مریم کاظمی‌پور: می‌توانیم در بازی‌های بین‌المللی نوروز میزبانی خوبی داشته باشیم/ فوتبال و فوتسال در اولویت ما بودند

۱۴۰۱/۱۲/۱۵ - ۱۵:۴۳:۳۳
کد خبر: ۱۴۴۵۳۷۷
مریم کاظمی‌پور: می‌توانیم در بازی‌های بین‌المللی نوروز میزبانی خوبی داشته باشیم/ فوتبال و فوتسال در اولویت ما بودند
معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان گفت: اولین جلسه ستاد بازی‌ها را با دعوت از 17 رشته ورزشی که با سیاست قهرمانی در رویدادهای رسمی سال آینده و با اولویت تیم‌های ورزشی که کاندید حضور در بازی‌های آسیایی هستند، تشکیل دادیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا؛ مریم کاظمی‌پور، معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان امروز در نشست خبری نخستین دوره بازی‌های بین‌المللی نوروز در خصوص تاریخچه این رقابت‌ها اظهار داشت: دی ماه 1400 مقرر شد معاونت ورزش بانوان درخصوص اجرایی شدن یک رویداد بین‌المللی با ظرفیت ورزش بانوان یک رویداد را برنامه‌ریزی کند. با توجه به زمانی که تا نوروز داشتیم، نمی‌توانستیم اجرایی شدن برنامه در نوروز را تضمین کنیم و همین مسئله باعث شد ستاد بازی‌های نوروز 5 ماه گذشته آغاز به کار کرد. 

وی افزود: در نوروز بخش مهمی از طراوت و شادابی طبیعت را داریم و ما هم خواستیم آن‌چه باعث بالندگی زن و نشاط می‌شود را با این شکل موضوعی رقم بزنیم به همین خاطر از کشورهای حوزه نوروز برای حضور در این رقابت‌ها دعوت کردیم. کشورهایی که نوروز را به عنوان یک رویداد فرهنگی در تقویم خود ثبت کرده‌اند به همراه  کشورهایی که در رویداد زنان تاثیرگذار حضور داشتند هم دعوت شدند. در نهایت 22 کشور اعلام آمادگی کردند و امیدوارم بتوانیم میزبانی خوبی از این دوره از رقابت‌ها داشته باشیم.

کاظمی‌‌پور با اشاره به ثبت شدن این رویداد در تقویم یونسکو ادامه داد: رویداد نوروزگاه ثبت جهانی یونسکو شده و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری متولی این رویداد است. مراکزی در ایران رسالت فرهنگی در معرفی نوروز را برعهده دارند. ما هم سعی کردیم از ظرفیت‌های وزارت گردشگری استفاده کنیم تا این محتوای متعالی به دنیا معرفی کنیم. 

وی درخصوص رشته‌های حاضر در این رقابت‌ها و تعداد ورزشکاران هم گفت: این رقابت‌ها در 9 رشته کبدی، جودو، سوارکاری، دو، وزنه، کاراته، فوتسال، شمشیربازی و چوگان با حضور 378 ورزشکار خارجی و 192 ورزشکار ایرانی برگزار می‌شود. در تمام رشته‌ها از تیم‌های داوری بین‌المللی ایرانی استفاده می‌کنیم و البته از داوران بین‌المللی هم برای همکاری دعوت کردیم که این دعوت هم پذیرفته شد.

معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به سابقه میزبانی ایران از مسابقات گذشته در بخش بانوان گفت: 4 دوره میزبانی مسابقات زنان کشورهای اسلامی را داشتیم. اما ویژگی شاخص رویداد بین‌المللی نوروز این است که علاوه بر این که ویژه زنان است، به جز کشورهای مسلمان، فرصت حضور برای کشورهای غیر مسلمان که در حوزه نوروز و بحث اثرگذاری زنان آزاده جهان تاثیرگذار بودیم، در این رقابت‌ها دعوت شدند. یکی دیگر از ضرورت‌های برگزاری این مسابقه، در پیش بودن بازی‌های آسیایی و مسابقات کسب سهمیه المپیک بود. همین مسئله باعث شد رویداد نوروز رابه عنوان یک دیدار تدارکاتی با تراز بالا مد نظر قرار دهیم. 

کاظمی‌پور درخصوص حضور رشته فوتسال در مسابقات گفت: فوتسال و فوتبال اهمیت زیادی داشت چون می تواند جریان سازی در ارتقاء سطح بانوان داشته باشد به همین دلیل جزو اولین رشته هایی بود که حاضران دعوت شدند تا دو تیم خوب روسیه و تایلند با در رقابتی چهارجانبه با دو تیم ایرانی رقابت داشته باشند.

وی درخصوص تغییر میزبانی مسابقات از کیش به تهران و این‌که مشکلی برای کشورهای حاضر در مسابقات ایجاد نشود هم  تصریح کرد: یکی از مناطق کاندیدا میزبانی کیش بود. ولی امکان‌سنجی این میزبانی با شرایط فصلی مسابقات مناسب نبود و ستاد تصمیم گرفت با توجه به شرایط تهران و مسائلی که در ترانسفر وجود داشت، مسابقات به میزبانی تهران باشد. در بحث صدور ویزا برای میهمانان لازم است از عزم وزارت امور خارجه برای تسهیل شدن این مرحله از کار تشکر کنم. در حال حاضر در حال صدور آی دی کارت ورزشکاران هستیم. همه کارها مدیریت شده و در حال اجراست.

کاظمی‌پور افزود: در بحث دعوت تیم‌ها و مسائل فنی، ابتکار عمل با کمیته‌های فنی فدراسیون‌ها بوده البته که تاکید ما برگزاری مسابقات در سطحی که تراز مسابقات به تیم‌هایی که قرار است در بازی‌های آسیایی شرکت کنند. اولین جلسه ستاد بازی‌ها را با دعوت از 17 رشته ورزشی که با سیاست قهرمانی در رویدادهای رسمی سال آینده و با اولویت تیم‌های ورزشی که کاندید حضور در بازی‌های آسیایی هستند، تشکیل دادیم اما بنا به دلایلی برخی تیم‌ها آمادگی حضور نداشتند و یا برخی تیم‌های میهمان امکان حضور نداشتند. مثلا بسیاری از لیگ‌های توپی کشورها در این فصل است و امکان حضور نداشتند. رشته جودو را تصمیم به حضور گرفتیم آن هم به خاطر شرایط جودوی کشورمان که در تحریم به سر می‌برد. این مسئله مورد استقبال میراسماعیلی قرار گرفت و جزو رشته‌هایی شد که بیشترین شرکت کننده را دارد.

وی درخصوص برآورد مالی میزبانی ایران از این مسابقات افزود: هزینه‌ها براساس تراز بین‌المللی برآوردها انجام شده. رقم اصلی را کمیته مالی باید گزارش دهد. بسته به نوع جوایز، هزینه‌ها و سطح داوری که باید مطابق با تراز بین‌المللی باشد، هزینه‌ها متفاوت است. اما این برنامه از سال 1400 در ردیف برنامه‌ای ما بود و پیش‌بینی‌ها انجام شد تا اجرایی شدن آن را در روزهای آینده شاهد باشیم. ضمنا در این رویداد یک اجرای کاملا زنانه خواهیم داشت. افتتاحیه جمعه ساعت 4 تا 6 بعد از ظهر در تالار بسکتبال آزادی برگزار می‌شود و کشورهای روسیه، تایلند، بلاروس، فلسطین، کامرون، گرجستان، نپال، مصر، اندونزی، مالزی، تونس، لهستان، انگلستان، نروژ، ارمنستان، قزاقستان، عراق، افعانستان، پاکستان، ازبکستان و قرقیزستان برگزار می‌شود.

کاظمی‌‌پور در خصوص عدم حضور رشته‌های شطرنج و اسکی در مسابقات گفت: یکی از دلایل فنی که برای ما لحاظ شده بود، بحث حضور کشورهایی بود که تراز فنی قابل دفاع داشته باشند اما در شطرنج و اسکی تراز فنی پایین بود و ستاد به این نتیجه رسید که آورده فنی برای کشور نخواهد داشت.

انتهای پیام// 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز