چهره‌های فوتبالی سال ۹۹؛

طلوع ستاره‌ای ایرانی در دل اروپا/ روزهای برزخی علی بیرو/ سرنوشت متفاوت مربیان سرخابی

۱۴۰۰/۰۱/۰۷ - ۲۳:۲۰:۳۰
کد خبر: ۱۱۴۶۱۱۵
طلوع ستاره‌ای ایرانی در دل اروپا/ روزهای برزخی علی بیرو/ سرنوشت متفاوت مربیان سرخابی
در گزارشی که می‌خوانید مهم ترین چهره‌های فوتبال ایران در سال 99 را بررسی کرده‌ایم.

به گزارش برنا؛ در سالی که به جز مسابقات لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا هیچ رویداد فوتبالی دیگری برگزار نشد، اما فوتبال ایران مثل همیشه اتفاقات و حواشی زیادی داشت.

در ادامه به مرور اتفاقاتی که برای برخی از ستاره های فوتبال ایران در سال 99 رخ داده می پردازیم.

مهدی طارمی؛ ستاره‌ای برای تمام فصول

مهدی طارمی بی شک ستاره فوتبال ایران در سال 99 بود. مهاجم ایرانی تیم ریوه آوه پرتغال سال گذشته در لیگ این کشور 18 گل به ثمر رساند و توانست آقای گل شود. عملکرد فوق العاده طارمی در تیم پرتغالی باعث شد او به پورتو تیم قهرمان این کشور بپیوندد و به درخشش خود ادامه دهد. او در اسفندماه در چمپیونزلیگ موفق به گلزنی مقابل یوونتوس شد تا سیل تعریف و تمجیدها به سوی مهاجم ایرانی روانه شود. طارمی فصل فوق العاده ای را در اروپا سپری کرد تا یکی از چهره های مهم فوتبال ایران در سال 99 باشد.

پرسپولیسی‌های جدایی طلب

شاید کمتر کسی انتظار داشت مهدی ترابی که یکی از موثرترین مهره‌های پرسپولیس در قهرمانی سرخ‌ها در لیگ نوزدهم بود، با تصمیم عجیب و دور از انتظار پرسپولیس را در شرایطی کاملا ویژه‌اش ترک کرده و برای ادامه فوتبالش حضور در حوزه خلیج فارس را انتخاب کند اما این اتفاق دور از انتظار درست در روزهایی که پرسپولیس پس از پوکر قهرمانی خود را برای حضور در ادامه لیگ قهرمانان آسیا آماده می کرد، شوک ناگهانی برای پرسپولیسی‌ها رقم خورد و در روزهایی که کام هواداران این تیم از چهارمین قهرمانی متوالی در لیگ برتر، شیرین بود انتشار خبر جدایی ناگهانی شماره 9 از جمع سرخ پوشان آب سردی بر پیکر پرسپولیسی ها بود! شوکی که حتی شیرینی پوکر قهرمانی را برای قرمزها کم کرد. البته انتقال ترابی به قطر کاملا موفق بود و او برای نیم فصل دوم لیگ بیستم به پرسپولیس برگشت. علاوه بر ترابی، علی علیپور هم راه جدایی را در پیش گرفت و به پرتغال رفت. علیپور روزهای خوبی را در ماریتیموی پرتغال سپری نکرد و نتوانست به بازیکن اصلی در این تیم تبدیل شود و تا پایان سال 99 نتوانست گلی برای این تیم به ثمر برساند. دیگر ستاره پر سر و صدای پرسپولیس که سودای لژیونر شدن داشت شجاع خلیل زاده بود که با حواشی زیاد قرمزها را ترک کرد و به لیگ ستارگان قطر رفت.

محمود فکری؛ عمر کوتاه کاپیتان در استقلال

کاپیتان وفادار استقلال در سال های نه چندان دور در تابستان سال 99 به یکی از آرزوهای فوتبالی اش رسید و سرمربی استقلال شد. محمود فکری در حالی برای سرمربیگری استقلال انتخاب شد که با باشگاه نساجی مازندران قرارداد داشت و به سختی و با جنجال زیاد توانست از این تیم جدا و به استقلال بیپوندد. فکری لیگ را با استقلال خوب شروع کرد اما چون تیمش فوتبال چشم نوازی ارایه نمی داد همواره مورد انتقاد هواداران استقلال و برخی از پیشکسوتان این تیم قرار داشت. انتقادات از فکری و تیمش پس از تساوی در دربی بالا گرفت هرچند که تیم او هفته ها در صدر جدول قرار داشت. بعد از شکست استقلال مقابل سپاهان در بازی پایانی نیم فصل و از دست دادن صدر انتقادات از سرمربی استقلال بیشتر شد و حتی برخی از رسانه ها از برکناری او خبر دادند اما باشگاه استقلال تمام قد از سرمربی تیمش حمایت کرد. بعد از نخستین بازی استقلال در دور برگشت و تساوی مقابل مس رفسنجان، با فشار هواداران استقلال محمود فکری از سمت خود استعفا کرد تا عمر سرمربیگری اش در استقلال کوتاه باشد.

یحیی گل‌محمدی؛ مرد اول قرمزها

وقتی یحیی گل محمدی بعد از گابریل کالدرون سرمربی پرسپولیس شد برخی از کارشناسان اعتقاد داشتند او نان موفقیت های برانکو را می خورد اما سرمربی جوان قرمزها با قهرمانی در لیگ و رساندن پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا توانست شایستگی های خود را اثبات کند. یحیی در مقطعی از فصل با رسول پناه مدیرعامل وقت باشگاه به مشکل خورد اما در نهایت او در پرسپولیس ماندگار شد و مدیرعامل تغییر کرد.

محمد نادری؛ یاغی جدید سرخابی‌ها

محمد نادری یک فصل و نیم در پرسپولیس عضویت داشت و با این تیم 2 قهرمانی لیگ برتر و یک جام حذفی را کسب کرد. این بازیکن 24 ساله با تیم کورتریک بلژیک قرارداد داشت و یک سال و نیم به صورت قرضی در تیم پرسپولیس حضور داشت و پس از پایان یافتن مدت قراردادش با تیم بلژیکی تصمیم گرفت در فصل جدید به استقلال بپیوندد. انتقال او به استقلال سر و صدای زیادی به پا کرد و با این که پیش بینی می شد نادری روزهای خوبی با استقلال داشته باشد اما نتوانست در قامت یک ستاره برای آبی ها بدرخشد. نادری در شرایطی یاغی شد و به استقلال پیوست که آخرین بار 2 سال پیش بود که گادوین منشا یاغی فوتبال ایران لقب گرفت و پیراهن قرمز را با پیراهن آبی تعویض کرد.

علیرضا بیرانوند؛ رویایی که به حقیقت تبدیل شد

بهمن سال 98 بالاخره اخبار سالیان اخیر برای لژیونر شدن علیرضا بیرانوند به واقعیت پیوست و این دروازه‌بان بلند قامت در حالی که هنوز با پرسپولیس قرارداد داشت، تصمیم گرفت با پرداخت رضایت‌نامه از سوی تیم خواهانش از جمع سرخ پوشان جدا شود و به فوتبال اروپا برود. بیرانوند با رضایت پرسپولیس و مبلغی که آنتورپ پیشنهاد داده بود، به این تیم پیوست. دروازه‌بان شماره یک تیم ملی ایران که در شهریورماه امسال قرارداد با پرسپولیس را به مدت چهار فصل و تا سال 1402 تمدید کرده بود، با دریافت پیشنهاد قابل توجه تیم‌های بلژیکی و شرایط مناسب‌تری که رویال آنتورپ نسبت به خنک برای او ارائه داد، در نهایت آنتورپ را انتخاب کرد تا راهی این تیم شود. بیرانوند به دلیل پایان مهلت نقل و انتقالات زمستانی فوتبال ایران، تا پایان لیگ نوزدهم در پرسپولیس ‌ماند و بعد از آن راهی آنتورپ شد. بیرانوند تیرماه امسال بعد از پایان قراردادش با پرسپولیس به بلژیک رفت و در بدو ورود به این تیم مصدوم شد. او بعد از بهبود مصدومیتش هم مدتها روی نیمکت نشست و همین باعث شد 2 اردوی تدارکاتی تیم ملی را از دست بدهد. البته شانس با او یار بود و مصدومیت رقیب اصلی اش باعث شد بیرانوند در ترکیب آنتورپ فیکس شود اما عملکرد پر فراز و نشب دروازه بان ایرانی باعث شده در تیم بلژیکی فیکس شود.

شهاب الدین عزیزی خادم؛ سلام آقای رئیس

فدراسیون فوتبال بعد از حدود یک سال و 2 ماه بدون رئیس بودن، در اسفند سال 99 مرد اول خود را شناخت. شهاب الدین عزیزی خادم در حضور کاندیداهایی مثل کیومرث هاشمی، سردار آجرلو و علی کریمی رئیس فدراسیون فوتبال شد. در دور اول عزیزی خادم با 35 رای بیشترین آرا را از آن خود کرد و کیومرث هاشمی 24 را به خودش اختصاص داد. آجرلو و کریمی هر کدام 18 و 9 رای آوردند. با شروع رای گیری در دور دوم عزیزی خادم 49 رای از 87 رای را به خودش اختصاص داد تا برای 4 سال ریاست فدراسیون فوتبال را برعهده بگیرد. معترضان این انتخابات علی کریمی و هوادارانش بودند که اعتقاد داشتند انتخابات مهندسی شده بود.

فرهاد مجیدی؛ بازگشت با امضای معنوی هواداران

با استعفای محمود فکری هواداران استقلال یک شبه 80 هزار کامنت در صفحه شخصی فرهاد مجیدی گذاشتند و باشگاه مذاکرات با او را آغاز کرد. مجیدی در بازگشت به استقلال توانست این تیم را به مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی برساند. مجیدی در فصل گذشته 2 نایب قهرمانی با استقلال کسب کرد و به دلیل اختلاف با مدیریت وقت بعد از فینال جام حذفی از سمت خود استعفا کرد. حالا استقلالی ها بیشتر از همیشه به موفقیت تیم محبوب شان با 7 مقدس امیدوارند. 5/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز