گزارش ویژه AFC از جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶؛

دایی و نمایش خیره کننده

۱۳۹۹/۰۳/۱۷ - ۱۵:۵۳:۳۰
کد خبر: ۱۰۱۱۵۹۳
دایی و نمایش خیره کننده
کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارائه گزارشی از بازی ایران و کره جنوبی در جام ملت های آسیا 1996 به درخشش علی دایی در این بازی پرداخت.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به نمایش علی دایی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا 1996 به میزبانی امارات متحده عربی پرداخت. تیم ایران در ورزشگاه دبی، در این مرحله با نتیجه شش بر دو مقابل کره جنوبی به برتری رسید.

علی دایی اسطوره ایران در سال 2007 در حالی بازنشسته شد که عنوان آقای گل تاریخ فوتبال بین المللی را در اختیار داشت. اما این اتفاق یک شبه رخ نداد.

دایی در سال 1996، 27 ساله بود و در آن زمان فقط 7 گل از 109 گل خود را برای ایران به ثم رسانده بود. او طی شش ماه بعد از آن 22 گل زد و یکی از بهترین عملکردهای فردی را در تاریخ فوتبال آسیا به نمایش گذاشت.

تیم ملی ایران با ترکیب قدرتمندی شامل علی دایی به جام ملت های 1996 آسیا راه یافته بود. دایی 12 گل در مرحله مقدماتی به ثمر رساند. علاوه بر او، استعدادهای آینده ایران از جمله خداداد عزیزی، کریم باقری و مهدی مهدوی کیا نیز در تیم حضور داشتند.

تیم ایران با وجود شروع ضعیف و باخت 2 بر یک برابر عراق در اولین مسابقه، در دیدار برابر تایلند با نتیجه 3 بر یک و در دیدار برابر عربستان سعودی با نتیجه 3 بر صفر پیروز شد. علی دایی در هر سه مسابقه مرحله گروهی (گروه بی) گلزنی کرد.

در گروه ای، کره جنوبی که بدنبال اولین قهرمانی خود در آسیا از سال 1960 بود، شروع دشوارتری داشت.

کره جنوبی در اولین دیدار جام برابر امارات متحده عربی میزبان این تورنمنت با نتیجه یک بر یک مساوی کرد و با نتیجه 4 بر 2 برابر اندونزی به برتری رسید. این تیم در آخرین دیدار مرحله گروهی با نتیجه 2 بر صفر برابر کویت شکست خورد. کره جنوبی به عنوان یکی از بهترین تیم های سوم مرحله گروهی صعود کرد.

دو تیم قدرتمند فوتبال آسیا، در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف یکدیگر رفتند و تیم ایران که تردیدی در مورد آمادگی آن نبود، در 10 دقیقه اول بازی در آستانه پیشتازی قرار گرفت. اما یک دقیقه بعد دروازه تیم ایران باز شد تا کره جنوبی یک بر صفر پیشتاز شود. تیم ایران با گل باقری بازی را به تساوی کشاند.

کره جنوبی فرصت های بهتری در اواخر نیمه اول داشت، اما با نتیجه دو بر یک به رختکن رفت. کره عملکرد بهتری را در مقایسه با دیدار برابر کویت به نمایش گذاشت.

در نیمه دوم، خداداد عزیزی در دقیقه 52 گل تساوی را به ثمر رساند. عزیزی عنوان بازیکن سال فوتبال آسیا را در سال 1996 از آن خود کرد.

در حالی که بازی با تساوی دو بر دو ادامه داشت و خطر حذف برای تیم بازنده نمودار شده بود، علی دایی با جادوی خود در مدت 23 دقیقه، این دیدار را به یک بازی فراموش نشدنی تبدیل کرد.

در دقیقه 66، در حالی که بازی سازان با استعداد ایران بعد از حملات مکرر به کره اعتماد به نفس یافته بودند، نمایش علی دایی شروع شد. او در چهارمین مسابقه متوالی خود در این جام گلزنی کرد و تیم ایران را به مرحله یک چهارم نهایی رساند. اما این تازه شروع کار دایی در این بازی بود.
 
10 دقیقه بعد، دایی یکی از بزرگترین گل های تاریخ جام ملت های آسیا را به ثمر رساند. این گل چشمگیر و غیرقابل مهار بازی را از کره گرفت. هت تریک علی دایی در دقیقه 83 برابر کره جنوبی کامل شد.

دایی چهارمین گل خود را در مدت 23 دقیقه از محوطه جریمه وارد دروازه کره کرد.

ایران در این بازی در نهایت با نتیجه 6 بر 2 به برتری رسید و پیروزی تاریخی و به یاد ماندنی را در بزرگترین عرصه فوتبال آسیا به نمایش گذاشت. با این نتیجه ناکامی کره جنوبی برای قهرمانی آسیا ادامه یافت.

کارزار ایران در این تورنمنت پایان نومیدکننده ای داشت. تیم ایران در نیمه نهایی، برابر عربستان سعودی به تساوی بدون گل دست یافت و در ضربات پنالتی شکست را پذیرا شد. این در حالی است که ایران پیشتر در مرحله گروهی عربستان را شکست داده بود. ولی با وجود این شکست تلخ، عملکرد علی دایی به عنوان یکی از بهترین های تاریخ فوتبال باقی ماند.

وی تنها بازیکنی نیست که در جام ملت های آسیا چهار گل به ثمررسانده است. بهتاش فریبا، اسماعیل عبدالطیف و حمزه الداردور بازیکنانی هستند که مثل دایی در یک بازی چهار گل را به ثمر رسانده اند. اما دایی مقابل حریف قدرتمندی مانند کره چنین گل های ارزشمندی را به ثمر رساند.

دایی 78 گل بین المللی دیگر برای تیم‌ ‌ملی ایران به ثمر رساند و رکوردهای بی شماری در 149 بازی ملی خود ثبت کرد. با این حال معدودی از آن ها همانند آن شب شگفت انگیز در دبی در یادها مانده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز