اطلس بازی‌های بومی و محلی در دهه فجر رونمایی می‌شود

۱۳۹۷/۱۱/۱۸ - ۰۷:۳۰:۰۸
کد خبر: ۸۰۹۸۵۳
اطلس بازی‌های بومی و محلی در دهه فجر رونمایی می‌شود
جعفری با بیان اینکه برای نخستین بار اطلس بازی‌های بومی و محلی تدوین شده که در دهه فجر رونمایی می‌شود گفت: باید در مقطع دانشگاهی نیز رشته‌های تحصیلی با گرایش‌های بومی و محلی و یا سنتی را ایجاد کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، رئیس فدراسیون بازی‌ها و ورزش‌های بومی و محلی با بیان اینکه بازی‌های بومی و محلی میراث ناملموس فرهنگی کشور است اظهار کرد:‌ این بازی‌ها به دلیل مواهب آموزشی و تربیتی که دارند می‌توانند از منظر‌های مختلف دارای کاربردهای متفاوتی نیز باشند.

وی با بیان اینکه رفتارهای اجتماعی و مهارت‌های زندگی را می‌توان از طریق این بازی‌ها به کودکان آموزش دهیم افزود: برای نخستین بار اطلس بازی‌های بومی و محلی را در دهه فجر رونمایی‌ خواهیم کرد که به توصیف این بازی‌ها می‌پردازد.

رئیس فدراسیون بازی‌ها و ورزش‌های بومی و محلی با اشاره به اینکه در هدف ایده‌آل خود به دنبال تدوین دایرة‌المعارف بازی‌های بومی و محله‌ای است افزود: با تبیین فلسفه و منطق شکل‌گیری این بازی‌ها باید چرایی آن‌ها را به نسل جدید منتقل کنیم.

وی تصریح کرد:‌ نسل جدید نسبت به قدیمی‌ترها با تغییر نگرش مواجه هستند و از منظر علمی نگاه جدید‌تری یافتند پس باید بپذیرند که بازی‌ها چگونه بر تربیت افراد تأثیر دارد.

جعفری با اشاره به اینکه در روش تربیتی کلاسیک از بازی‌های به عنوان یک روش برای انتقال شاخص‌ها استفاده می‌شود ادامه داد:‌ بازی‌های سنتی با ایجاد یک چارچوب و ضابطه می‌تواند در انتقال فرهنگ جامعه به عرصه بین‌المللی مؤثر واقع شود.

وی خاطرنشان کرد: ما نیز در راستای منویات مقام معظم رهبری به دنبال معرفی بازی‌های بومی ـ محلی در عرصه بین‌الملل هستیم.

رئیس فدراسیون بازی‌ها و ورزش‌های بومی و محلی گفت: این امر جزء مهمترین اقداماتی است که بتوانیم در قالب این جشنواره‌ها به بحث معرفی بازی‌ها بپردازیم.

وی با بیان اینکه یک رویکرد فرهنگی بر این بازی‌ها غالب است اظهار کرد: نیاز داریم با همکاری آموزش‌و‌پرورش در مقطع ابتدایی بازی‌های بومی و محلی را قرار دهیم.

جعفری با اشاره به اینکه باید در مقطع دانشگاهی نیز رشته‌های تحصیلی با گرایش‌های بومی و محلی و یا سنتی را ایجاد کنیم تا بتوانیم نیروی انسانی متخصص را در این زمینه تربیت کنیم افزود: باید با کشورهای عضو اکو همکاری‌های خود را توسعه دهیم.

 وی با بیان اینکه در این حوزه با کشورهایی که از نظر فرهنگی با ما قرابت دارند، باید بیشتر تعامل کنیم اظهار کرد: چارچوب‌های فعالیت ما نیازمند مساعدت و همکاری ویژه متولیان است؛ این درخواست را از نمایندگان مجلس و دولت دارم که به حوزه‌های ارزشی با نگاه خاصی بنگرند.

رئیس فدراسیون بازی‌ها و ورزش‌های بومی و محلی خاطرنشان کرد:‌ احیاء ورزش‌های بومی و محلی احیاء ارزش‌های دینی ماست بنابراین ما التزام داریم در برنامه‌ای جامع به این امر بپردازیم تا نسل آینده نیز با میراث فرهنگی ناملموس بهتر آشنا شوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز