وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

کشور در ثبات اقتصادی قرار گرفته است/ آمریکایی ها کم آورده اند

۱۳۹۸/۰۷/۰۲ - ۰۹:۱۵:۲۹
کد خبر: ۹۰۲۱۷۱
کشور در ثبات اقتصادی قرار گرفته است/ آمریکایی ها کم آورده اند
مونسان با بیان اینکه آمریکایی ها در حال مرور تحریم های ایران هستند و در حالی که بانک مرکزی را تحریم کرده بودند یکبار دیگر این موضوع را عنوان کرده اند، گفت: آمریکایی ها کم آورده اند.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کارگروه اقتصاد مقاومتی استان همدان که در استانداری همدان برگزار شد، گفت: اقتصاد مقاومتی در کشور به قدری خوب پیش رفته که در سخت ترین تحریم های بعد از انقلاب که آمریکایی ها با تمام قوت و هوشمندانه علیه ایران اجرا کردند مقاومت کردیم.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها شرکت به شرکت ما را دنبال و رصد کرده و اقدامات تحریمی را اعمال کردند، گفت: بعد از شوکی که از اردیبهشت ماه پارسال و با خروج آمریکایی ها از برجام رخ داد و تلاطم در بازار ایجاد شد می توان گفت که از فشار حداکثری عبور کرده ایم و به شرایط ثبات رسیده ایم.

مونسان با بیان اینکه روند مثبت شدن اقتصاد کشور در حال پیش رفتن است، گفت: در جلسه گذشته هیئت دولت رئیس بانک مرکزی گزارشاتی داد که نشان دهنده آن بود بخش صنعت رشد منفی را جبران کرده و بخش کشاورزی رشد مثبت دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه بخش خدمات گردشگری نیز رشد خوبی داشته و نشان دهنده آن است که تاب آوری کشور در اقتصاد مقاومتی رخ داده است، گفت: اقتصاد مقاومتی همان ناامید شدن دشمنان از اعمال فشار و تحریم است که در حال شکل گیری است.

مونسان با بیان اینکه در دوره های قبل اثرات تحریم همین طور ادامه داشت، گفت: در تحریم های اخیر چندماهی تلاطماتی به وجود آمد که طبیعی بود اما این حجم تحریم و فشار را تحمل کردیم و اکنون کشور به آرامش بی نظیری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای خارجی از اینکه ایران با وجود این همه تحریم و فشار روانی در شرایط با ثبات قرار گرفته متعجب هستند، گفت: بانک جهانی نیز برای ایران در سال آینده پیش بینی رشد مثبت داشته در حالی که آمریکایی ها پیش بینی کرده بودند فشار حداکثری را اعمال کرده اند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه آمریکایی ها در حال مرور تحریم های ایران هستند و در حالی که بانک مرکزی را تحریم کرده بودند یکبار دیگر این موضوع را عنوان کرده اند، گفت: آمریکایی ها کم آورده اند.

ایران اقتدار همه جانبه پیدا کرده است

وی با بیان اینکه در منطقه هم به چنان قدرتی رسیده ایم که پهباد پیشرفته آمریکایی را ساقط می کنیم، گفت: ایران اقتدار همه جانبه پیدا کرده و آن هم نتیجه تلاش ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

مونسان با بیان اینکه باید به قدری کار کنیم که فکر تحریم از ذهن دشمنان ما خارج شود، گفت: در حوزه گردشگری نیز اگر هر کدام از پدیده هایی که در منطقه در حال رخداد است برای کشوری اتفاق می افتاد گردشگری آن کشور به صفر می رسید اما علیرغم همه اتفاقاتی که در منطقه ما رخ می دهد و تحریم ها و از دست دادن پروازهای مستقیم شاهد رشد بسیار خوبی در گردشگری هستیم و از رقم ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر در سال ۹۶ به ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر در سال ۹۷ رسیدیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه ۳۷ درصد رشد گردشگر نیز در ۴ ماهه امسال شاهد هستیم، گفت: ظرفیت ایران در جذب گردشگر بالاست و برنامه ریزی ها نیز موفق بوده است.

نقاط ضعف شناسایی و طرح های جبرانی در دستور کار قرار گرفت مونسان با بیان اینکه نقاط ضعف شناسایی و طرح های جبرانی در دستور کار قرار گرفت، گفت: به محصولات گردشگری تنوع دادیم و گردشگری از فرهنگی به سایر بخش ها تنوع یافته و به سمت گردشگری زیارتی، سلامت و طبیعت گردی حرکت کردیم.

وی با بیان اینکه اقدامات روان سازی حوزه گردشگر را انجام دادیم و پس از لغو روادید یک طرفه با کشور عمان ۴۰۴ درصد رشد در جذب گردشگر داشتیم، گفت: با کشور چین نیز لغو روادید را برنامه ریزی کردیم.

وی با بیان اینکه در حالی که ۲ میلیون ۴۰۰ هزار گردشگر خروجی به سمت ترکیه و ۴۰۰ هزار گردشگر داخلی از ترکیه داشتیم از رقم ورود یک میلیون گردشگر ترکیه به ایران عبور کردیم، گفت: در حال نزدیک شدن به تراز مثبت گردشگری از این کشور هستیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه تاب آوری کشور افزایش یافته و قدرت عظیمی ایجاد شده است، گفت: به مرور دشمنان موضوع تحریم را کنار می گذارند چراکه تحریم جز اینکه قدرت ما را افزایش دهد اثری ندارد.

مونسان با بیان اینکه وضعیت تولید در کشور خوب است و تولیدکنندگان علیرغم مشکلاتی که برای آنها ایجاد شده کار را پیش می برند،  گفت: با همت تولیدکنندگان؛ کشور مقابل زورگویی آمریکا خواهد ایستاد.

وی با بیان اینکه گردشگری در ایران یک مزیت است، گفت: طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری از هر ۱۰ شغل در دنیا یک شغل مرتبط با حوزه گردشگری است و در کشور ما که یکی از چالش های اصلی موضوع اشتغال است این موضوع موردتوجه است.

مونسان با بیان اینکه موضوع اشتغال در دنیا حائز اهمیت است، گفت: گردشگری با حجم سرمایه گذاری پایین اشتغال ایجاد می کند و در ایران که بناهای متعدد تاریخی و فضاهای متنوع داریم این موضوع قابل توجه است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با یاداوری اینکه ۶۰۰ موزه فعال در کشور داریم که ظرفیتی بی نظیر است، گفت: ایران مزیت های بالایی در حوزه گردشگری دارد اما هنوز جزو اقتصاد اول قرار نگرفته و جزو اولویت های اول و دوم کشور نیست.

وی با بیان اینکه گردشگری می تواند در اقتصاد اول و دوم قرار گیرد و به همین دلیل مجلس موضوع وزارت را دنبال کرد،  گفت: طبق آمار بانک مرکزی پارسال ۱۱.۸ میلیارد دلار سهم جی دی پی کشور از گردشگری بوده که عدد مناسبی است.

مونسان با بیان اینکه اقتصاد کشور ۴۳۰ میلیارد دلار و سهم گردشگری از جی دی پی حدود ۲.۹ تا ۳ درصد است، گفت: در افق بلند مدت خود را به عدد ۱۰ درصد خواهیم رساند اما در گام اول ۴.۷ درصد را برنامه ریزی کرده ایم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه برای این موضوع ۲۱ میلیارددلار سرمایه گذاری در حوزه گردشگری نیاز است، گفت: با اجرای پروژه های در دست اجرا به آن خواهیم رسید.

گردشگری باید بتواند به تنهایی به اندازه بخش غیر نفتی ارز آوری داشته و اشتغال ایجاد کند وی بابیان اینکه گردشگری باید بتواند به تنهایی به اندازه بخش غیر نفتی ارز آوری داشته و اشتغال ایجاد کند، گفت: پارسال ۲۰۰ هزار شغل سهم بخش گردشگری از ایجاد اشتغال کشور بوده است.

مونسان با بیان اینکه در بخش صنایع دستی نیز ظرفیت بسیار خوب داخل کشور را شاهدیم، گفت: همدان نیز از این امتیاز بی بهره نیست و با ثبت های انجام شده رتبه اول ثبت های جهانی را به دست آوردیم که به واسطه آن ۲۸۹ میلیون دلار حجم صادرات از مبادی گمرکی بوده و ۳۰۰ میلیون دلار هم به طریق چمدانی انجام شده است.

وی با بیان اینکه صادرات یک میلیارددلاری صنایع دستی هدفگذاری شده و کاملا مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است و به ظرفیت های داخلی تکیه دارد،  گفت: حجم زیادی از روستاهای کشور در این موضوع درگیر هستند و در سامانه ثبت شده ۴۵۰ هزار نفر ثبت شده و کارت فعالیت دارند که با در نظر گرفتن خانواده ها ۲ و نیم تا ۳ میلیون نفر از طریق صنایع دستی امرا معاش می کنند.

وی با بیان اینکه هر چقدر صنایع دستی را حمایت کنیم ارز آوری بیشتری برای کشور دارد،  گفت: برگزاری نمایشگاه های مشترک را با کشورهای دنیا پیش بردیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه کشورهای مختلفی متقاضی برگزاری برنامه های مشترک با ایران هستند،  گفت: برای شناساندن فرهنگ غنی کشور تلاش کرده ایم.

مونسان با اشاره به اینکه ما در کنار وزارت امور خارجه در این شرایط سخت ایران‌هراسی توسط دشمن برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای مشترک را با کشورهای مهم دنیا جلو بردیم بیان کرد: عید امسال با همکاری موزه لوور برای نخستین بار در تاریخ کشور نمایشگاهی در تهران برگزار کردیم که امنیت بالای ما را نشان داد.

وی با بیان اینکه ماموریت های ملی را پیگیری خواهم کرد، گفت: قول می‌دهم پیگیر موضوع ثبت های ملی و بین المللی آثار فاخر استان همدان باشم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز