گزارش روز؛

تاریخ‌سازی ورزشکاران بانوان در دولت تدبیر و امید/ به مطالبه زنان برای ورود به ورزشگاه‌ها پاسخ مثبت داده شد

۱۳۹۹/۰۵/۱۲ - ۱۳:۰۲:۱۹
کد خبر: ۱۰۳۷۷۲۶
تاریخ‌سازی ورزشکاران بانوان در دولت تدبیر و امید/ به مطالبه زنان برای ورود به ورزشگاه‌ها پاسخ مثبت داده شد
بدون تردید ورزش بانوان در سال‌های اخیر و به ویژه در دو سال گذشته (98_97) سال متفاوت و البته پرافتخاری را پشت‌سر گذاشت.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ اگر بخواهیم اتفاقات رخ داده در چند سال اخیر ورزش بانوان را بررسی کنیم به نتایج خوبی خواهیم رسید. بدون تردید ورزش بانوان در سال‌های اخیر و به ویژه در دو سال گذشته (98_97) سال متفاوت و البته پرافتخاری را پشت سر گذاشت. ورود بانوان به ورزشگاه‌ها مطالبه‌ای است که سال‌ها از سوی بانوان ورزش دوست مطرح شده و بارها نیز شاهد پیگیری‌های فراوان بانوان ورزش دوست در این زمینه بودیم اما همچنان در مسابقات مختلف و برخلاف وعده‌های داده شده در چهل سال گذشته بیشتر ماندن این قشر از جامعه  پشت درهای بسته را نظاره‌گر بودیم اما در سال 98 اتفاق‌هایی رخ داد که تا حدودی توانست به مطالبه بانوان در این زمینه جامعه عمل بپوشاند. در سالی که گذشت در چند دیدار مهم ملی از جمله بازی‌های لیگ ملت‎های والیبال که به میزبانی ارومیه و اردبیل برگزار شد، رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا که در ورزشگاه 12 هزار نفری در جریان بود، رقابت‌های انتخابی کاپ آسیا در بسکتبال از جمله مسابقاتی بود که بانوان هم اجازه حضور در سالن های ورزشی را به دست آورند اما شاید بتوان مهمترین رویدادی که در بانوان به صورت چشمگیر و با رعایت اصول حرفه‌ای مانند خرید قانونی بلیت در ورزشگاه حاضر شدند به بازی ایران و کامبوج اشاره کرد. بازی که در تاریخ 18 مهر و به میزبانی ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد و تیم ملی کشورمان با نتیجه 14 بر صفر از سد این تیم عبور کرد و بانوان با حضور گسترده در این دیدار بار دیگر برخواسته خود اینبار از جایگاه ویژه تماشاگران تاکید کردند.

اشرف بروجردی، نماینده رئیس‌جمهور در شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، درباره توجه به ورزش بانوان در چند سال اخیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا عنوان کرد: اهمیت به جایگاه بانوان در بخش ورزش جزء مواردی است که همواره در چند سال اخیر به آن تاکید شده و خوشبختانه در این مدت هم شاهد رشد آن بخش بودیم. برای مثال حضور بانوان در ورزشگاه‌ها آن‌هم در چند بازی مختلف و یا الان بحث دوچرخه‌سواری زنان که مطرح است، همه این‌ها مواردی است که به‌حق هم است و به این مطالبه‌ها باید پاسخ داده شود ولی نگاه من به جایگاه بانوان به‌صورت کلان است و اگر زنان جایگاهی در حوزه مدیریت کلان جامعه پیدا کنند سایر موارد هم به تدریج و آرام آرام حل و مرتفع می‌شود به ویژه در بخش ورزش که همواره شاهد درخشش آنان در میادین بین‌المللی بودیم. از دیدگاه من بانوان باید فضای گفت‌وگو با علما را همواره تداوم بخشند و کوتاه نیایند. باید مرتب بروند، بحث کنند، صحبت و توصیف کنند، توضیح دهند و نیازهای جامعه را مطرح کنند تا آقایان فقها این شرایط را برای بانوان فراهم کنند.

طاهره طاهریان، نایب رئیس بانوان کمیته ملی المپیک نیز اظهار داشت: بانوان همیشه در بخش‌های ورزشی از جمله قهرمانی، مربیگری، داوری و مدیریتی به دلیل انگیزه بالایی که دارند موفق عمل کردند. زنان پس از انقلاب به دلیل علاقه‌مندی که دارند نشان دادند که در عرصه‌های مختلف ورزش افراد توانمندی هستند. بانوان تا به حال نشان دادند که می‌توانند مدیران، مربیان، داوران و ورزشکاران بسیار قدرتمند و خوبی باشند. من همیشه به دلیل تلاش‌های چشمگیر بانوان به ورزش زنان امیدوار بودم.

در کنار آن بانوان ورزشکار با تکیه بر توانایی‌ها و  البته زیر سایه حمایت‌های وزارت ورزش و جوانان عملکرد خیره کنند و بعضا تاریخ‌سازی را در بخش قهرمانی داشتند. بر اساس آمار ارائه شده در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون کره‌جنوبی 2 طلا توسط نجمه خدمتی و حمیده عباسعلی در تیراندازی و کاراته کسب شد،  لیلا رجبی در پرتاب‌ وزنه با ثبت رکورد 17 متر و 80 سانتی‌متر و با کسب نقره، این رشته را در تاریخ بازی‌های آسیایی صاحب مدال کرد. گفتنی است در این مقطع بانوان ورزشکار، محجبه و توانمند ایران توانستند رکود مدال‌های بازی‌های 2010 گوانگژو را بشکنند که در مجموع 16 نشان (2 طلا، هفت نقره و هفت برنز)  کسب شد.

پس از آن موفقیت‌های بانوان ایران به اینجا ختم نشد و در ادامه کیمیا علیزاده در بازی‌های المپیک 2016 ریو برای نخستین بار با کسب مدال برنز در تکواندو تاریخ ساز ورزش بانوان پس از پیروزی انقلاب اسلامی شد.

در بازی‌های 2018 جاکارتا که، برای نخستین بار مدال طلای تیمی زنان در رشته کبدی تاریخ‌ساز شد و «زهرا کیانی» نخستین بانوی ووشوکا در بخش تالو مدال نقره را به دست آورد. در این دوره با کسب یک مدال بیشتر، رکود نشان بازی‌های 2014 اینچئون شکسته شد.

لازم به ذکر است که در این رویداد 17 مدال (یک طلا، 10 نقره و 6 برنز) توسط زنان ورزشکار کسب شد. با این اوصاف بانوان ورزشکار ایرانی در زمان دولت تدبیر و امید با کسب 33 مدال بازی‌های آسیایی و تک نشان المپیکی و رشد بیش از 2 برابری در کسب مدال‌ها، عملکرد فراموش نشدنی را از خود به نمایش گذاشتند.

گلاره کاکاوندپور، بازیکن سابق تیم‌‌ملی بسکتبال، درباره عملکرد ورزش بانوان در چند سال اخیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا عنوان کرد: اگر کلیت ورزش بانوان را از نظر مدال‌آوری و سایر سطوح در نظر بگیریم طبیعتا رشد و پیشرفت را در آن شاهد خواهیم بود. ما بارها در سال‌های گذشته درخشش ورزشکاران زن را در میادین مختلف بین‌المللی دیدیم و به آن افتخار هم کردیم اما اگر بخواهم ویژه‌تر صحبت کنم باید بگویم در مدت اخیر بسکتبال بانوان عملکرد فوق‌العاده‌ای را داشته است.

او اضافه کرد: پس از پیگیری‌هایی که از سوی فدراسیون بسکتبال و شخص وزیر ورزش و جوانان صورت گرفت خوشبختانه پس از چندین دهه محدودیت، بالاخره فیبا مجاب شد مجوز حضور با حجاب اسلامی برای بانوان ایران و سایر کشورهای اسلامی را صادر کند. این اتفاق واقعا برای جامعه بسکتبال خوشایند و قابل تقدیر بود. البته بسکتبالیست‌های ما از این فرصت به خوبی استفاده کردند و با درخشش‌ در رقابت‌های بین‌المللی ثابت کردند شایسته این حمایت‌ها هستند چون توانایی کامل را دارند.

رئیس دپارتمان بسکتبال سه به سه گفت: در بخش سه نفره حتی تا پای کسب سهمیه المپیک رفتیم که اگر کرونا باعث لغو مسابقات نمی‌شد شاید یک تاریخ‌سازی جدید را به رقم زده و افتخاری بزرگ برای کشورمان به ارمغان می‌آوردیم. همه این موارد را اگر کنار هم بگذاریم بسکتبال بانوان در چند سال اخیر رشد داشته اما همچنان نیازمند حمایت است تا به جایگاهی واقعی خود دست یابد.

کاکاوند‌پور بیان کرد: در حال حاضر در حوزه بانوان مدیران فعالی داریم که به خوبی به ورزش خدمت می‌کنند. بنابراین می‌توانم بگویم توجه به بانوان همیشه بوده اما صرفا توجه داشتن کافی نیست و مهم این است نگاه جنسیتی را کنار بگذاریم و بر اساس شایستگی افراد به آنها پست و مقام بدهیم.

زهرا سروی، نایب رئیس بانوان فدراسیون تکواندو، درباره عملکرد ورزش بانوان در چند سال اخیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا عنوان کرد: در بحث کلی همیشه مستنداتی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش بانوان روز به روز پیشرفت کرده که فکر می‌کنم این اواخر هم بیش از گذشته شاهد تحقق اهداف تعیین شده در حوزه بانوان بودیم هرچند که هنوز هم امکان رشد و توسعه وجود دارد به شرطی که حمایت‌ها ادامه دار باشد.

او افزود: اما در بخش تکواندو می‌توانم بگویم تکواندو بانوان به‌صورت جدی پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیگیری شد هرچند پیش از آن‌هم فعالیت‌هایی به‌صورت محدود وجود داشته اما پیش از آن ابتدا تکواندو بانوان زیرنظر انجمن تکواندو بانوان که زیرمجموعه سازمان تربیت بدنی بود آغاز به کار کرد و بعد به دلیل عملکرد خوب، وجود استعدادهای بالقوه و همچنین مورد تائید بودن لباس این رشته در بخش بانوان اولین مجوز‌های لازم جهت حضور در میادین بین‌المللی را کسب کرد.

سخن آخر

همانطور که اشاره شد ورزش بانوان در سال‌های گذشته هرچند پله‌های ترقی و رشد را آنهم در رشته‌های مختلف طی کرده اما بازهم موانع و مشکلات متعددی برای توسعه آن وجود دارد که در این میان مسئولان و ورزشکاران برای تحقق اهداف در این حوزه، توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات، تغییر نگرش و رفع نابرابری جنسیتی را از جمله راهکارهای عملی می‌دانند و انتظار می‌رود در آینده گام‌های بزرگی برای توسعه ورزش بانوان برداشته شود. 4/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز