برنا گزارش می‌دهد

دورنمایی نگران کننده از لیگ برتر در دوره جدید/ فوتبال یا میدان جنگ؟!

۱۴۰۱/۰۵/۰۹ - ۲۳:۱۰:۲۰
کد خبر: ۱۳۵۸۳۵۱
دورنمایی نگران کننده از لیگ برتر در دوره جدید/ فوتبال یا میدان جنگ؟!
تنها چند روز تا شروع رسمی فصل جدید لیگ برتر در دوره بیست و دوم باقی مانده اما در حال حاضر دورنمای خوبی را از این فصل فوتبالی نمی‌بینیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا؛ در حالی که اشتیاق فوتبالدوستان در ایران برای شروع دوباره بازی های لیگ برتر در دوره جدید زیاد است اما برخی نگرانی ها از شروع پر دردسر و جنجالی برای فصل جدید فوتبالی در فضای کنونی فوتبال ایران حکایت دارد.

دریغ از سر سوزن تاثیرگذاری!

فوتبال ایران در چند فصل اخیر آبستن اتفاقات و جنجال های زیادی بود، جنجال هایی که باعث شده در لیگ برتر در سال های گذشته حوادث تلخ زیادی رقم بخورد. در سال هایی که پرخاش، عصبانیت داخل و خارج از مستطیل سبز فضای فوتبالی را به کانون درگیری های زیادی تبدیل کرده، شاهد اتفاقات دور از انتظاری در فوتبال ایران بودیم. در سال های اخیر بازار بیانیه نویسی حسابی داغ بود و کوچکترین اتفاق را تبدیل به جنجال های بزرگی کرد به طوری که در این مدت شاهد انواع و اقسام جریمه ها و محرومیت ها از سوی کمیته انضباطی بودیم اما دریغ از سر سوزن تاثیرگذاری! در این بین تقریبا همه باشگاه ها با خسارت های مالی و معنوی زیادی روبرو شدند اما این اتفاقات باعث نشد شاهد کاهش بی اخلاقی ها و بی احترامی ها در این فضا باشیم.

فوتبال یا میدان جنگ؟

مروری بر جلسات متعدد در کمیته انضباطی و کمیته اخلاق نشانگر این است که همه باشگاه ها در چند فصل اخیر اسیر حواشی و اتفاقات دور از اخلاق و رفتارهای حرفه ای شده اند و این موضوع را می توان اپیدمی تلخی برای فوتبال ایران تلقی کرد، اپیدمی که فعلا راهی برای نجات از آن ارائه نشده و هیچ یک از راهکارهای اعمال شده در این مدت نتوانسته به حل نهایی این مشکل حاد در فوتبال ایران حتی در حد یک مُسکن معمولی تاثیرگذار باشد!

انواع و اقسام اعتراض ها از اعتراض به داوری گرفته تا ایرادهای بنی اسرائیلی از زمین و زمان در چند فصل اخیر فوتبال ایران را تبدیل به یک آوردگاه برای تسویه حساب های شخصی کرده به گونه ای که در تمامی بازی ها در فصول اخیر شاهد این بودیم که بالاخره قبل بازی در جریان بازی و حتی ساعت ها بعد از پایان بازی ها، بازی های غیرفوتبالی در نزدیکی مستطیل سبز ادامه داشت تا اهالی فوتبال و هواداران کمترین بهره و استفاده را از این رشته همیشه جذاب ببرند.

بِبَر به هر قیمتی!

انواع و اقسام دعواها، بی حرمتی ها، بی اخلاقی ها و بیانیه های عجیب و غریب در طول یکی دو فصل اخیر از سوی همه تیم ها گواه این مدعاست که در این سال ها غول بی شاخ و دم حواشی، فوتبال را از متن به حاشیه کشانده و فرصت های زیادی را از خانواده بزرگ فوتبال اعم از بازیکنان، مربیان، مدیران و هواداران برای بهره برداری و لذت از این ورزش مهیج را سلب نموده و فوتبال را بیشتر به فصایی برای تسویه حساب های شخصی تبدیل کرده که برنده شدن در آن به هر قیمتی حتی به قیمت زیر پا گذاشتن خیلی از ارزش ها کم کم در حال عادی شدن است.

وقتی جریمه و محرومیت کارساز نبود!

سال قبل کمیته انضباطی و کمیته اخلاق بارها با احکام سخت گیرانه در پی کاهش این مسائل بودند اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه شاهد افزایش روند بی اخلاقی ها و بی حرمتی ها بودیم به گونه ای که تقریبا همه تیم ها هر هفته با محرومیت ها و جرائمی مشابه و تکراری روبرو بودند تا مشخص شود این مکانیزم برای کاهش این معضل بزرگ در فوتبال ایران مفید نبوده است.

90

در انتظار یک اتفاق بد

تمامی شرایط بد در فوتبال ایران در فصول اخیر در حالی رخ داده که به علت کرونا و محدودیت های خاص آن تقریبا  اکثر بازی ها در ورزشگاه های خالی از هوادار برگزار می شد تا فوتبالی ها در ورزشگاه های بدون تماشاگر به جان هم بیفتند! حالا در نظر بگیرید که ادامه این روند با بازگشت هواداران به سکوها می تواند چه اتفاقات ناخوشایندی را رقم بزند!

افزایش نگرانی‌ها

در شرایطی که قبل از شروع فصل دغدغه مشکلات اخلاقی و رفتاری در فوتبال ذهن ها را به خود مشغول ساخته است به نظر می رسد مشکلات عدیده فوتبال ما قبل از آغاز رسمی بازی های این فصل شروع شده است. از درگیری در دیدار دوستانه در کرمان بین دو تیم همشهری لیگ برتری گرفته تا ماجرای عجیب دعوا و کتک کاری کادر فنی نساجی و هوادار در اردوی ترکیه نشانه های بدی برای تکرار ناهنجاری ها و بی اخلاقی ها در طول فصل است! دعوا و درگیری در بازی تدارکاتی که نام دوستانه را با خود یدک می کشد، نگرانی ها را قبل از آغاز لیگ در دوره جدید به وجود آورده است! با بازگشت هواداران و کاهش محدودیت های کرونایی در ورزشگاه ها این نگرانی وجود دارد که طی فصل دامنه این درگیری ها از داخل و کنار زمین به سکوها هم کشیده شود و صحنه های ناخوشایندتری را برای فصل جدید فوتبال ایران رقم بزند.

حرف آخر

امیدواریم همان قدر که ما نگران این موضوع هستیم، مسئولان تیم ها و باشگاه ها که پیشوند فرهنگی را با خود یدک می کشد و همین طور مدیران و متولیان فوتبال نیز نسبت به این موضوع حساسیت های لازم را نشان دهند و اجازه ندهند در فصل جدید فضای آلوده و ملتهبی را در فوتبال ایران شاهد باشیم.

خبرنگار: سمیه قدیری

انتهای پیام//  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز