مرغ، سیب‌زمینی ارزان‌ترین غذا برای مردم است.

وی با بیان اینکه امروزه کشور در تولید گندم به پایداری رسیده و واردات گندم نداریم بلکه این محصول صادر هم می‌شود، افزود: تولید بالای سیب‌زمینی به علت مدیریت مزرعه و به‌زراعی است و این فکر که کارهای غیرمعقول می‌توان تولید را بالا برد، غیرممکن است.

پرورش با اشاره به اینکه تولید سیب‌زمینی در همدان 10 تن بالاتر از میانگین کشوری است، یادآور شد: بذر مناسب، سیستم‌های آبیاری و عملیات به‌زراعی پکیج کاملی است تا میانگین تولید در همدان بالاتر رود به طوریکه سالانه بین 930 تا 940 تن سیب‌زمینی در استان تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان‌جهادکشاورزی استان همدان اظهار کرد: به منظور مصرف بهینه آب در مزارع سطح زیرکشت را کاهش داده‌ایم به طوریکه سطح زیرکشت سیب‌زمینی از 30 هزار هکتار به 22 هزار هکتار رسیده است.

وی در رابطه با این ادعا که در مزارع سیب‌زمینی از اسید استفاده می‌‎شود، ادامه داد: از اسید اصلاً استفاده نمی‌شود چرا که کوچکترین اثری نخواهد داشت.

پرورش با اشاره به اینکه خاک‌های همدان رو به قلیایی شدن می‌روند، یادآور شد: از گوگردهای معدنی در خاک‌های استان به منظور هدایت مواد غذایی به گیاه استفاده شده اما از اسید به هیچ وجه استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از اسید در مزارع پایه علمی ندارد، افزود: جایگزین اسید در مزارع گوگرد است که ارزانتر بوده اما استفاده از اسید نه پایه علمی داشته و نه اینکه توجیه اقتصادی دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به تشکیل کمیته محصول سالم در استان، ادامه داد: نتایج آنالیز نشان می‌دهد همدان یکی از سالم‌ترین استان‌های تولیدکننده سیب‌زمینی در کشور است به طوریکه آلودگی به فلزات سنگین در همدان گزارش نشده است.

پرورش با تأکید اینکه کشاورزان به این نتیجه رسیدند که استفاده از اسید نه تنها مفید نیست بلکه برای خودشان مضر است، یادآور شد: امسال در همدان حتی یک مورد گزارشی از مصرف اسید نداشته‌ایم و استفاده از این ماده فقط پول هدر دادن است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی که صاحب‌زمین است هیچ‌گاه زمین خود را با سم و کود نابود نمی‌کند، اظهار کرد: باید به محصولات داخلی اعتماد کنیم چرا که اگر این میزان تولید را نداشتیم باید با قیمت گزاف از خارج وارد می‌کردیم.

وی با بیان اینکه در محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای همدان از سموم کمتری استفاده می‌شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه قیمت سموم کشاورزی واقعا گران شده و هزینه آن کمرشکن است، مصرف سموم کمتر شده و از طرفی کشاورزان همدانی از سموم بیولوژیک استفاده می‌کنند.

پرورش درباره این باور مردم که غده‌های بزگ سیب‌زمینی دارای نیترات بیشتری است، افزود: غده بزرگ جذب بیشتری از مواد را دارد اما این بدان معنا نیست که غده‌های کوچک سالم‌تر هستند.

وی با بیان اینکه همدان قطب تولید بذر سیب‌زمینی است، تأکید کرد: استان‌های غیرحرفه‌ای در تولید سیب‌زمینی نباید وارد بحث در این زمینه شوند و اینکه یک فرد ادعا کند تولیدات همدان کیفیت مطلوب ندارد مورد قبول نیست.

همدان؛ تأمین‌کننده بذر سیب‌زمینی کشور

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سالانه 100 هزار تن بذر در کلاس B مورد نیاز استان همدان است، افزود: استان‌های اردبیل، کرمانشاه، کردستان، مرکزی، گرگان و جیرفت از استان همدان بذر تهیه می‌کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز