به بهانه دیدار اهالی ورزش با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور

توصیه های روشنگر برای جامعه ورزش

۱۳۹۴/۰۱/۰۱ - ۰۹:۰۹:۰۹
کد خبر: ۲۷۳۳۰۷
توصیه های روشنگر برای جامعه ورزش
رهبر انقلاب فرمودند: ورزشکاران و قهرمانان، کاری که می‌دانند واقعیت است و ارزش و باید انجام شود را انجام دهند بدون اینکه به واکنش‌هایی که در بعضی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، توجه کنند.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، زمستان 93 در دل خود روزهای گرم را برای ورزشکاران، مربیان و مدیران ورزشی رقم زد و فرصتی فراهم آمد برای دیدار ورزشکاران و قهرمانان با مقام معظم رهبری و همین طور ریاست محترم جمهور؛ فرصتی که به بهانه بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی اینچئون و دیدار قهرمانان تدارک دیده شد.

حسینیه امام خمینی (ره)، میزبان ورزشکارانی بود که بعد از پشت سر گذاشتن سختی‌های بسیار و ایستادن روی سکوهای قهرمانی، در آستانه ورود به رقابت‌های انتخابی المپیک و پارالمپیک هستند و در این شرایط شنیدن حرف‌های دلگرم کننده و توصیه‌های رهبر انقلاب کمک حالشان شد تا با قدرت بیشتر و انگیزه‌های بالاتر کار را دنبال کنند.

در این دیدار، مقام معظم رهبری با اشاره به دغدغه‌های جامعه ورزش، توصیه‌های روشنگری را برای اهالی ورزش داشت که حتما این توصیه‌ها کمک می‌کند به اینکه قهرمانان و ورزشکاران با خیال آسوده‌تری کار را دنبال کنند.

رهبر انقلاب تاکید کردند ورزشکاران و قهرمانان، کاری که می‌دانند واقعیت است و ارزش و باید انجام شود را انجام دهند بدون اینکه به واکنش‌هایی که در بعضی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، توجه کنند.

در بخش‌های دیگری از صحبت‌های رهبری، باز نکته‌های کلیدی دیده می‌شود که توجه به آنها می‌تواند در ادامه رویه دستگاه ورزش کشور، مفید باشد؛ مثل توصیه‌ای که مقام معظم رهبری بر برخورد با متخلفان داشتند. مدتی است بحث‌هایی در ورزش وجود دارد و بعضی گلایه‌ها بابت برداشت دوگانه از قانون در مواجهه با بعضی از افراد به گوش می‌رسد، به شکلی که گویا گاهی تصمیم‌گیران در رودربایستی نامی می‌‌مانند که روبه‌رویشان است و همین موضوع حاشیه‌هایی را برای ورزش به وجود آورده است؛ در حالی‌که توجه به توصیه رهبر انقلاب مبنی بر اینکه قانون باید از سوی همه رعایت شود و زبده و ورزشکار، فرقی ندارند؛ می‌تواند راهگشای بعضی از دغدغه‌هایی از این جنس باشد. پرهیز از تخلفات قانونی در عرصه‌های بین‌المللی و همچنین در عرصه‌های داخلی ورزشی و لزوم برخورد قاطع با متخلفین، اولین توصیه رهبری به اهالی ورزش بود که این توصیه پیغام‌های بسیاری را در خود دارد.

وزارت ورزش که در طول این مدت یکی از اهداف خود را مبارزه با فساد، تبانی، دوپینگ و سایر موضوعاتی که با روح ورزش مغایر است، قرار داده، حالا با رهنمودهای رهبری می‌تواند با قدرت بیشتری فضای ورزش را از آلودگی‌ها پاک کند.

رهبری همچنین بر اهمیت مدال‌آوری ورزشکاران در عرصه‌های بین‌المللی در بخش زنان و مردان تاکید کردند که همین تاکید دوباره، ضرورت توجه بیشتر به ورزش از سوی دست اندرکاران مربوطه را یادآور می‌شود و این دلخوشی را برای جامعه ورزش ایجاد می‌کند که با این نگاه مثبت مقام معظم رهبری به ورزش – که سال‌هاست وجود دارد- اتفاق‌های بهتری پیش روی ورزش قرار گیرد؛ آن هم در سالی که ورزشکاران و قهرمانان باید رقابت‌های متعددی را پشت سر بگذارند.

مقام معظم رهبری در گوشه ای از سخنان خود به موضوع حجاب ورزشکاران زن اشاره داشتند و گفتند: موارد متعدد از قتل، تعرض و تهدید رسمی زنان مسلمان محجبه در اروپا، وجود دارد. در چنین شرایطی هنگامی که یک زن مسلمان ایرانی و دارای حجاب، بر سکوی قهرمانی می ایستد و همه را وادار به تکریم می کند، کار با عظمتی انجام شده است. همه باید قلبا، قدردان زنان ورزشکاری باشند که با حجاب و متانت و وقار در میدانهای بین المللی ورزشی حاضر می شوند.

فرازی دیگر از سخنان رهبری که می تواند در امر ورزش بسیار راهگشا باشد توجه به ورزش همگانی است. ورزش به عنوان یک واکسن در مقابل بسیاری از بیماری های اجتماعی هنوز آن گونه که شایسته است مورد توجه نیست. متاسفانه تکیه بیش از حد به بحث ورزش قهرمانی باعث شده تا امر مهم ورزش همگانی که سلامت جامعه را تا حدود زیادی تضمین می کند در سایه قرار گرفته است. بدون تردید در این باره یک فدراسیون و حتی وزارت ورزش به تنهایی پاسخگوی نیاز ها نیستند. این امر مهم باید به شکل یک قانون در همه سازمان های دولتی و خصوصی به مرحله اجرا در آید. یادمان نرود که هزینه کردن در مورد ورزش همگانی قبل از آن که یک خرج کردن باشد یک پس انداز است. سلامت روحی و جسمی افراد با پرداختن به ورزش باعث شادابی و نشاط جامعه می شود و دستاوردهای مهمی در بر دارد که تقریبا همه از مزایای آن با خبریم.

مقام معظم رهبری در این خصوص یکی از وظایف مهم قهرمانان ورزشی را ترویج ورزش همگانی میان آحاد مردم بویژه جوانان برشمردند و افزودند: یکی از نیازهای اساسی کشور، فراگیر شدن ورزش همگانی میان مردم است. ورزش قهرمانی موتور محرک ورزش همگانی است . ایشان با تأکید بر لزوم توجه بیش از پیش به ورزش همگانی، خاطرنشان کردند: پیشرفت یک کشور منوط به نیروی انسانی سالم، عالم، با همت و دیندار است. یکی از نتایج فراگیر شدن ورزش همگانی در میان مردم، حل بسیاری از مشکلات اخلاقی جامعه همچون اعتیاد است.

***

ورزشکاران و قهرمانان بازی های آسیایی اینچئون اواخر سال 93 همچنین در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما، دیداری با دکتر روحانی، رئیس جمهوری، داشتند تا ثابت شود ایشان اهتمام ویژه ای به ورزش دارد.

رئیس جمهوری گفت: از آغاز دولت یازدهم ظاهرا اقبال و بخت با دولت همراه بوده که همزمان با جشنی که برای انتخابات ریاست جمهوری برپا شد، صعود ورزشکاران کشورمان به جام جهانی، این شادی و جشن را مضاعف کرد و پس از آن شما ورزشکاران توانستید در بخش های مختلف دیگر ورزشی لبخند را بر لبان مردم بنشانید.

وی اظهار داشت: یکی از آثار ورزش قهرمانی، ایجاد هیجان و نشاط در جامعه است که البته در گذشته و سال های بعد از انقلاب این سخن مطرح می شد که اساسا قهرمانی در یک ملت معنا و مفهومی ندارد و مردم همه قهرمان هستند و باید قهرمان باشند.

البته شاید این سخن از لحاظ تعبیر و شعار درست باشد اما باید واقعیت ها را نیز در این زمینه در نظر بگیریم چرا که اکنون در دنیا رقابت وجود دارد. در زمینه های مختلف مانند زمینه های علمی شاهد پیروزی جوانان خود هستیم که صاحب مدال می شوند و این قهرمانی نشاط آور برای ملت و مردم است.

گفتنی است در آئین تجلیل قهرمانان مدال آور رشته های مختلف ورزش ایران از 9 فدراسیون به همراه قهرمانان آنان و همین طور قهرمانان و مدال آوران ایران در عرصه های بین المللی در سال های اخیر تجلیل شد.

نکته جالب اینکه بانوان حاضر در سالن به شدت به تشویق دکتر روحانی پرداختند و از صحبت های وی به وجد آمدند. ریاست جمهوری هم خطاب به بانوان گفت هرچه برای بانوان کف بزنیم کم است.

وی در ادامه به دشواری ورزش برای بانوان اشاره کرد و گفت: امروزه شرایط ورزش برای بانوان بهتر از گذشته شده اما باز هم وضعیت آنها در مقایسه با آقایان دشوار است که حضار با تشویق های متوالی به فضای سالن شادی بخشیدند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز