نیاز مبرم ورزشکاران به هدف‌گذاری؛

تاثیرات روانی دوری از ورزش برای قهرمانان/ برخورد با یک مسئله واقعی براساس نگاهی هیجانی، آسیب‌هایی را به دنبال دارد

۱۳۹۹/۰۳/۰۶ - ۰۷:۱۸:۰۱
کد خبر: ۱۰۰۶۴۶۳
تاثیرات روانی دوری از ورزش برای قهرمانان/ برخورد با یک مسئله واقعی براساس نگاهی هیجانی، آسیب‌هایی را به دنبال دارد
برنامه‌ریزی برای تمرین در خانه و حضور در سالن‌ها با رعایت فاصله اجتماعی می‌تواند به ورزشکاران کمک کند تا خودشان را سریع‌تر به حالت طبیعی برگردانند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی مشاغل، اکثر مردم در قرنطینه به سر می‌برند و خانه‌نشین شدند. ورزشکاران، قهرمانان و ملی‌پوشان کشورمان نیز از این قائده مستثنی نیستند و با توجه به تعطیلی اردوها، مسابقات و اماکن ورزشی مجبور به ماندن در خانه شدند. این مسئله شاید برای ورزشکاران که عادت به جنب و جوش و محیط‌های پر نشاط دارند کمی سخت‌تر از افراد دیگر باشد.

*برخورد با یک مسئله واقعی براساس نگاهی هیجانی، آسیب‌هایی را به دنبال دارد

تقی ابوطالبی، روانشناس حوزه تربیتی درخصوص تاثیرات روحی و روانی دوری از تمرینات و مسابقات روی ورزشکاران و قهرمانان طی گفتگو با خبرنگار برنا بیان کرد: در حال حاضر همه اقشار، در موقعیت‌های مختلف برابر ویروس کرونا قرار گرفتند اما ورزشکاران و ملی‌پوشان افتخارآفرین که در جای خود شخصیت الگویی هستند، پیش از این مسئله که سالن‌های ورزشی باز بودند، تمرین ماندن در خانه و یک‌جا نشینی کنار اعضای خانواده را نداشتند. همچنین براساس شرایط جسمانی و تعاملات با گروه‌های ورزشی قطعا شادی و شادابی داشتند و انرژی جسمانی خود را در جایگاه مناسب مصرف می‌کردند اما الان باتوجه به شرایط کنونی، یک ورزشکار ملی‌پوش باید در خانه بنشیند که نه به ماندن در منزل عادت دارد و نه می‌تواند به زمین‌های بازی برود.

وی افزود: اگر هم ورزشکاران بخواهند در این شرایط ورزش کنند یک سری دستورالعمل‌های بسیار خاص خود را دارد. این یک مشکل مهم است که به صورت همگانی در جهان گسترش پیدا کرده و شامل همه انسان‌ها در تمام کشورها اعم از کودک، نوجوان و ... می‌شود.

ابوطالبی اظهار کرد: این یک واقعیت است اما برخورد با یک مسئله واقعی براساس نگاهی هیجانی، آسیب‌هایی را به دنبال دارد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، 75% عامل بیماری‌های روانی و جسمانی، تعارض است. تعارض در این شرایط چه کنم گفتن. حالا اگر هر یک از افراد خانواده ما بخواهد به درد چه کن دچار شود، قطعا در آینده به مشکلاتی از قبیل اضطراب و پایداری روانی دچار خواهد شد.

این روانشنانس حوزه تربیتی گفت: ورزشکاران ما باید این شرایط را به عنوان واقعیت زندگی بدانند و یک مسئله واقعی در این بازه زمانی تلقی کنند. انسان در مواجه با عوامل تنش‌زای محیطی دو عکس‌العمل دارد، یا جنگ و گریز یا روش‌های دیگر. ورزشکاران ما باید برای رفع مشکل مبارزه کنند و تمرینات انفرادی، محدود و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی داشته باشند تا آمادگی جسمانی خود را از دست ندهند. حضور ورزشکاران در منزل می‌تواند یک شرایط برای درک متقابل نیز باشد، انسان‌ها باید از این فرصت استفاده و ارتباطات بیشتری با خانواده‌های خود برقرار کنند. ورزشکاران ما باید میانبرهای خلاقانه‌ای بیابند تا خود را با شرایط تطبیق دهند، در حال حاضر نمی‌توانیم شرایط را تغییر دهیم. بنابراین برخورد ما با مباحث پیرامون زندگی، باید براساس منطق باشد.

المپیک مهم‌ترین رویداد ورزشی در جهان است که هدف اصلی تمام ورزشکاران رشته‌های المپیک محسوب می‌شود، تعویق یک ساله المپیک در صورتی که همه ورزشکاران خود را برای حضور در این تورنمنت بین المللی آماده کرده بودند، ضربه بزرگی از نظر انگیزشی به قهرمانان کشورهای کل دنیا وارد کرد. همچنین احتمال لغو کلی بازی‌ها و مسابقات جهانی دیگر نیز کابوسی بزرگ برای ملی‌پوشان شده است. نداشتن هدف برای انجام تمرینات و حتی عدم وجود شرایطی مناسب برای تمرین، مشکلاتی است که به علاوه بر معضلات عموم مردم، برای ورزشکاران به وجود آمده است.

*هدف‌گذاری باعث کاهش بار روانی روی ورزشکاران می‌شود

لاله سامع، رییس انجمن روانشناسی ورزشی در این خصوص طی گفتگو با خبرنگار برنا عنوان کرد: طبق صحبت‌هایی که با ملی‌پوشان رشته‌های قایقرانی، واترپلو، وزنه‌برداری، کاراته، تکواندو و رشته‌های دیگر داشتیم، ورزشکاران ما از آن‌جایی که حرفه‌ای هستند، مسیر خود را دقیقا پیدا کردند. درست است که الان سالن‌های ورزشی تعطیل است اما سعی کردند از لحاظ روانی خودشان را آماده نگه دارند. ملی‌پوشان ما یک ورزشکار معمولی نیستند، سال‌ها ورزش کردند و شرایط کنونی مثل این است که به آن‌ها بگوییم آب نخورند، ورزشکاران بالاخره راهی پیدا می‌کنند تا خودشان را به آب برسانند.

وی ادامه داد: اکثر ورزشکاران سعی کردند در این مدت از لحاظ روانی به خودشان کمک کنند و این میان از حضور روانشاسان ورزشی نیز استفاده کردند، خیلی از آن‌ها از ما کمک گرفتند تا بتوانند هدفگذاری کنند. با توجه به اینکه شرایط کنونی ناشناخته‌ است و معلوم نیست مسابقات کی شروع شود، ورزشکاران الان باید یک هدف‌گذاری داشته باشند که بدانند با توجه به شرایط موجود بهترین کاری که به عنوان یک ورزشکار می‌توانند انجام دهند، چیست؟

سامع اظهار کرد: ورزشکاران ما در این شرایط فقط باید خودشان را سرحال و روی فرم نگه دارند که اگر شرایط کنونی تغییر کرد، ورزشکار از لحاظ جسمی و روانی عقب نماند. بنابراین برنامه‌ریزی برای تمرین در خانه و حضور در سالن‌ها با رعایت فاصله اجتماعی می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا خودشان را سریع‌تر به حالت طبیعی برگردانند.

رییس انجمن روانشناسی ورزشی تاکید کرد: ورزشکاری که ذهنش را مدیریت کند، قطعا می‌تواند این فشارها را کنترل کند. البته این موضوع مختص ایران نیست و کل دنیا درگیر ویروس کرونا شده، انقدری که یک رویداد بزرگ مثل المپیک را جابه‌جا کرده است. هنوز هم برگزاری المپیک 2020 قطعیت ندارد اما نکته قابل توجه این است که ورزشکاران کل دنیا درگیر این موضوع هستند، این مسئله می‌تواند از لحاظ روحی فشار روانی را از ورزشکاران ما کم کند. هدف‌گذاری ورزشکار در این شرایط به او کمک می‌کند تا بار و فشار روانی را از روی خودش بردارد و بتواند حداقل تمرین حتی با شدت کم را به خوبی انجام دهد.

*سخن آخر

ورزشکاران زمان زیادی از روز خود را صرف ورزش و فعالیت‌های بدنی می‌کنند و به این موضوع عادت دارند، بنابراین ماندن در قرنطینه حتی از نظر جسمانی برای آن‌ها دشوار است. همچنین دوری از محیط‌های ورزشی و نامعلوم بودن تاریخ مسابقات ممکن است باعث بی‌انگیزگی و افت روحیه در آن‌ها شود. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز