کارشناس روانشناس بالینی:

نگران تداوم رفتارهای وسواس گونه این روزها نباشید

۱۳۹۹/۰۱/۲۷ - ۰۳:۱۹:۱۷
کد خبر: ۹۸۸۹۴۷
نگران تداوم رفتارهای وسواس گونه این روزها نباشید
صفورا غفوری با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: در این شرایط بیشتر افراد دچار اضطراب می شوند و این امر کاملا طبیعی است و همین اضطراب موجب می‌شود افراد مراقبت بیشتری در بحث پیشگیری از بیماری و رعایت مراقبت‌های بهداشتی داشته باشند

به گزارش خبرگزاری برنا ازهمدان؛ صفورا غفوری در گفت وگو با خبرنگار ما مطرح کرد: با توجه به اینکه مهمترین راه پیشگیری از شیوع این ویروس رعایت بهداشت فردی،شستن دست ها و استفاده از ضدعفونی کننده هاست،؛افراد گاها دچار افکار و رفتار وسواس گونه ای می شوند که آیا موفق شده اند با شستن آلودگی را از دست و لباس خود دور کنند و به دنبال آن دچار استرس و اضطراب می شونند.

 وی  با اشاره  به اینکه برخی از اضطراب این دوران لازم و هوشمندانه است افزود:البته این اضطراب بیرونی(ویروس) موجب محافظت از خود می شود و فرد به این وسیله از خود و خانواده خود مراقبت و حمایت می کند.

 وی  در این خصوص عنوان کرد:دانشجویی را در نظر بگیرید که روز معینی سخنرانی مهمی دارد حد طبیعی و لازم از اضطراب به او کمک میکند تا هدفمند و هوشیارانه خود را با مطالعه برای جلسه سخنرانی آماده کند؛اما چنانچه این اضطراب بیش از اندازه باشد و افکار استرس زا و رفتارهای تکرار شونده از کنترل فرد خارج شود باعث آزار به خود و اطرافیان خواهد شد.

 او در ادامه گفت: این رفتار موجب می شود از پیوستار نرمال به سمت اختلال پیش می رود و اثرات مخربی از جمله تشدید رفتارهای وسواس گونه و تکرار پذیر که نتیجه آن از دست دادن انرژی؛ احساس عدم امنیت روانی(آشفتگی ذهنی) و سرانجام درماندگی وافسردگی خواهد بود.

 غفوری عنوان کرد:زمانی که افکار وسواسی همراه با اضطراب فراگیر داریم سیستم هشداردهنده به درستی کار نمیکند؛و این بدلیل فعل و انفعالات شیمیایی و ترشح هورمون کورتیزول است که گوش به زنگ بودن و احساس خطر کردن را چندبرابر میکند.

  این روان شناس بالینی با اشاره به تکنیک هایی  برای رفع این بیماری مطرح کرد: توجه و استفاده از چند تکنیک ساده به ما کمک می کند تنها به پاسخ مناسبی اکتفا کنیم؛ چنانچه شخص بعداز نظافت خود دچار افکار منفی آلوده بودن شد از انجام رفتارو پاسخ مجدد به این افکار منفی جلوگیری کند.

او ضمن تعریف روش توقع فکر کردن مطرح کرد: "توقف فکر"هدف  یعنی که روند تفکر منفی را قطع و افکار انطباقی و مثبت را جایگزین آن کنیم برای توقف فکر به دوروش اول افکار درونی مثلا گفتن جمله بس است یا این افکار را کنار بگذار و در مورد وسواس شستشو(گفتن جمله تمیز شد کافی است).

 غفوری ادامه داد:روش دوم توقف فکر از طریق تجسم بصری مثلا تصور افسر پلیس یا چراغ قرمز ایست در زمان ورود فکر منفی به سطح هوشیارمی باشد.

 وی خاطر نشان کرد: راه دیگر"توجه برگردانی" است تصور صحنه مثبت جهت کمتر تحت تاثیر قرارگرفتن افکار ناخواسته یا نگران کننده و هم خوانی فکرخوشایند در زمان هجوم افکار آزار دهنده می باشد .

 او معتقد است: هم چنین افراد وسواسی یکی از عوامل بروز رفتارهای وسواسی را خطای شناختی(فیلترینگ منفی) باور به آلوده بودن محض میدانندکه در این حالت تغیر در محتوای تفکر می تواند کمک کننده باشد.

  غفوری با اشاره به اینکه استرس موجب می شود فرد از قرار گرفتن در اجتماع اجتناب کند مطرح کرد: موقعیت استرس زا موجب می شود فرد از قرار گرفتن درشرایط و محیط اجتناب کند و این اجتناب موقتا اضطراب را کاهش داده و در دراز مدت نسبت به موقعیت های دیگر پاسخ مشابه یعنی اجتناب داده میشود بنابراین شکستن الگوی اجتنابی و روش رویارویی اما جلوگیری از پاسخ تکراری(شستن یکبار دست ها و بعد توجه برگردانی یا توقف تفکر) موثر است.

غفوری در خاتمه گفت: نگرانی افراد از اینکه بعداز پایان این شرایط بوجود آمده همچنان رفتارهای وسواس گونه و افکار منفی به مبتلا بودن داشته باشند بی مورد است؛و  رفتارهای این روزها(شستن مکرر دست ها)پاسخ مناسبی است در جهت کنترل شیوع ویروس و مراقبت از خودمان  پس جای نگرانی نیست و میتوان این افکار و رفتارها را پس از گذراندن شرایط بحرانی با استفاده روش هایی که ذکر شد تحت کنترل درآورد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز