اختلاف شهردار و برخی از اعضای شورای شهر بالا گرفت

همایش جهانی راه ابریشم دستاورد یا هزینه؟

۱۳۹۸/۰۸/۲۳ - ۰۹:۴۳:۳۵
کد خبر: ۹۲۴۳۲۵
همایش جهانی راه ابریشم دستاورد یا هزینه؟
همایش راه ابریشم مهرماه امسال با حضور نمایندگان کشورهای عضو در همدان برگزار شد اما این اجلاس به اعتقاد چند تن از اعضای شورای دستاوردی برای همدان نداشته و تنها هزینه کلانی صرف برگزاری این اجلاس شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، تا به حال درباره برگزاری همایش‌های بی‌حاصل بیشتر دولتی بسیار خوانده‌اید، اما واقعا محاسبه کرده‌اید یک همایش حداقلی بی‌کلاس دست و پا شکسته چقدر برای بیت‌المال خرج برمی‌دارد؟

آنچه تا به حال درباره برگزاری همایش‌ها و سمینارهای بی‌حاصل بعضا دولتی در رسانه‌ها مطرح شده، بیشتر در حد کلی‌گویی بوده و از آمار و ارقام ملموس، خالی است. به همین دلیل، شاید کمتر سراغ داشته باشیم که شهروندان بدانند یک همایش برای بیت‌المالی که متعلق به آنان هم هست، چقدر هزینه می‌تراشد و مهم‌تر آن که فایده و سود و بهره این همایش‌ها برای شهروندان و کشور چیست.

در شرایط فعلی کشور و تحریم های ظالمانه کارشناسان اقتصادی حذف همایش‌های عمدتا بی‌مصرف را یکی از راهکارها برای تحقق اهداف سال اصلاح الگوی مصرف یادآوری می‌کنند.

همایش راه ابریشم مهرماه امسال با حضور نمایندگان کشورهای عضو در همدان برگزار شد  و هدف این همایش معرفی ظرفیت های همدان و ثبت جهانی یکی از آثار همدان بود که تاکنون هیچ اتفاقی در این زمینه شکل نگرفته است.

در اما این اجلاس به اعتقاد چند تن از اعضای شورای دستاوردی برای همدان نداشته و تنها هزینه کلانی صرف برگزاری این اجلاس شده است.

رئیس کمیسیون اقتصاد شورای شهر همدان در این خصوص می گوید: شهردار باید برای مردم شفاف سازی کند که رویداد جهانی «راه ابریشم»  چقدر به آثار ثبت جهانی همدان کمک کرد.

وی ادامه داد: ما به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان شهری موظف به پیگیری این موضوع هستیم تا به مردم نیز گزارش دهیم.

قراباغی با بیان اینکه به‌منظور برگزاری اجلاس راه ابریشم، هزینه ۵۰۰ میلیون تومان از سوی شهرداری را مصوب کردیم، افزود: این اجلاس فرصت خوبی بود تا نقاط قوت و ضعف همدان در حوزه گردشگری بیان شود و به مانند رویدادهایی نبود که اثراتی نداشته باشد.

وی گفت: اجلاس بین‌المللی راه ابریشم باید دستاوردهایی داشته باشد که گزارش این مهم باید به نمایندگان پارلمان شهری و مردم ارائه شود که البته باید گفت در حالی که هرمزگان هزینه‌ای نکرده، اما ثبت شهر بندرعباس از سوی یونسکو به عنوان «شهر خلاق» در حوزه صنایع‌دستی مورد توجه است که بسی جای سوال دارد.

قراباغی با اشاره به اینکه این اجلاس از ظرفیت متخصصان حوزه باستان‌شناسی برای معرفی استان و آثار باستانی و تاریخ و تمدن همدان بهره‌مند نشده است؛ ادامه داد: متأسفانه در این اجلاس قرار بود نشست ادیان نیز برگزار شود که تنها به تبلیغ اقلیت‌ها پرداخته شد.

وی گفت: نباید مطالبه مردم نادیده گرفته شود و این اجلاس برای شناسایی مشاهیر و مراکز گردشگری همدان هم مدنظر بود.

قراباغی با انتقاد از اینکه برندسازی شهری در این اجلاس مغفول مانده است؛ گفت: متأسفانه اجلاس راه ابریشم هیچگونه پیوست اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای شهر همدان نداشته است.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با تأکید بر دعوت از فعالان گردشگری در این اجلاس، گفت: در برگزاری این  اجلاس، نیمی از سالن خالی بود و با بی‌برنامگی، فعالان عرصه گردشگران در سالن حضور نداشتند.

قراباغی همچنین با بیان اینکه همدان تجربه برگزاری رویدادهای بین المللی را داشته است؛ گفت: متأسفانه برگزاری اجلاس راه ابریشم به خوبی اطلاع‌رسانی نشد و به دلیل عدم حضور خبرنگاران خارجی، شاهد انعکاس خوبی از اخبار اجلاس در سطح جهان نبودیم.

وی با اشاره به اینکه تشکیل تیم خبری ضعیف موجب شد خبری در حوزه بین‌المللی مخابره نشود؛ عنوان کرد: قرار بر این بود از ظرفیت استان‌های مختلف بهره‌مند شویم و تعدادی افراد به عنوان میهمان به این شهر بیایند؛ اما این مهم رخ نداد و دبیرخانه مخالفت کرد.

شهردار همدان در خصوص انتقاد اعضای شورای شهر در خصوص برگزاری همایش راه ابریشم گفت: روند برگزاری همایش جهانی راه ابریشم، موفق و آبرومند بود؛ هرچند مدیریت‌شهری همدان مسئولیت و وظیفه میراث فرهنگی را بر دوش گرفت.

عباس صوفی با تأکید بر اینکه مدیریت‌شهری در الگوی جهانی، مسئول حفظ میراث فرهنگی است؛ افزود: ماهیت همایش بین‎المللی جاده ابریشم، فرهنگی بود نه اقتصادی؛ در این صورت مطالبه اعلام نتایج پس از گذشت یک هفته از پایان همایش، منطقی نیست.

وی با بیان اینکه از هر فرصتی برای معرفی همدان در دنیا بهره‎مند خواهیم شد؛ معرفی همدان در شبکه‌های ملی و برون‌مرزی، دعوت از مسئولان مدیریت‌شهری همدان از سوی یونسکو برای اهدای جایزه جهانی اخلاق در علم ابن‌سینا و راه اندازی صفحه همدان در سایت یونسکو را از جمله دستاوردهای همایش برشمرد.

صوفی با بیان اینکه در حوزه سیتی‌برندینگ و دیسکاوری همدان هم اقدام خواهد شد؛ اظهار کرد: به‌منظور سربلندی همدان، علاوه بر اجرای اقدامات عمرانی و ورود در فضای اقتصادی، اقدامات و روابط اجتماعی و فرهنگی هم ضرورت دارد.

شهردار همدان همچنین اعلام کرد: به پیشنهاد شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان، سال آینده نمایشگاه صنایع‌دستی کشورهای عضو جاده ابریشم در همدان برگزار می‌شود.

صوفی عنوان کرد: علاوه بر موافقت برای راه‌اندازی موزه توسط آقای سهرابی، موافقت شد دومین موزه بزرگ یونسکو پس از چین به نام «راه ابریشم» در همدان ساخته شود که هزینه‌های آن نیز توسط آنها تأمین خواهد شد؛ به شرط آنکه زیرساخت‌های آن فراهم شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز