بررسی مربیان موفق و ناکام لیگ بیستم؛

قصه مردان کامیاب و ناکام!

۱۴۰۰/۰۵/۱۱ - ۲۳:۰۱:۰۲
کد خبر: ۱۲۱۴۹۶۳
قصه مردان کامیاب و ناکام!
مربیانی مثل رحمتی و محرم نویدکیا که اولین دوره مربیگری خود را سپری کردند جزو سورپرایزهای لیگ برتر بیستم بودند.

به گزارش برنا؛ بیستمین لیگ برتر فوتبال ایران با تمام فراز و نشیب هایش به پایان رسید. لیگی که مثل سال گذشته با چاشنی کرونا و غیبت تماشاگران برگزار شد و نمی توان گفت از لحاظ کیفیت پسرفت و پیشرفتی نسبت به لیگ های سال گذشته در آن وجود داشت. یکی از آیتم های مهم و البته امیدوار کننده لیگ بیستم، حضور چشمگیر مربیان جوان بود. مربیانی که برخی از آنها برای نخستین بار مربیگری در لیگ برتر را تجربه کردند و برخی از آنها موفق بودند و برخی ناکام.

مربیانی مثل مهدی رحمتی و محرم نویدکیا که اولین دوره مربیگری خود را سپری کردند جزو سورپرایزهای لیگ بیستم بودند. البته مربیان ناکامی نیز بین همین جوان ها داشتیم اما در مجموع میانگین سنی مربیان امسال لیگ برتری پایین بود و سکان لیگ در دست مربیان جوان بود.

در ادامه به بررسی عملکرد مربیان موفق لیگ، آنهایی که فراتر از انتظار ظاهر شدند و مربیان ناکام لیگ می پردازیم.

مربیان موفق لیگ

یحیی گل‌محمدی: پس از جدایی برانکو از پرسپولیس، شاید متعصب‌ترین هواداران این تیم نیز حتی به «پوکر» یا «گلات» قهرمانی فکر هم نمی‌کردند. رؤیای شیرینی که با حضور گل‌محمدی در پرسپولیس رنگ واقعیت گرفت و سرخ‌ها رکوردی تاریخی از خود در لیگ به جا گذاشتند. با وجود مشکلات مالی و مدیریتی باشگاه و گلایه‌های بازیکنان در مقاطعی از فصل، به طور حتم می‌توان به عملکرد سرخپوشان در فصل جاری نمره قبولی داد. صعود مقتدرانه به مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا و قهرمانی در لیگ برتر نمونه‌ای از عملکرد خوب شاگردان گل‌محمدی بود و شاید تنها نکته تاریک کارنامه در فصل گذشته، شکست به استقلال در جام حذفی و کنار رفتن از این مسابقات در مرحله یک چهارم نهایی بود.

محرم نویدکیا: وقتی امیر قلعه نویی از سپاهان رفت و حضور مربی خارجی در فوتبال ایران ممنوع شد، مدیران سپاهان محرم نویدکیا را که هیچ سابقه ای در عرصه مربیگری نداشت، به عنوان سرمربی انتخاب کردند. نویدکیا در طول فصل با سپاهان عملکرد فوق العاده ای داشت اما در نهایت با 2 امتیاز اختلاف نسبت به پرسپولیس در رده دوم قرار گرفت. قطعا نایب قهرمانی در لیگ برای سپاهان و محرمی که نخستین تجربه سرمربیگری اش را پشت سر می گذارد نتیجه فوق العاده ای است. نمایش فوق‌العاده سپاهان در لیگ بیستم سرآغازی بر شروع ماجراجویی آنها در فوتبال خواهد بود. کادر فنی تیم برای سال اول، عملکرد فوق‌العاده ای داشت و برای تداوم روند خوب فنی می‌توان روی تجربه و دانش آنها حساب باز کرد.

فرهاد مجیدی: فرهاد مجیدی از هفته هفدهم روی نیمکت استقلال نشست و توانست نتایج خوبی به همراه آبی پوشان بگیرد. میانگین امتیازاتی که مجیدی در 17 بازی به دست آورد حتی از گل محمدی و نویدکیا هم بیشتر بود. آبی پوشان در 13 بازی زیر نظر شماره هفت محبوب آبی‌ها در لیگ بیستم به 9 برد، 2 تساوی و 2 شکست دست پیدا کردند و 29 امتیاز گرفتند. 17 گل زده و 5 گل خورده نتیجه عملکرد مجیدی در 13 بازی لیگ برتر بوده است. آمار استقلال در لیگ و میانگین امتیازات این تیم از زمان حضور او 2.23 بوده است. این متوسط از پرسپولیسِ یحیی گل‌محمدی با 2.21 میانگین امتیاز و سپاهانِ محرم نویدکیا با 2.13 هم بهتر است و نشان می‌دهد مجیدی در این مدت چقدر عملکرد خوبی داشته و می توان به او لقب یکی از مربیان موفق لیگ را داد.

سیدمهدی رحمتی: کاپیتان سابق استقلال و تیم ملی، در تصمیمی ناگهانی بعد از پایان لیگ نوزدهم تصمیم گرفت دستکش هایش را آویزان کند و وارد عرصه مربیگری شود. او هم مثل نویدکیا بدون هیچ تجربه مربیگری و حتی گذراندن دوره های تئوری روی نیمکت داغ سرمربیگری نشست. او در ابتدای فصل تعداد زیادی از ستاره ها و بازیکنان با تجربه تیمش را از دست داد و از اواسط نیم فصل اول هم تیمی را داشت هدایت می کرد که مشکلات مالی و مدیریتی زیادی را پیش روی خود می دید. شرایط باشگاه مشهدی به قدری نابه سامان بود که هواداران این تیم پیش بینی می کردند تیم شان سقوط کند اما رحمتی به خوبی تیمش را در نیم فصل دوم احیا کرد و توانست با رتبه تک رقمی فصل را به پایان برساند.

ساکت الهامی: شرایط اسفناک نساجی مازندران تا هفته هفدهم لیگ برتر موجب شده بود تا تماشاگران این تیم امید بسیار کمی برای بقای خود قائل باشند و تیم محبوب‌شان را جزو گزینه‌های سقوط ببینند اما با حضور ساکت الهامی شرایط آنها به اندازه‌ای تغییر کرد که سقوط نکردند و لیگ را در رده دوازدهم به پایان رساندند.

فیروز کریمی: تراکتور روزهای پر فراز و نشیبی را سپری کرد. تیم محبوب تبریز لیگ را با منصوریان شروع کرد، با مسعود شجاعی و رسول خطیبی ادامه داد و با فیروز کریمی به پایان رساند. کریمی در 6 بازی پایانی لیگ روی نیمکت تیم تراکتور نشست و 4 پیروزی و 2 شکست به دست آورد که باخت های او به استقلال و پرسپولیس بود. او تراکتور را در پایان لیگ در رده چهارم تحویل داد و در صورت قهرمانی استقلال در جام حذفی، این تیم سهمیه آسیایی می گیرد.

ناکام‌های لیگ برتر

جواد نکونام: پیش بینی می شد نکونام در دومین سال حضورش در فولاد، نتایج بهتری بگیرد اما نکونام نتوانست روزهای خوبی را در اهواز تجربه کند و حتی در گرفتن سهمیه آسیایی هم ناکام بود. البته فولاد هنوز این شانس را دارد که از طریق قهرمانی در جام حذفی سهمیه آسیایی بگیرد. تیم نکونام در لیگ بیستم در بازی های خارج از خانه بسیار ضعیف عمل کرد و همین باعث شد نتواند رتبه ای بهتر از ششمی کسب کند. فولاد نکونام با 14 تساوی سلطان تساوی در لیگ بیستم لقب گرفت.

محمود فکری: فکری، لیگ را با استقلال شروع کرد اما نتایجش به گونه ای نبود که هواداران این تیم را راضی کند و در نهایت با فشار هواداران مجبور به استعفا شد. شروع محمود فکری در نفت مسجد سلیمان با 7 امتیاز در 3 بازی همراه بود تا جایی که سپاهان مدعی قهرمانی را در استادیوم نقش جهان متوقف کرد اما این روند ادامه پیدا نکرد و شاید اگر لیگ تا چند هفته دیگر هم ادامه پیدا می کرد نفتی ها به دسته پایین تر سقوط می کردند چون فصل را در رتبه سیزدهم به پایان رساندند.

علیرضا منصوریان: یکی دیگر از مربیان استقلالی لیگ، فصل را با تراکتورسازی شروع کرد اما بعد از 5 هفته از سمت خود اخراج شد. منصوریان بعد از حضور خطیبی در تراکتور، جانشین او در آلومینیوم شد و در هفته های اول نتایج خوبی گرفت اما در ادامه به قدری تیمش افت کرد که داشت خطر سقوط را احساس می کرد.

فراز کمالوند: سایپا که کار را با ابراهیم صادقی آغاز کرد سرانجام با کنار رفتن او و یک مدت سرمربیگری موقت محسن بیاتی نیا از هفته بیست و دوم سکان هدایتش را به فراز کمالوند سپرد تا شاید او بتواند سایپا را از منطقه سقوط به منطقه امن ببرد که چنین اتفاقی رخ نداد و در نهایت در پایان هفته بیست و هفتم در رده پانزدهم جدول ایستاد و در یک قدمی سقوط به لیگ یک قرار گرفت. در نهایت هم او در فاصله چند هفته مانده به پایان لیگ از سایپا جدا شد تا یکی از ناکام های لیگ بیستم باشد.

مجتبی حسینی: این سرمربی جوان هم یکی از مربیان ناکام لیگ بود. او فصل را با نفت مسجد سلیمان شروع کرد اما در ادامه به ذوب آهن اصفهان پیوست. حسینی در ذوب آهن نتوانست نتایج خوبی بگیرد و در نهایت این تیم با تفاضل گل بهتر نسبت به سایپا در لیگ برتر فوتبال ماندگار شد. 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز