سیدقاسم قاسمی همرزم شهید چمران:

چمران الگویی برای جامعه امروز

۱۳۹۹/۰۳/۲۸ - ۱۵:۳۹:۱۵
کد خبر: ۱۰۱۶۷۸۹
چمران الگویی برای جامعه امروز
مشاور وزیر در امور ایثارگران وزارت ورزش و جوانان به عنوان همرزم و کسی که سال‌ها با شهید مصطفی چمران، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت وی در متنی به توصیف برخی از ویژگی‌های بارز این سردار سال‌های خون و حماسه پرداخت

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ سید قاسم قاسمی، مشاور وزیر در امور ایثارگران وزارت ورزش و جوانان به عنوان همرزم و کسی که سال‌ها با شهید مصطفی چمران، در میادین مختلف مبارزه با استکبار، در داخل و خارج از مرزهای ایران همراه بوده است به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت وی در متنی به توصیف برخی از ویژگی‌های بارز این سردار سال‌های خون و حماسه پرداخت که به شرح ذیل است:

امروز، انقلاب اسلامی درروند تکاملی خویش بییش از همیشه به چمران‌ها و اندیشه و عمل چنین افراد پاکباخته و انقلابی نیازمبرم دارد.

درآستانه سالگرد شهادت مصطفی چمران یاد و خاطره آن شخصیت بزرگ را که درقامت یک سردار رشید جهان اسلام ازلبنان تا جبهه‌های دفاع مقدس فقط برای خدا جنگید و دراین راه پرخطر ایثارگری‌های فراوانی از خود نشان داد، گرامی می‌داریم.

او که پیرمراد، خمینی کبیر در وصف شهادتش چنین فرمود" شهادت انسان‌ ساز سردار پرافتخار اسلام و مجاهد بیدار و متعهد راه تعالی، مصطفی چمران را به پیشگاه ولی‌عصر(عج) را تسلیت و تبریک عرض می‌کنم، ملت شهیدپرور ما سربازی را از دست داد که در جبهه‌‌های نبرد حق علیه باطل، چه در لبنان و چه در ایران، حماسه می‌‌آفرید و سرلوحه مرام او اسلام عزیز و پبروزی حق بر باطل بود. او جنگجویی پرهیزگار و معلمی متعهد بود که کشور اسلامی ما به او و امثال او احتیاج مبرم داشت. چمران با عقیده پاک خالص غیروابسته به دستجات و گروه‌های سیاسی و عقیده به هدف بزرگ الهی، جهاد را در راه آن از آغاز زندگی شروع و به آن ختم کرد. او در حیات، با نور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار نمود. او با سرافرازی زیست و با سرافرازی شهید شد و به حق رسید. هنر آن است که انسان بی‌‌هیاهوهای سیاسی و «خودنمایی»های شیطانی برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند نه هوی، این هنر مردان خداست. او در پیشگاه خدای بزرگ با آبرو رفت. چمران با عزت و عظمت و با تعهد به اسلام جان خودش را فدا کرد و در این دنیا شرف را بیمه کرد و در آن دنیا هم رحمت خدا را بیمه کرد، ما و شما هم خواهیم رفت. مثل چمران بمیرید."

مقام معظم رهبری نیز در وصف ایشان چنین فرمودند: در زمینه‌های مختلف یک لحظه متخطی از خط ولایت فقیه نیافتم. من چمران را چمران فرمان امام را، امر امام را، عشق به امام را از همه صبغه‌ها و رنگ‌هایی که در عالم سیاست و خطوط سیاسی وجود دارد مرجح می‌دانست و این خصوصیت چمران بود.

شخصیت جامع و چندبُعدی اوکه ساخته و پرداخته مکتب اهل بیت(ع) بود موجب شد که درعرصه‌های گوناگون علمی، فرهنگی، سیاسی و نظامی با تمام توان درخدمت به مستضعفین و پابرهنگان سر از پا نشناسد.

او که در بالاترین رتبه‌های علمی و دربهترین شرایط رفاهی قرارداشت بااحساس تکلیف دینی و اسلامی، تمامی محاسبات مادی و دنیایی را به کناری نهاد و درهجرتی تمام عیار و مجاهدانه به لبنان رفت و باتلاشی همه جانبه و خستگی ناپذیر برای ساماندهی اوضاع شیعیان با رنج و درد آن‌ها همراه شد و برای خدمت به خانواده‌های مستضعف همت گماشت. فداکاری‌های شهید چمران درلبنان، ازاو چهره‌ای فوق العاده محبوب، مردمی و مجاهد در اذهان مردم ساخت.

با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام، شهید چمران برای مجاهدت درراه تحقق آرمان‌های امام و خدمت خالصانه به انقلاب اسلامی، پس ازسال‌ها به ایران برگشت و در مسئولیت‌های مهم و خطیر، کمر همت بست.

چمران ، مرد خدا و خطر بود. آنجا که انگشت نورانی امام عظیم الشان راه را نشان تبعیت از ولایت درنگ نمی‌کرد. اهل محاسبات دنیایی نبود می‌داد، باتمام توان در خودش و تجربیات گران سنگ سال‌های مبارزه را وقف انقلاب و نظام نمود.

نیایش‌های شهید چمران و مناجات‌های عارفانه او پشتوانه حیات انقلابی وزندگی سراسر مجاهدت و همت خستگی ناپذیر این قهرمان میدان‌های جهاد و شهادت بود.

65456

او با خدایا خود چنین نجوا می‌کرد:

《خدایا، از بد کردن آدمهایت شکایت داشتم به درگاهت، اما شکایتم را پس می‌گیرم. من نفهمیدم! فراموش کرده بودم که بدی را خلق کردی تا هر زمان که دلم گرفت از آدم‌هایت، نگاهم به تو باشد. گاهی فراموش میکنم که وقتی کسی کنار من نیست، معنایش این نیست که تنهایم، معنایش این است که همه را کنار زدی تا خودم باشم و خودت. با تو تنهایی معنا ندارد! مانده‌ام تو را نداشتم چه می‌کردم! دوستت دارم، خدای خوب من》

و در مسلخ عشق این چنین راز و نیاز می‌نمود:

《ای پاهای من! سریع و توانا باشید

ای دست‌های من! قوی و دقیق باشید

ای چشمان من! تیزبین و هوشیار باشید

ای قلب من! این لحظات آخرین را تحمل کن

به شما قول می‌دهم که پس از چند لحظه، همه شما در استراحتی عمیق و ابدی آرامش بیابید. من دیگر شما را رنج نخواهم داد. دیگر به شما بی‌خوابی نخواهم داد و دیگر شما از خستگی فریاد نخواهید کشید.

تو را شکر می‌کنم که از پوچی‌ها ، ناپایداری‌ها، خوشی‌ها و قید و بندها آزادم کردی و مرا در طوفان‌های خطرناک حوادث رها ننمودی، و درغوغای حیات، در مبارزه با ظلم و کفر غرقم کردی، لذت مبارزه را به من چشاندی، مفهوم واقعی حیات را به من فهماندی. فهمیدم که سعادت حیات در خوشی و آرامش و آسایش نیست، بلکه در جنگ و درد و رنج و مصیبت و مبارزه با کفر و ظلم و بالاخره در شهادت است.》

او در حیات دنیایی‌اش از نیایش به مجاهدت و شهادت رسید و چه زیبا وصیت کرد که:

“… به خاطر عشق است که فداکاری می‌کنم. به خاطر عشق است که به دنیا با بی‌اعتنائی می‌نگرم و ابعاد دیگری را می‌یابم. به خاطر عشق است که دنیا را زیبا می‌بینم و زیبائی را می‌پرستم. به خاطر عشق است که خدا را حس می‌کنم، او را می‌پرستم و حیات و هستی خود را تقدیمش می‌کنم. و با آغوش باز به استقبال شهادت می‌روم …”

امروزکه او درمیان ما نیست بیش ازهرزمان دیگری، انقلاب اسلامی به اندیشه‌های انقلابی او، به اخلاص و فداکاری او، به مجاهدت‌های خستگی ناپذیر او، به ولایت مداری او و به حضور او در میدان‌های پرمخاطره نیاز دارد.

امروز ما با او عهد می‌بندیم که همچون او سرباز ولایت بوده و درتحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی زمینه سازی ظهور منجی عالم بشریت ولی عصر(عج) لحظه‌ای درنگ ننماییم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز