جمشید شاه‌محمدی در گفت‌وگو با برنا

تیم ملی ایران پتانسیل صعود را هم داشت/ چرا محبی، قایدی و نورافکن به جام جهانی نرفتند؟!

۱۴۰۱/۰۹/۱۵ - ۲۳:۱۰:۲۰
کد خبر: ۱۴۰۷۸۲۵
تیم ملی ایران پتانسیل صعود را هم داشت/ چرا محبی، قایدی و نورافکن به جام جهانی نرفتند؟!
پیشکسوت فوتبال درباره عملکرد ایران در جام جهانی 2022 قطر صحبت کرد.

جمشید شاه‌محمدی، پیشکسوت باشگاه پرسپولیس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا با اشاره به استارت دوباره لیگ برتر و سرگیری این رقابت‌ها اظهار داشت: لیگ در حالی قرار است دوباره پیگیری شود که پس از پایان بازی های جام جهانی می توان گفت تیم ها و بازیکنان با شرایط کامل خاص در این دیدارها حضور پیدا خواهند کرد. با توجه به شرایط فکر می کنم پایان جام جهانی باعث شود نوعی بی‌انگیزگی در لیگ رخ بدهد. امیدوارم این پیش بینی من اشتباه باشد اما فکر می کنم دور از ذهن نیست که بازیکنان به ویژه ملی پوشان با بی انگیزگی در لیگ حضور پیدا کنند.

وی در خصوص وضعیت پرسپولیس در شروع رقابت‌های لیگ تاکید کرد: پرسپولیس با نتایج نسبتا خوب و صدرنشینی به تعطیلات رفت. نفرات تیم به ویژه ملی پوشان نیازمند ریکاوری روحی و روانی هستند که این مسئله کار کادر فنی را سخت می‌کند اما اطمینان دارم گل محمدی برای حفظ انگیزه پرسپولیسی ها برنامه ویژه دارد و می تواند با تدابیر خود مانع انگیزه کم تیمش برای ادامه فصل شود.

مهاجم پیشین تیم فوتبال پرسپولیس افزود: در تعطیلات پرسپولیسی ها چند بازی دوستانه خوب را پشت سر گذاشتند که این موضوع می‌تواند تیم را آماده نگه دارد. با اضافه شدن ملی پوشان به نظر می رسد پرسپولیس با تمام قوا می تواند شروع پرقدرتی در ادامه فصل داشته باشد.

پیشکسوت فوتبال خاطرنشان کرد: امیدوارم تدابیری اندیشیده شود که بازی ها با حضور هواداران برگزار شود تا انگیزه حضور طرفداران روی سکوها به تیم های بزرگ به ویژه پرسپولیس منتقل شود و مردم از تماشای فوتبال در ورزشگاه ها لذت ببرند.

شاه‌محمدی در خصوص شرایط تیم ملی در جام جهانی و نتایج تیم کی‌روش به خبرنگار برنا گفت: به نظرم نتایج تیم ملی دور از انتظار و ناامید کننده بود. می توانستیم با تدابیر و استراتژی کادر فنی، نتایج بهتری را رقم بزنیم و برای اولین بار به دور بعدی رقابت ها صعود کنیم اما اشکالات زیادی در تیم ملی وجود داشت که مانع تحقق این هدف بزرگ ایران در جام جهانی قطر شد.

وی تصریح کرد: تغییر و تحولات در آستانه بازی های تیم درست نبود و می توانستیم با اسکوچیچ در جام جهانی حضور خوبی داشته باشیم. شاید این حرف کمی خرافی باشد اما به نظر من آه اسکوچیچ دامن تیم ملی ما را در جام جهانی گرفت.

شاه‌محمدی در مورد اشکالات فنی تیم ملی گفت: کی روش نفرات مناسبی را برای جام جهانی به تیم ملی دعوت نکرد. سوال من این است چرا بازیکنی مثل محبی، قایدی و امید نورافکن که می‌توانستند مهره های کارآمدی برای تیم ملی باشند در تهران ماندند و بعضی از ملی پوشان فقط به زعم اینکه لژیونر بودند شانس حضور در جام جهانی را به دست آوردند. این در حالی است که جدا از ترکیب اشتباه و جامانده های زیادی که در اردوی تیم ملی داشتیم مقابل انگلیس و آمریکا با ترس به میدان رفتیم و همین ترس باعث شد نتوانیم نتیجه لازم را کسب کنیم. تیم ملی برابر ولز شجاعت به خرج داد و مزد زحماتش را با پیروزی برابر این تیم گرفت اما در دو بازی دیگر این تفکر در تیم ملی به چشم نمی خورد. ما در این دو بازی ترسیدیم و همین ترس کار دست مان داد. آنچه مشخص بود در بازی برابر آمریکا تیم ملی با تفکر  کسب تساوی به میدان رفت و همین تفکر باعث شد از حداقل امتیاز این دیدار و شانس صعود به دور بعد محروم شویم.

شاه‌محمدی با انتقاد از چند بازیکن تیم ملی در جام جهانی خاطرنشان کرد: چند بازیکن تیم ملی در قطر در حد انتظار ظاهر نشدند. به عنوان مثال افت بدنی در بازیکنی مثل سردار آزمون کاملا مشخص بود. او پس از یک مصدومیت سنگین به مسابقات رسید و نتوانست نمایش خوب  ماه های قبل خود را تکرار کند. این در حالی است که بنظرم سن و سال بعضی از ملی پوشان به گونه ای بود که برای حضور در جام جهانی پیر بودند. می‌توانستیم با جوانگرایی و استفاده از نیروهای بالقوه که در لیگ خودمان داشتیم، میانگین سنی تیم را پایین آورده و شرایط بهتری را در جام جهانی رقم بزنیم.

88

کارشناس فوتبال با انتقاد از اشتباهات کادر فنی و شخص کارلوس کی‌روش تاکید کرد: در مجموع ما در این بازی تاکتیک مشخصی نداشتیم و همین مسئله تیم مان را سردرگم کرده بود. کی روش مربی کوچکی نیست اما باید بپذیریم که این مربی نمی توانست در جام جهانی به کار فوتبال ما بیاید. در این بازی ها نه در دفاع خوب بازی کردیم نه در فاز تهاجمی موفق بودیم. ضمن تقدیر از زحماتی که کی‌روش در سال های قبل برای تیم ملی کشیده باید بگویم تفکرات او دیگر به درد فوتبال ما نمی خورد و جواب نمی دهد و باید برای یکبار هم که شده جسارت ایجاد تغییر در میانگین سنی بازیکنان تیم ملی و استفاده از جوانان با انگیزه و اعتماد به مربیان داخلی با تجربه ای که داریم، داشته باشیم و اجازه بدهیم مربیان جوان شانس خود را برای حضور در تیم ملی امتحان کنند. اطمینان دارم مربیان داخلی می توانند در تیم ملی کشورمان روزهای خوبی داشته باشند و به اعتماد فدراسیون و مسئولان فوتبال پاسخ خوبی بدهند.

شاه‌محمدی ادامه داد: حضور مربی خارجی در فوتبال ایران اصلا اتفاق بدی نیست ولی به نظر من مربیان خارجی به درد تیم‌های پایه می خورند و باید برای استعدادیابی و سرمایه گذاری روی جوانان به فوتبال ایران فراخوانده شوند تا بتوانیم از بین نیروهای مستعد فوتبال ایران برای سال های آینده تیم ملی قوی و قدرتمند را بسازیم و تلاش کنیم در جام ملت ها و جام جهانی بعدی نتایج بهتری را به دست بیاوریم.

وی در مورد پیش‌بینی خود از قهرمان این دوره از رقابت‌های جام جهانی گفت: تیم ها در مراحل بالا کار سختی دارند و این موضوع پیش بینی را سخت می‌کند اما به نظر من از بین آرژانتین و برزیل یک تیم عنوان قهرمانی را از آن خود خواهد کرد.

خبرنگار: سمیه قدیری

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز