اشرف بروجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا:

ورزش بانوان رشد خوبی در چند سال اخیر داشته است/ بانوان برای تحقق خواسته‌های خود باید فضای گفت‌وگو با علما را تداوم ببخشند

۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۲۳:۲۱:۲۶
کد خبر: ۱۰۳۲۶۵۳
ورزش بانوان رشد خوبی در چند سال اخیر داشته است/ 
بانوان برای تحقق خواسته‌های خود باید فضای گفت‌وگو با علما را تداوم ببخشند
نماینده رئیس‌جمهور در شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده گفت: ورزش بانوان رشد خوبی در چند سال اخیر داشته و برای تحقق خواسته‌های خود باید فضای گفتگو را با علما همواره تداوم بخشند.

اشرف بروجردی، نماینده رئیس‌جمهور در شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، درباره توجه به ورزش بانوان در چند سال اخیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا عنوان کرد: اهمیت به جایگاه بانوان در بخش ورزش جزء مواردی است که همواره در چند سال اخیر به آن تاکید شده و خوشبختانه در این مدت هم شاهد رشد آن بخش بودیم. برای مثال حضور بانوان در ورزشگاه‌ها آن‌هم در چند بازی مختلف و یا الان بحث دوچرخه‌سواری زنان که مطرح است، همه این‌ها مواردی است که به‌حق هم است و به این مطالبه‌ها باید پاسخ داده شود ولی نگاه من به جایگاه بانوان به‌صورت کلان است و اگر زنان جایگاهی در حوزه مدیریت کلان جامعه پیدا کنند سایر موارد هم به تدریج و آرام آرام حل و مرتفع می‌شود به ویژه در بخش ورزش که همواره شاهد درخشش آنان در میادین بین‌المللی بودیم. از دیدگاه من بانوان باید فضای گفت‌وگو با علما را همواره تداوم بخشند و کوتاه نیایند. باید مرتب بروند، بحث کنند، صحبت کنند، توصیف کنند، توضیح دهند و نیازهای جامعه را مطرح کنند تا آقایان فقها این شرایط را برای بانوان فراهم کنند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به جایگاه ویژه بانوان در امور سیاسی، اجتماعی و ... پس از پیروزی انقلاب اسلامی توضیح داد: ما اگر بخواهیم یک ارزیابی جامعی از وضعیت زنان در جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم قاعدتا می‌توانیم به آن به صورت دو مقطع تاریخی و دو رویکرد نگاه کنیم. مقطع تاریخی که یکی از آنها دوران دفاع مقدس است و یکی از آنها هم بعد از دفاع مقدس تا به امروز است. یکی از نوع نگاه حضور زنان در جامعه است که اصولا چه ارزیابی و چه تعریفی از جایگاه زنان در جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد. در بحث دوران دفاع مقدس و حضور مختلف زنان در ادوار مختلف و سیر طی شدن انقلاب تا پایان جنگ در واقع هیچ‌کس منکر آن نمی‌شود که نقش زنان بسیار پررنگ و اثرگذار بود به طوری که حتی حضرت امام (ره) هم به آن اشاره کردند و مسئولین نیز اشاره می‌کنند که اگر حضور زنان در دفاع مقدس یا حضورشان در راهپیمایی‌های مربوط به انقلاب نبود شاید ما این تحولاتی که در جامعه ایجاد شد را شاهد نبودیم.

او افزود: زمانی هم که جنگ تمام شد بانوان احساس کردند یک رسالت و مسئولیتی تا این مقطع تاریخی داشتند و الان باید به کار دیگری بپردازند و آن هم نقش آفرینی‌شان در عرصه سیاسی و اجتماعی بود. اما رویکردی که به زنان به‌خصوص در عرصه سیاسی شد، این بود که آنها نمی‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند و می‌گفتند طبق این حدیث زنان نباید مسئولیتی به آنها واگذار شود  که در ادامه پافشاری‌ها بر این عقاید برای عده‌ای از خانم‌ها سوال شد که باید بروند و این مساله را با علما و فقها حل کنند. کسانی که مرجعیت سازمان را از لحاظ فقهی عهده‌دار بودند مثل خود امام هیچ منعی بر این موضوع ندیدند اما باز هم در ادامه برای حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی به بانوان گفته شد شما تجربه کاری ندارید؛ گفتند: مگر این جوان‌هایی که آمدن سرکار تجربه کاری داشتند؟ ولی پاسخ دادند شما تخصص لازم را ندارید و تحصیلکرده نیستید و اساسا رفتند در فاز درس خواندن به طوری که در یک مقطع تاریخی ورودی خانم‌ها به دانشگاه به 67 درصد رسید برای اینکه بتوانند جبران این شرایط را داشته باشند و این حضور را پررنگ کنند.

بروجردی ادامه داد: خب متاسفانه بعد از اینکه تمام این مقاطع پشت سر گذاشتند و زن ها مقاومت خود را بروز و نشان دادند و فقها هم که در مسند بودند مثل خود شخص امام کمک کردند به اینکه این ذهنیت اصلاح شود. حالا لازم بود که این باور عمومی در سطح جامعه به وجود بیاید علاوه بر اینکه باید در مدیران نیز به وجود می‌آمد. مدیران مخالفت کردند و گفتند اگر زن‌ها وارد عرصه شوند آنها جایگاه‌شان را از دست می‌دهند لذا باید مقاومت شود ولی واقعا عامه جامعه داشت می‌رفت به سمتی که بپذیرند حضور زنان خوب است. البته امروزه کم و بیش شاهد هستیم که جامعه نسبت به مشارکت زنان در عرصه اجتماعی و سیاسی اقبال دارد ولی هنوز مدیران نظام به‌طور کامل این باور را ندارند و ما این معضل را داریم و همین باعث شده زن ها یک مقدار در حاشیه قرار گیرند. بعضی از خانم‌ها که این توانایی‌ها را داشتند خودشان هم باور کردند که حضورشان در عرصه مدیریتی کلان جامعه ممکن است کارآمد و کارساز نباشد لذا خیلی تلاش نکردند برای اینکه بروند حضور یابند ولی اینها تعداد اندکی بودند و اکثریت زنانی که فعال اجتماعی یا فعال سیاسی بودند احساس کردند که باید مبارزه کنند و در این عرصه ورود کنند. 

مشاور رئیس‌جمهور گفت: حالا بحث دوچرخه‌سواری، حضور در ورزشگاه، اسب‌سواری و خیلی چیزهایی که امروز بانوان آن را مطالبه می‌کنند هم نیازمند همین مقاومت‌هاست. برای مثال در معادن اجازه نمی‌دادند بانوان وارد شوند اما مقاومتی که آنها نشان دادند در دوره اصلاحات این سهمیه‌بندی برداشته شد. تحقق خواسته‌های بانوان در موارد ورزشی هم تا به امروز خوب بوده اما یک مقدار با افت و خیز همراه است اما قاعدتا به سمت حل شدن در حال حرکت است. 4/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز