رئیس کمیسیون اقتصاد شورای شهر:

بی‌توجهی به سلامت شهروندان همدانی پذیرفتنی نیست

۱۳۹۸/۱۰/۰۴ - ۱۳:۳۶:۲۴
کد خبر: ۹۴۱۳۱۵
بی‌توجهی به سلامت شهروندان همدانی پذیرفتنی نیست
قراباغی ضمن انتقاد از عدم هشدار و آگاهی‌بخشی عمومی در خصوص شیوع ویروس آنفولانزا و آلودگی هوا در همدان، گفت: بی‌توجهی نسبت به سلامت شهروندان همدانی پذیرفتنی نیست.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان؛ رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان در نطق پیش از دستور صحن شورا، اظهار کرد: مدتی است با ورود ویروس آنفولوآنزا تعدادی از همشهریان همدانی، جان خود را از دست داده و تأسف‌بارتر و حزن‌انگیزتر این است که عده زیادی از خردسالان و کودکان نیز قربانی این ایپیدیمی مرگ‌بار شدند.

وی با گلایه از اینکه وقتی در برهه‌ای از زمان، شرایط حاد و بحرانی به عینه؛ هویدا و مشهود است؛ چرا اقدام‌های مناسبی صورت نگرفت؟، افزود: چرا آمار دقیق از افرادی که به این ویروس مبتلا شدند و جان‌باختگان آن به تفکیک سن و جنسیت اعلام نمی‌شود و مگر مدیران مرتبط با وجدان‌شان سوگند یاد نکرده‌اند تا همواره با مردم صادق باشند؟

* نقش دستگاه‌های اطلاع‌رسانی برای ویروس آنفولانزا کم‌رنگ بود

وی با بیان اینکه نقش دستگاه‌های اطلاع‌رسانی در خصوص ویروس آنفولانزا بسیار کم‌رنگ بود، ادامه داد: در بحران اخیر، از شورای هماهنگی روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی استانداری که متشکل از مدیران و مسئولان روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی است و بر اساس مصوبه وزارت کشور، دارای جایگاه خاصی از جمله وظیفه آگاهی‌بخشی عمومی بوده؛ هیچ‌گونه اقدام ملموسی صورت نگرفته است.

به گفته قراباغی؛ این سوال در اذهان عمومی مطرح است که فعالیت صنعتی آنچنانی در شهر همدان وجود ندارد و اگر هم فعالیت صنعتی باشد با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و به تبع آن در سطح استان؛ در سطح بسیار پایینی است و بر دو اصل گردشگری و کشاورزی شناخته می‌شود و با دارا بودن آب‌وهوای مطبوع کوهستانی چرا آلودگی هوا باید از حد اخطار نیز گذشته و شاخص آلایندگی‌ها به گونه‌ای باشد که حتی برای شهروندان سالم نیز خطرناک باشد؟!

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان در ادامه گفت: در شهر تهران برای مدیریت این وضعیت با درصد پایین‌تر و در راستای رعایت سلامت عمومی به مدت یک هفته تعطیلی اعلام می‌شود؛ اما در شهر همدان با مواردی که به آن اشاره شد؛ شهروندانش همانند کوه الوند، استوار و پا برجا بایستی به فعالیت روزانه خود ادامه دهند و برای مدیران مرتبط بحث سلامت شهروندی اصلاً در اولویت نباشد؟

قراباغی ادامه داد: اگر در کلان شهر تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و با توجه به فعالیت‌های صنعتی که در آن صورت می‌گیرد شاهد این وضعیت باشیم، تا حدی قابل قبول بوده است؛ اما برای شهر همدان این وضعیت قابل‌قبول نیست.

وی ضمن گلایه از اینکه چرا اداره کل محیط زیست، به شهروندان هیچ گونه هشداری اعلام نشد و عمق بحران؛ رسانه‌ای نشد؟ گفت: بر فرض، مدیران دولتی برای ارائه آمار و رعایت ملاحظات سازمانی، همچنین تکالیفی که از سوی استان برای آنها مشخص می‌شود، دارای محدودیت‌هایی هستند؛ اما صداوسیمای مرکز همدان که یک مجموعه حاکمیتی است و نقش اطلاع‌رسانی عمومی را برعهده دارد؛ چرا به طور جدی‌تری ورود نداشته است؟!

قراباغی همچنین با اشاره به عدم اطلاع‌رسانی به موقع، افزود: چرا در سیاست‌های جدید دولت موارد و مطالب مهم و سرنوشت‌سازی مانند ابلاغ قیمت بنزین، تعطلیلی مدارس و... در ساعت 12 نصف شب، اطلاع‌رسانی می‌شود؟

عضو شورای شهر همدان معتقد است: در بحث آلودگی‌های اخیر و شیوع ویروس آنفولوآنزا، مجموعه‌های اداره کل مدیریت بحران استانداری، بهداشت و درمان، محیط زیست، آموزش‌وپرورش و هواشناسی به طور قطع و یقین به وظایف ذاتی خود در آموزش شهروندی، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی برای مباحث پیشگیرانه شامل تعطیلی مدارس و ادارات دولتی و محدودیت‌های ترافیکی شهری و هشدارهای لازم برای کاهش حداقلی آسیب‌ها، در دو بحران یاد شده، اقدام چشم گیری نداشته اند و در مجموع کوتاهی کردند.

قراباغی ضمن قدردانی از پیگیری دادستان همدان به عنوان نماینده مدعی‌العموم که نسبت به آغاز سخن و دستور بررسی در این مورد که راساً و مستقیماً با جان و سلامتی شهروندان همدانی ارتباط داشته است؛ اظهار کرد: بر این اساس انتظار داریم؛ این موضوع به صورت ویژه و خارج از تشریفات متداول قضایی در دستور کار خود قرار گیرد.

وی همچنین گفت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در این زمینه باید برای کسب رضایتمندی عمومی، موضع خود را مشخص نکرده و به طور جدی تری اقدام می‌کردند.

قراباغی با بیان اینکه نقش رسانه‌ها در این زمینه چیست؟ افزود: در یک مورد به صورت مصداقی اشاره می‌کنم که در بحث جاده سلامت در مسیر گنج‌نامه که در حد طرح موضوع در کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر مطرح شد به مدت دو هفته مورد هجمه‌های مختلف از سوی رسانه‌های مکتوب، فعالان فضای مجازی و به تعبیری برخی نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد قرار گرفتیم؛ اما چرا در این خصوص سکوت اختیار کردند؟

وی همچنین با بیان اینکه این انتقاد بر شورای شهر همدان نیز وارد است و باید جدی تر ورود پیدا می‌کردیم؛ گفت: در بحث آلودگی های اخیر اعضای شورای شهر تهران برای اهمیت سلامت شهروندی به طور مستقیم ورود داشته و با برگزاری جلسات خارج از نوبت با محوریت شورای شهر اقدام کردند؛ از این رو شایسته است در این باره تجدیدنظر کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری تأکید کرد: شورای شهر باید در مواقع بحرانی با برگزاری جلسات فوق‌العاده، کمک حال مدیریت ارشد استان باشد.

قراباغی در پایان سخنانش با بیان اینکه به عنوان نماینده مردم همدان در پارلمان شهری؛ یک مطالبه‌گر هستم، گفت: در جایگاه عضو شورای شهر و با توجه به انتظارتی که موکلان این جانب از من داشته و حدود و اختیارات قانونی خود؛ مطالبه گر بوده و خواستار پاسخ روشن در این مورد دارای اهمیت، هستم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز