برگزاری نشست خبرگزاری با حضور اهالی رسانه؛

شریف نژاد: به تجاری سازی طرح‌ها رسیده‌ایم/ زارعیان: تلاش می‌کنیم همایش‌های ما به صورت بین‌المللی برگزار شود

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۱۰:۴۹:۰۱
کد خبر: ۱۲۴۸۲۹۳
شریف نژاد: به تجاری سازی طرح‌ها رسیده‌ایم/ زارعیان: تلاش می‌کنیم همایش‌های ما به صورت بین‌المللی برگزار شود
رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی گفت: راه‌اندازی مرکز فناوری ورزشی کشور یکی از افتخاراتی است که شکل گرفته و خوشبختانه به تجاری‌سازی هم رسیده است.

به گزارش برنا، علی شریف‌نژاد رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی، در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه گفت: در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی فعالیت‌های تحقیقاتی زیادی داشته‌ایم. رسانه‌ها در این میان نقش یک کاتالیزور را داشته‌ و باعث شده‌اند این فعالیت‌ها به اطلاع مردم و سایر افراد جامعه برسد. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که گفته‌اند ورزش را باید در تمام جنبه‌های جدی بگیریم، سعی کرده‌ایم در حوزه پژوهشی و فناوری رو به جلو حرکت کنیم. ما در بحث فناوری ورزشی، در یک نقاطی جلوتر هستیم و در برخی نقاط عقب. پژوهشگاه در مرحله‌ای قرار دارد که طرح از بیرون از مجموعه، همچون کمیته المپیک، کمیته پارالمپیک و ... سفارش داده می‌شود تا به مرحله اجرا دربیاوریم.

رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی اضافه کرد: راه‌اندازی مرکز فناوری ورزشی کشور یکی از افتخاراتی است که شکل گرفته و خوشبختانه به تجاری‌سازی هم رسیده است. ما از این مسیر با حمایتی که از جوانان داشته‌ایم، توانسته‌ایم به بحث تجاری سازی برسیم. در واقع از جوانانی که صاحب طرح و ایده هستند، حمایت می‌کنیم.

او در خصوص میزان بودجه‌ای پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی توضیح داد: بودجه پژوهشگاه کفاف اجرای طرح‌های پژوهشی را نمی‌دهد که ما در راه رایزنی در این باره هستیم. عمده بودجه ما صرف پرسنل می‌شود. بر همین اساس سعی کردیم از طرح‌های پژوهشی بیرونی استفاده کنیم. پژوهشگاه زمین چمن و استخر و فضای ورزشی ندارد که اجازه بدهد، به همین دلیل درآمد ما از برگزاری دوره‌های تخصصی کاربردی و اجرای طرح‌هاست. منابع داخلی محدود شده، اما بیکار ننشسته ایم تا منتظر بمانیم و در حال انجام طرح‌های پژوهشی هستیم. در سال گذشته 86 درصد از بودجه خود را دریافت کردیم و این مبلغ برای سال جاری تاکنون 41 درصد بوده است. ضمن اینکه ما در همین شش ماهه نخست سال جاری توانستیم به سقف درآمدی خود که مبلغ سه میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، دست یابیم.

وی درباره حضور اساتید در همایش‌های بین‌المللی گفت: از خانواده علوم ورزشی هرکسی که بخواهد در همایش‌های بین‌المللی شرکت کنند، از طریق دانشگاه مربوطه باید اقدام کنند. البته ما هم در پژوهشگاه اعزام‌هایی را در گذشته داشته‌ایم. همچنین به دلیل شرایط کرونایی، بسیاری از همایش‌های بین‌المللی به صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌شود و این باعث شده حضور در همایش‌ها بیشتر هم بشود. تعاملات بین‌المللی در حال رخ دادن است و سعی می‌کنیم شرایط بهتری را فراهم کنیم.

علی کاشی معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه گفت: در کشور ما دو چالش در زمینه اجرای پژوهش وجود دارد. اول اینکه دستگاه‌ها خیلی از پژوهش ها استفاده نمی‌کنند. چالش دوم نیز این است که فرهنگ پژوهش خیلی نهادینه نشده که دستگاه‌ها از آن بهره ببرند. ما در سه سال اخیر به اندازه بیست سال گذشته طرح های مختلف را اجرا کرده‌ایم که تعدادشان به 90 طرح می‌رسد. امروز می‌توانیم بگوییم که 84 درصد درآمد پژوهشگاه از محل پژوهش‌ها است که اتفاق خوبی است. البته نگاه ما فقط انجام طرح‌های پژوهشی نیست، بلکه به دنبال اجرای پایان‌نامه‌های دانشجویی هم هستیم و کمک می‌کنیم تا این پایان‌نامه ها به صورت هدفمند اجرا شوند.

محمد شریعت زاده معاون فناوری نیز در ادامه این نشست اظهار کرد:  نزدیک به چهار سال است که مرکز نوآوری و شتابدهی فناوری ورزشی ایران راه‌اندازی شده و خوشبختانه دستاوردهای مناسبی داشته‌ایم. با اعتمادی که به تیم‌های دانش‌بنیان شد و رایزنی‌هایی که داشتیم، شاهد استفاده بخش‌های مختلف کشور از محصولات این مرکز هستیم. برای مثال باشگاه‌هایی مثل سپاهان و آکادمی استقلال از دستگاه‌های توپ انداز خریداری کردند. همچنین مرکز ملی فوتبال نیز قرار است از فناوری‌های مختلف استفاده کند. ما نگاهی به بازارهای کشور‌های همسایه هم داریم، چون قیمت محصولات ما نسبت به محصولات مشابه خارجی بسیار کمتر است. ضمناً ما به دنبال راه‌اندازی چند مرکز نوآوری در استان‌های مختلف نیز هستیم.

زارعیان معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه نیز توضیح داد: سیزدهمین همایش علوم ورزشی قرار است 16 تا 18 اسفند برگزار شود. در همایش قبلی که به صورت مجازی برگزار شد، موفقیت‌های خوبی کسب شد، به طوریکه که ششصد مقاله برایمان ارسال شد و چهارصد عضو هیأت علمی از دانشگاه‌های سراسر کشور حضور داشتند. همچنین 29 استاد برجسته علوم ورزشی از 14 کشور خارجی از جمله آلمان، اسپانیا، آمریکا و ... شرکت کردند و این باعث شد شاهد یکی از همایش‌های بزرگ باشیم. در دوره آینده سیزده مقوله در نظر گرفته شده است. با حضور فدراسیون‌های مختلف به نحوی شرایط را مدیریت می‌کنیم که آنها بتوانند بهره لازم را ببرند و در واقع فاصله علم و عمل کمتر شود. همچنین برترین پژوهشگر سال را در این همایش معرفی خواهیم کرد. ما تلاش می‌کنیم همایش‌های ما به صورت بین‌المللی برگزار شود و بر همین اساس می‌خواهیم از نظر اساتید برجسته بهره‌مند شویم.

نظر شما
پرونده ویژه