رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی

میانگین نیترات موجود در سیب‌زمینی‌های همدان ۲۵ درصد کمتر از استاندارد ایران است

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۱۱:۳۳:۳۷
کد خبر: ۷۸۸۷۴۲
میانگین نیترات موجود در سیب‌زمینی‌های  همدان ۲۵ درصد کمتر از استاندارد ایران است
اسدیان با اشاره به اینکه میانگین نیترات موجود در سیب‌زمینی‌های استان همدان 25 درصد کمتر از استاندارد ایران است، تصریح کرد: این میزان نیترات کمتر از حد استاندارد بوده و قابل‌قبول است.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان با اشاره به آزمایشات صورت گرفته بر روی نمونه‌های سیب‌زمینی استان، اظهار کرد: خوشبختانه در نمونه‌های آزمایش شده میزان نیترات کمتر از حداستاندارد است و اینکه گفته می‌شود سیب‌زمینی همدان دارای ازت بالایی است، درست نیست.

دکتر قاسم اسدیان با تأکید بر اینکه آزمایشات صورت گرفته در مرکز تحقیقات به منظور دقت بالا دو بار انجام شده است، گفت: میانگین نیترات موجود در سیب‌زمینی‌های استان همدان 41ppm است که نشان می‌دهد در محصولات استان سلامت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه میانگین نیترات موجود در سیب‌زمینی‌های استان همدان 25 درصد کمتر از استاندارد ایران است، تصریح کرد: این میزان نیترات کمتر از حد استاندارد بوده و قابل‌قبول است.

اسدیان با بیان اینکه نمونه‌‎های آزمایش شده از نقاط مختلف استان بوده است، یادآور شد: نزدیک به 30 نمونه سیب‌زمینی تولید شده در استان همدان از نقاط مختلف استان از جمله بهار، کبودراهنگ، رزن و همدان تو سط کارشناسان در مرکز تحقیقات مورد آزمایش نیترات قرار گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سرانه مصرف سیب‌زمینی در همدان 45 کیلوگرم است، خاطرنشان کرد: هر چه میزان مصرف بالا باشد استاندارد نیترات پایین‌تر می‌شود اما اگر مصرف کم باشد حتی باقیمانده کود و سم در محصول زیاد باشد، تأثیری در انسان نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه ارقام مختلف سیب‌زمینی از نقاط متفاوت استان نمونه‌برداری و آزمایش شده است،  تصریح کرد: میزان نیترات در نمونه‌های گرفته شده از نقاط مختلف استان بین 15.4 ppm تا 189 ppm متغیر بوده که بیشتر آنها کمتر از حد استاندارد بوده و فقط یک نمونه دارای 189ppm نیترات بوده است.

اسدیان تأکید کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان حاضر است در تمامی محصولات کشاورزی و در هر منطقه‌ای از استان آزمایشات مورد نظر را انجام دهد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز