گزارش؛

روزهای تاریخی فوتبال ایران با تدبیر وزارت ورزش و جوانان

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۱۵:۳۹:۳۳
کد خبر: ۱۰۹۷۵۰۳
روزهای تاریخی فوتبال ایران با تدبیر وزارت ورزش و جوانان
اساسنامه فدراسیون فوتبال که می توانست به یک چالش بزرگ برای ورزش کشور تبدیل شود با تدبیر وزارت ورزش و جوانان به یک فرصت بزرگ برای فوتبال بدل شد تا فصل جدیدی در این رشته پرطرفدار و مهم کشور آغاز شود.

به گزارش گروه ورزشی برنا، خیلی دور نیست سال هایی که جنگ قدرت در فوتبال باعث شد فدراسیون جمهوری اسلامی ایران تعلیق شود و با تحقیر ارکان تصمیم گیر و تصمیم ساز ورزش و دولت وقت، فیفا برای فدراسیون ایران تصمیم گیرد.

آن سال ها ارکان فوتبال و ورزش کشور برای قدرت گرفتن و انحصار در فوتبال رقابت می کردند و نه دولت و رئیس وقت سازمان تربیت بدنی حاضر بود از موضع خودش کوتاه بیاید و نه رئیس وقت فدراسیون حاضر شده دست از لجبازی بردارد تا فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی سیاه ترین روزها خود را سپری کند.

تعلیق فوتبال ایران اگرچه این امیدواری را می داد که با تغییر اساسنامه، فدراسیون را به استقلال نسبی برساند ولی با بی درایتی دولت وقت در عدم تصویب این اساسنامه در هیئت دولت، آن را به استخوانی لای زخم تبدیل کرد تا سایه تعلیق همیشه بالای سر فوتبال ایران باقی بماند.

قانون منع به کارگیری بازنشستگان اما مجددا این زخم را باز کرد، ارسال اطلاعات غلط به فیفا باعث شد مسوولان فدراسیون جهانی نسبت به تحولات فوتبال ایران حساس تر شوند و در نهایت با هشدار نسبت به اساسنامه از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال جلوگیری کنند. شایعات زیادی در این میان ایجاد شد، همان رئیس فدراسیونی که یکی از مسببان اصلی تعلیق فوتبال در دهه 80 شده بود، در راس این شایعه پراکنی ها قرار داشت، او ابتدا مدعی شد فوتبال تعلیق می شود و سپس را پا را فراتر گذاشت و از تعلیق کل ورزش ایران خبر داد! این درحالی بود که وزارت ورزش و جوانان در همان روزها به فدراسیون کمک می کرد تا خدشه ای به فوتبال کشورمان وارد نشود.

وزیر ورزش و جوانان که می توانست با ایستادگی روی حق متولی ورزش، کار را به کمیته انتقالی بکشاند و در آن کمیته روی حق وزارت ورزش و جوانان بایستد و به انحای مختلف آن را به تایید شورایی که مورد اعتماد فیفا بود برساند، از این حق چشم پوشی کرد تا فوتبال دچار مشکل نشود، این گذشت تا جایی بود که حتی معاون وزیر ورزش و جوانان هم از این موضوع گذشت تا برای اولین بار در تاریخ، دولت از حضور در مجمع فدراسیون کنار رود، این موضوع نه تنها یک اتفاق بزرگ و تاریخی در ورزش کشور بود بلکه تحقق وعده بزرگ روحانی برای سپردن ورزش به اهالی ورزش به شمار می رفت.

موضوع اما به اینجا ختم نشد، فیفا معتقد بود عنوان "نهاد عمومی غیردولتی" نیز باید تغییر کند، این عنوان البته بر مبنای قانون کشور بود که فدراسیون های ورزشی را در قالب "نهاد عمومی غیردولتی" تعریف می کرد. مذاکرات بسیاری انجام شد، معاون وزیر ورزش و جوانان ساعت ها با فیفا مذاکره کرد و وزیر ورزش و جوانان با دولت و مجلس، در نهایت وزارت ورزش و جوانان در این زمینه هم به فیفا اعلام کرد که دولت اسثتنا شدن فدراسیون فوتبال از نهاد عمومی غیردولتی و تبدیل آن به NGO را مصوب می کند و این مصوبه را مجلس می فرستد و البته اعلام کرد که مجلس ایران یک نهاد مستقل است و اگرچه وزارت ورزش و جوانان همه تلاش خود را برای تصویب آن در مجلس به کار می گیرد اما اختیاری در این خصوص ندارد.

نتیجه مذاکرات مداوم وزارت ورزش و فیفا بالاخره به اینجا ختم شد که فدراسیون جهانی اساسنامه جدید را پذیرفت و در نهایت بالاخره این هفته و در یک روز تاریخی برای فوتبال ایران، اساسنامه جدید به تایید اعضای مجمع فدراسیون فوتبال ایران رسید و فصل جدیدی برای فوتبال ایران آغاز شد.

تدبیر وزارت ورزش جای لجبازی و خودمحوری را گرفت و وزارت ورزش و جوانان در کمال آرامش و سکوت خبری، بدون ایجاد جار و جنجال، کار را تا جایی پیش برد که حالا فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران مستقل ترین دوران خود را آغاز کرده است. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز