فریده شجاعی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا:

رشته‌های سنگین می‌تواند برای بانوان مشکل ایجاد کند/ ورزش حرفه‌ای ماهیتی سنگین دارد

۱۳۹۹/۰۵/۱۳ - ۰۸:۴۸:۱۷
کد خبر: ۱۰۳۸۵۳۰
رشته‌های سنگین می‌تواند برای بانوان مشکل ایجاد کند/ ورزش حرفه‌ای ماهیتی سنگین دارد
نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال و کارشناس ورزش زنان کشورمان گفت: بر اساس تحقیقاتی که از نظر فیزیولوژیکی در سازمان تربیت بدنی روی رشته‌های ورزشی مختلف انجام دادیم، پاورلیفتینگ ممکن است برای بانوان مشکل ایجاد کند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ ورزش‌های سنگین و یا استفاده داروهای نیروزا، باعث تغییرات هورمونی زیادی مخصوصا در بانوان می‌شوند. این تغییرات، علاوه بر تاثیرات دائمی که بر جسم، ظاهر و فیزیک زنان می‌گذارد، می‌تواند باعث تحولات روحی و روانی جدی در آن‌ها نیز شود.

فریده شجاعی، نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال و کارشناس ورزش زنان کشورمان، در این رابطه اظهار داشت: من هم به عنوان یک خانم، دوست دارم بانوان در هر رشته‌ای که می‌خواهند فعالیت کنند اما براساس تحقیقاتی که از نظر فیزیولوژیکی در سازمان تربیت بدنی روی رشته‌های ورزشی مختلف انجام دادیم، رشته‌های سنگین ممکن است برای بانوان مشکل ایجاد کند. یک ورزشکار به ماهیت یک رشته که سنگین و قدرتی است نگاه نمی‌کند و فقط به علاقه، هدف و موفقیت در آن رشته فکر می‌کند.

او ادامه داد: رشته‌هایی مانند پاورلیفتینگ بسیار سنگین هستند و مشکلاتی را برای بانوان ایجاد می‌کنند. تقریباً ثابت شده ورزش‌های سنگین برای بانوان ضرر دارد اما وقتی این فعالیت‌ها در دنیا انجام می‌شود، یک ورزشکار به این مسائل توجه ندارد و می‌خواهد راه قهرمانی را طی کند.

شجاعی تاکید کرد: نمی‌دانم در کشور ما چقدر می‌توانیم روی این موضوع مانور دهیم، اینکه آیا سلامت ورزشگاه یا قهرمانی مهم است؟ یک تصمیم فراسازمانی است. باید به این موضوع دقیق بپردازیم، تا ببینیم کدام در اولویت قرار می‌گیرد و به آن توجه داشته باشیم. قطعی نمی‌گویم اما خود من زمانی که هاشمی‌طبا خواست روی رشته فوتبال تحقیق کنم، به این نتیجه رسیدم رشته فوتبال هم مقداری نسبت به رشته‌های دیگر مردانه‌تر است.

کارشناس ورزش زنان گفت: ورزش در حد قهرمانی و حرفه‌ای، ماهیتا سنگین است و فشارهای زیادی به بدن بانوان وارد می‌کند و منکر این موضوع نیستم اما نسبت به ماهیت و سنگینی رشته، این فشار می‌تواند متفاوت باشد، مثلا رشته‌هایی مانند تیر و کمان، پینگ پنگ و ... فشار کمتری نسبت به رشته‌هایی مانند پاورلیفتینگ دارند و بر همین اساس ضرر احتمالی آن‌ها نیز کمتر باشد.

نظر شما
پرونده ویژه