صالحی امیری: وزیر ورزش و جوانان برنامه‌ای برای حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک ندارد/ از ظرفیت و تولیدات داخلی استفاده می‌کنیم

۱۴۰۰/۱۰/۰۸ - ۱۱:۵۰:۱۲
کد خبر: ۱۲۷۹۸۲۵
صالحی امیری: وزیر ورزش و جوانان برنامه‌ای برای حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک ندارد/ از ظرفیت و تولیدات داخلی استفاده می‌کنیم
رئیس کمیته ملی المپیک گفت: وزیر ورزش و جوانان برنامه‌ای برای حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک نخواهد داشت.

به گزارش برنا، سید رضا صالحی‌ امیری، رئیس کمیته ملی المپیک در نشست خبری امروز گفت: ما سه مرحله کار داریم اول سیاست کاروان بازی های آسیایی است که خوشبختانه در جلسه اول تصویب شد. مورد دوم آمادگی لازم تیم‌هاست و سطح سوم مجموعه اقداماتی است که باید انجام شود تا کاروان را عزت‌مندانه اعزام کنیم‌. اعزام کاروان کیفی جزو سیاست‌های اصلی است و بعد توجه به اعزام بانوان خواهد بود. اعزام دختران به مسابقات علاوه بر کسب مدال می تواند به پرستیژ کشور کمک کند. اقدام چهارم بحث استفاده از ظرفیت‌های داخلی است سیاست پنجم ارتقا جایگاه کاروان در بازیهاست. هنوز نام کاروان مشخص نشده و در جلساتی آتی مشخص خواهد شد. ما در دوره قبل حدود 100 نفر اعزام داشتیم این دوره باید تلاش کنیم حضور بانوان قوی تر باشد. اعزام کاروان بر اساس سیاست‌های ابلاغی تلاش خواهیم کرد از ظرفیت و تولیدات داخلی استفاده کنیم. تلاش می‌کنیم نتیجه‌ای بهتر از جاکارتا داشته باشیم. وزنه برداری یکی از فدراسیون های اساسی ورزش قهرمانی ایران است و جزو سه رشته اول ایران به شمار می‌رود بنابراین سیاست حمایت از این فدراسیون یک سیاست همیشگی است. آمار ما نشان می دهد که میانگین 130 درصد از بودجه به فدراسیون ها پرداخت شده کمیته در چهار سال اخیر به تعهدات خود وفادار بود. در چهار ماه ابتدایی 1400 تقریبا 90 درصد بودجه فدراسیون ها پرداخت شده است. حمایت از فدراسیونها بر اساس ذات کمیته ملی المپیک ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری ما روی 400 میلیارد تومان است که باید در دوره آتی به آن برسیم. شرایط کشور را درک می‌کنیم ولی ورزش هم به ارز نیاز دارد. 4 میلیون دلار ارز برای سه رویداد بازی‌های آسیایی، بازی‌های کشورهای اسلامی و بازی‌های جوانان پیش رو احتیاج داریم. برای اعزام 500 نفر، 2میلیون دلار برای بازی‌های آسیایی لازم است. 1.5 میلیون دلار برای بازی‌های کشورهای اسلامی و بازی‌های جوانان نیز حدود یک میلیون دلار ارز لازم داریم. در بودجه ردیف ارزی وجود ندارد و‌ برای آن معادل ریالی در نظر می‌گیرند و ما از بانک مرکزی ارز می‌گیریم که حدود 100 میلیارد تومان خواهد بود‌. برای جاکارتا دو میلیون دلار بود که 8 میلیارد تومان بود ولی همین مقدار را باید برای بازی‌های هانگژو باید بین 50 تا 60 میلیارد تومان تامین شود. در این خصوص نامه‌ای را خدمت معاون اول رئیس مجلس، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نوشتیم. چند نکته در خصوص ادغام بودجه مطرح کردیم که این امر در مورد کمیته غیر کارشناسی و غیرحرفه‌ای است. برای تصمیم در خصوص یک دستگاه باید با آن مشورت شود و در مورد این ادغام هیچ صحبتی با ما انجام نشد. اگر با ما گفت‌وگو می‌کردند، تصمیماتشان تغییر می‌کرد.

صالحی امیری عنوان کرد: نکته اول حساسیت کمیته در مورد مداخله دولت است. این خلاف منشور المپیک و با واکنش IOC روبه رو می‌شویم. IOC به ایتالیا اخطار داده که باید بودجه کمیته مستقل باشد. رو‌نوشت آن به 206 کشور از جمله ایران آمده است. دوم تعهد ما برای برگزاری رویدادهای مختلف است. بهار سال آینده، یکصد میلیارد تومان برای خرید ارز لازم داریم‌ اگر پرداخت نشود ما باید اعلام کنیم در رویدادها شرکت نمی‌کنیم و این پیامدها را چه کسی پاسخ می‌دهد‌. اگر این طرح اصلاح نشود که البته باور دارم مجلس درک از منافع ملی دارد، اصلاح می‌شود. با مسئولین ذی ربط مکاتبه کردیم. اگر اصلاح نشود دو‌ چالش داریم. اول اعتراض IOC و دوم عدم امکان برگزاری و حضور در رویدادهای پیش‌رو. نمی‌توانیم برای تامین منابع اعزام به منابع غیر مطمئن تکیه کنیم و باید منابع در اختیار کمیته باشد‌. این موضوع انگیزه دستگاه برای افزایش و تامین منابع و پیگیری را می‌گیرد. کمیته با بودجه 30 میلیاردی تحویل گرفته شد و به 160 میلیاردی رسیده و هدف‌گذاری نیز روی 400 میلیارد تومان است.

وی افزود: ما برای بحث نظارت بیشتر روی عملکرد کمیته نامه زدیم به مجلس  در پاسخ به نامه ما دیدیم دوستان حداقل سواد اداری را ندارند و گفتند برای نظارت بیشتر بر کمیته ملی‌المپیک و پارالمپیک این کار را کردیم. چون نهاد عمومی غیر دولتی هستیم دیوان محاسبات و بازرسی استقرار دارند. اگر منظور از نظارت، نظارت بیرونی است باید بگوییم که سازمان بازرسی و دیوان محاسبات در اینجا استقرار دارند اگر نظارت تخصصی است هم باید گفت این کمیته است که باید نظارت بر ورزش کند و عکس آن صادق نیست. اگر تفکیک بودجه انجام نشود مسئولیت هر اتفاقی بر عهده تصمیم‌گیران خواهد بود.انتخابات کمیته قطعا 17 اسفند برگزار می‌شود. انتظار داریم انتخابات فدراسیون‌های المپیکی تا آن زمان برگزار شود. شواهد نشان می‌دهد انتخابات‌ها برگزار می‌شود. بر اساس اساسنامه باید در مجمع نصف بعلاوه یک عضو باید فدراسیون المپیکی باشد اگر این امر نباشد امکان برگزاری انتخابات نیست. طی جلسه با وزیر مطمئن شدم مصمم به برگزاری همه انتخابات‌ها هستند.

صالحی امیری گفت: اعضای هیات اجرایی فعالیت افتخاری دارند و حضور آنها شغل نیست به جز دبیرکل و خزانه‌دار. این بند در تمام اساسنامه‌های جهان وجود دارد. اینکه شغل نیست و یا مسئولیت ندارد، دو امر جداست. رئیس کمیته مسئول هدایت راهبری و عزل و نصب در کمیته خواهد بود حتی پیشنهاد دبیرکل با رئیس خواهد بود و مسئولیت با رئیس خواهد بود. این امر در بسیاری از کمیته‌های ملی المپیک وجود دارد کمیته بین‌المللی المپیک مانعی برای آن ندارد تا کشورها بتوانند از ظرفیت‌های کشور بهره‌مند شوند.

وی در مورد فراخوانده شدن وزیر و رییس کمیته به لوزان گفت: هیچ مرجع بین‌المللی ما را به لوزان فرانخوانده است‌. فدراسیون جهانی ژیمناستیک هم به من نامه نداده است. از طریق گفت‌وگو و تعامل دو‌جانبه کمیته و فدراسیون‌های جهانی و کمیته و وزارت ورزش این مشکلات حل خواهد شد. در خصوص اساسنامه و آیین‌نامه‌های ملزم به آن، مداخله نداشتیم و مطلع نبودیم اما نامه‌ای را دو سال قبل به لاریجانی، رئیس وقت مجلس فرستادیم که تصمیماتی که در اساسنامه گرفته شود و مخالف منشور باشد برای ما تبعات دارد و این هشدار را دادیم‌ ما وظیفه ذاتی خود را در این مورد انجام دادیم.

صالحی امیری در مورد شایعه مطرح شده درباره حضور وزیر ورزش در انتخابات کمیته ملی المپیک گفت: ابتدا باید بگویم سجادی راس ورزش کشور است و باید به سجادی کمک کرد. دوم اینکه در چارچوب اساسنامه هر کسی می‌تواند کاندیدا شود و ارزیابی حقوقی برای حضور افراد در مجمع و کمیته زمانی است که ثبت نام کرده باشند و بر اساس پیشگویی‌ها نمی‌توان قضاوت کرد. در جلسه هفته گذشته با سجادی، وی این موضوع را تکذیب کرد.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز