ورزش و سلامتی؛

تجمع چربی عامل اصلی گودی کمر/ انجام تمرینات ورزشی در درمان کمردرد موثر است

۱۳۹۹/۰۳/۰۱ - ۱۱:۲۹:۱۰
کد خبر: ۱۰۰۵۱۷۵
تجمع چربی عامل اصلی گودی کمر/ انجام تمرینات ورزشی در درمان کمردرد موثر است
انحنای مقعر دیگری هم در ناحیه گردن وجود دارد که با آن لوردوز گردنی گفته می‌شود. این حالت انحناها در ستون فقرات که حالت مارپیچ و فنری ‌شکل را ایجاد می‌کند سبب افزایش تحرک ستون فقرات و حالت انعطاف پذیری آن می‌شود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، اصولا از نظر آناتومیک ما یک تقعر تحتانی در ناحیه  پایین کمر داریم که به آن گودی کمر یا  لوردوز کمری می‌گویند  و از طرفی هم یک تحدب بالاتر از  آن منطقه در کمر داریم  که درست در قسمت پشت می‌باشد که به آن کیفوز می‌‌گویند و به هم ریختگی آن‌ها موجب ایجاد کمردرد و درد پشت می‌شود. 

 انحنای مقعر دیگری هم در ناحیه  گردن وجود دارد که با آن لوردوز  گردنی گفته می‌شود. این حالت  انحناها در ستون فقرات  که حالت مارپیچ و فنری ‌شکل را ایجاد می‌کند سبب افزایش  تحرک ستون فقرات و حالت انعطاف پذیری آن می‌شود. هر عامل و هر حالتی  که سسب شود که این  قوس‌های طبیعی کمر، گردن و پشت به هم بخورند درد ایجاد  می‌کنند و سبب اسپاسم عضله و گرفتگی  در آن می‌شوند و فشار به استخوان‌ها و  مفاصل پشت افزایش پیدا می‌کند که درد بسیاری از افراد که گودی کمر دارند به دلیل فشار روی مهره‌های کمریست و در ادامه هم ممکن است مشکلات شدید‌تر مانند دیسک کمر و یا  کمردرد شدید ایجاد شود.

از مهم‌ترین عوامل بر هم زننده قوس طبیعی کمر  وجود یک شکم بزرگ است که موجب زیاد شدن انحنای کمری می‌شود و برای جبران این حالت، ستون فقرات مجبور است که انحنا و تحدب را در ناحیه پشتی  بیشتر کند و  گودی زیاد کمر، قوز شدن بیشتر پشت می‌شود و حتی این امر می‌تواند در موارد طولانی‌تر سبب زیاد شدن انحنای گردن هم بشود.

lumbar-lordosis

از طرف دیگر هم افراد لاغرهم ممکن است به دلیل ضعف در عضلات شکمی گودی کمر برایشان ایجاد شود. طرز صحیح نشستن هم که  موجب حفظ حالت طبیعی ستون فقرات می‌شود و در نتیجه عضلات هر قسمت مجبور نیستند که  برای جبران وضعیت غلط نشستن یا ایستادن ما کار بیشتری بکنند و در نتیجه آن دچار خستگی و گرفتگی خواهند شد.

راستای کل بدن هم در این مهم نقش دارد یعنی کف‌پا، باسن، پشت و کتف شما هم باید در وضعیت صحیح و راستای طبیعی خود قرار بگیرند تا احساس راحتی  و راستای صحیح ستون فقرات داسته باشید اگر پای شما آویزان باشد این امر موجب خستگی و درد در کف پا پشت ساق می‌شود و این حالت به افزایش گودی کمر کمک می‌کند.

اگر کتف ما به صندلی که روی آن نشسته‌ایم  نچسبد، سر ناخوداگاه به حالت جلو می‌افتد و در نتیجه آن خستگی و گرفتگی در عضلات گردن و سوزش در کتف و پشت ما  ایجاد می‌شود.

 نشستن طولانی‌ مدت در حالت قوسی و هلالی شکل  به ستون مهره‌ها شکل داده و به‌ خصوص اگر فرد در سنین پایین‌تر و سنین رشد به این شکل  بنشیند، این حالت  ناصحیح ستون مهره‌ها به صورت دایمی ایجاد می‌شود.

عضله‌ های ما در هر سنی که باشیم حداقل می‌توانند بیست و پنج  درصد قدرت  خود را تقویت دارند اما اگر در کودکی عضله‌‌های ما شکل درست، محکم و خوبی به خود بگیرند و انحناهای طبیعی بدن در وضعیت اصولی و صحیح خود رشد کنند ستون فقرات  شکل صحیح به خود  می‌گیرد. اگر در سنین پایین کودکان بد بنشینند مهره‌ها  بدشکل شده که می‌تواند در آینده علت کمر درد شود. در میانسالی اگر بخواهید عضله خود را قوی کنند  نیازمند صرف نیروی زیاد و ورزش زیاد  و البته بازدهی بسیار کم‌تر به نسبت دوران کودکی هستند.

روش‌های درمان:

فیزیوتراپی

زمانی که بیمار یاد بگیرد که چطور فشار و کشش وارده به کمر را کاهش دهد و آموزه‌های خود را به کار بندد، درمان و رفع گودی کمر موفقیت‌آمیز خواهد بود. فیزیوتراپیست علاوه بر آموزش این مسائل، ورزش برای قوس کمر و حرکات اصلاحی برای تقویت، کشش و کاهش کشیدگی عضلات (عضلاتی که بیش از حد کشیده شده‌اند)  را نیز مد نظر قرار می‌دهد.

ورزش و حرکات اصلاحی

 انجام تمرینات ورزشی در درمان کمر درد ناشی از گودی کمر موثر است. مهم‌ترین عامل در گودی کمر تجمع چربی در اطراف شکم و قرار دادن بدن در حالت اندامی نامناسب می‌باشد.

چند تمرین موثر برای درمان کمر درد را در زیر می‌بینید:

20200520_202535

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز