از سوی رئیس کمیته وضعیت بازیکنان؛

تکلیف نهایی ستاره استقلال بالاخره مشخص شد+ عکس

۱۳۹۹/۰۵/۱۱ - ۱۳:۳۸:۵۰
کد خبر: ۱۰۳۷۷۶۰
تکلیف نهایی ستاره استقلال بالاخره مشخص شد+ عکس
رئیس کمیته وضعیت بازیکنان درخصوص تقاضای باشگاه استقلال نسبت به داریوش شجاعیان از فدراسیون فوتبال توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، جمشید نورشرق در این باره عنوان کرد: در ابتدا لازم است این نکته را برای تنویر افکار عمومی روشن کنم که مقررات نقل و انتقالات فیفا و به تبع آن مقرراتی که در کشور ما جاری است درخصوص جذب یک بازیکن خارج از پنجره نقل و انتقالات، بسیار قاطع و غیر قابل انعطاف است. فقط یک استثنا بر اساس بند یک ماده 6 نقل و انتقالات در این مورد وجود دارد و آن این است که مدت قرارداد بازیکن قبل از اینکه پنجره نقل و انتقالات بسته شود، به پایان رسیده باشد که در آن صورت می توان آن بازیکن را پس از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات نیز جذب کرد. در مورد آقای داریوش شجاعیان به این نکات باید توجه کرد:

قرارداد آقای شجاعیان با باشگاه استقلال برای سه فصل ورزشی منعقد شده و ما الان در فصل سوم هستیم که با توجه به وضعیت ناشی از همه گیری ویروس کرونا که در تمام جهان در حال حاضر حاکم است، فیفا شرایطی را مقرر کرد که به موجب آن فصل مسابقاتی هنوز به پایان نرسیده است، یعنی فصل فوتبالی که  در شرایط عادی باید به پایان می رسید، در واقع تمدیده شده و ما هنوز در جریان ادامه فصلی هستیم که علی القاعده باید الان به پایان رسیده باشد. در نتیجه قرارداد آقای شجاعیان هنوز به پایان نرسیده است.

چون بازیکن نامبرده از سوی باشگاه، از لیست خارج شده است، قهراً کارت بازی وی ابطال شده و صدور کارت جدید منوط به ثبت مجدد وی در سیستم نقل و انتقالات است که آنهم در فرضی ممکن خواهد بود که پنجره ای باز بوده و این امکان را فراهم نماید. از سوی دیگر امکان گشایش مجدد و خارج از ضابطه  پنجره نقل و انتقالات نیز به هیچ وجه وجود نداشته و همانطوریکه گفته شد وی مشمول استثناء موضوع بند یک ماده 6 نقل و انتقالات نشده و از آن مجوز نمی تواند استفاده کند.

او اضافه کرد: گرچه این موضوع برای ارکان فدراسیون فوتبال از قبیل کمیته های امور بین الملل، تدوین و مقررات و کمیته وضعیت  بازیکنان روشن بود، ولی به منظور کمک به باشگاه و اینکه تردیدی در این خصوص باقی نماند، فدراسیون فوتبال استعلامی را از فیفا انجام داد و از فیفا سوال کرد در چنین شرایطی که باشگاه بازیکنی را از لیست خارج کرده باشد، با توجه به ظرفیتی که باشگاه برای جذب بازیکن دارد، آیا شرایط بازگرداندن این بازیکن فراهم است یا خیر؟  همانطور که پیش بینی می شد فیفا اعلام کرد یا باید در قالب بند یک ماده 6 نقل و انتقالات اقدام کنید یا اینکه با توجه به دستورالعملی که پس از شیوع ویروس کرونا ارائه شد از بازیکنان رده های سنی استفاده کنید. نکته دوم اینکه قبل از شروع مسابقات در فصل جاری  که به علت شیوع کرونا متوقف شده بود، کمیته نقل و انتقالات با اخذ مجوز از فیفا می توانست یک پنجره نقل و انتقالاتی محدود را در این فاصله زمانی (گپ مربوط به کرونا) البته برای تمام باشگاهها در نظر بگیرد که این موضوع یعنی گشایش پنجره جدید و استثنایی خارج از روال عادی برای تمام باشگاه ها، به لحاظ تبعات مختلف و اثراتی که بر جریان بازی ها ممکن بود ایجاد نماید، در آن زمان انجام نشد. بنابراین نه بر اساس بند یک ماده 6 نقل و انتقالات و نه بر اساس پاسخ صریحی که از فیفا گرفتیم امکان جذب داریوش شجاعیان به هیچ وجه برای باشگاه استقلال وجود ندارد.

نورشرق در پایان اظهار داشت: با توجه به مصدومیتی که برای آقای شجاعیان پیش آمده بوده اگر باشگاه در خارج نمودن این بازیکن از لیست، عجله نمی کرد و با اخذ نظریه پزشکی، کارت این بازیکن معتبر باقی می ماند، اکنون دارای کارت بازی معتبر بوده و می توانست برای باشگاه بازی کند.  وقتی باشگاهی بازیکن را از لیست خارج می کند، کارت بازیکن به طور خود به خود لغو و از درجه اعتبار ساقط می شود، یعنی علیرغم اینکه این بازیکن با باشگاه قرارداد دارد، نمی تواند برای آن باشگاه بازی کند. در حقیقیت باشگاه تبعات تصمیم خود درخصوص خارج از لیست قرار دادن این بازیکن را متحمل می شود و سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال نهایت تلاش خود را در این زمینه و برای حل مشکل باشگاه انجام داد که در نهایت فیفا نیز با این موضوع موافقت نکرد.

 

122

نظر شما
پرونده ویژه