ردپای وزارت ورزش و جوانان و دکتر گودرزی

از مبارزه با فساد تا توجه به خصوصی سازی

۱۳۹۴/۰۱/۰۱ - ۲۲:۵۷:۰۸
کد خبر: ۲۷۳۳۹۹
از مبارزه با فساد تا توجه به خصوصی سازی
فساد در ورزش امری نست که کسی بتواند آن را نهی کند و منکر آن شود. در ورزش هم برخی افراد ناسالم ورود کرده که جز خود و منافع خود به چیزی نمی اندیشند و سبب شده اند قداست و پاکی ورزش (البته در بعضی رشته ها) از بین برود

به گزارش سرویس ورزشی برنا، شاید در دولت های قبل در این خصوص حرف هایی زده و بر مبارزه بر فساد تاکید شده باشد اما در حد همان حرف باقی ماند و اتفاق قابل ذکری رخ نداد که بتوان به آن اشاره ای داشت اما در دولت یازدهم این مسئله از حرف به عمل تبدیل شد و تا همین جای کار شاهد اقدامات اساسی در مبارزه با فساد بودیم.

دولت دکتر روحانی و به خصوص وزارت ورزش و جوانان در مورد مبارزه فساد در ورزش گام های بلندی برداشت و این جای تقدیر دارد. باید قبول کنیم گام هایی که وزیر ورزش در برخی موارد برداشته نه تنها قابل تقدیر است بلکه می بایست با اهتمام و تلاش این راه را ادامه داد و حفظ کرد.

جالب اینجاست که ریاست محترم جمهور شخصا پا به این عرصه گذاشته و با تاکید بر لزوم مبارزه با فساد در ورزش، گفت: در مساله ورزش همانند بسیاری از کشورها در گوشه و کناری فساد دیده می‌شود در همین راستا باید تلاش کنیم در همه صحنه‌ها با فساد مبارزه کنیم.

ایشان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم ریشه‌کن شدن فساد در کشور، افزود: دولت در تمام زمینه‌ها مصمم است در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری و با حمایت‌های مجلس و قوه قضائیه با فساد مبارزه کند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این که ورزش نیز باید کاملا پاک و منزه باشد، اظهار داشت: اگر تلاش کنیم در تمام صحنه‌ها، صحنه‌های فعالیت ما از آلودگی منزه باشد می‌توانیم شاهد پیشرفت بیش‌تر جامعه در تمام زمینه‌ها باشیم.

وقتی چنین دیدگاهی از ریاست محترم جمهور بیان می شود و متعاقب آن وزیر ورزش و جوانان هم بر مبارزه با فساد تاکید دارد، باید انتظار داشت این مسئله جدی تر از قبل دنبال شود.

باید بپذیریم پای دو شغله ها، مفسدین و حتی غیر ورزشی ها از ورزش کوتاه شود و این تنها رمز موفقیت ورزش در سال های آتی است که امیدواریم در کارنامه دکتر گودرزی ثبت و ماندگار شود.

بحث اصلی اینجاست، در همین بوق و کرنای مبارزه با فساد که از سال ها پیش به گوش می رسید، وزارت ورزش و جوانان و شخص دکتر گودرزی خیلی بی سر و صدا اول از بدنه خودش شروع کرد تا راه را به دیگر مدیران کشور نشان دهد و بدانند باید خوب را از بد، مفسد را از صادق و سره را از ناسره جدا کرد.

در همین راستا وزارت ورزش و جوانان از اواخر دی ماه 93 رسما مبارزه با فساد را با اعلام نام گروهی از مسئولان ورزش کشور به مراجع قضایی و بازداشت آنها استارت زد و در اطلاعیه‌ای از دستگیری و بازداشت تعدادی از افراد متخلف و دارای مسئولیت در حوزه ورزش خبر داد.

در این اطلاعیه آمده بود: «در جهت سالم سازی محیط ورزش تعدادی از متخلفان این حوزه بازداشت شدند. دستگیری و بازداشت این افراد متخلف و مرتبط با ورزش که دارای مسئولیت نیز بودند، هفته گذشته و پس از طی مراحل قانونی انجام شده است. این اقدام برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و اجرای سیاست های دولت تدبیر وامید برای سالم سازی و مبارزه با فساد و ارتقا سلامت اداری کشور و با پیگیری مجدانه و موکد وزیر ورزش و جوانان صورت گرفته است.»

امیدواریم این مبارزه با فساد رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته و در عرصه های مختلف و رشته های مختلف شاهد این مبارزه باشیم و اجازه دهیم تنفس در محیط ورزش همچون سابق با بهترین شکل ممکن بوده و دیگر شاهد اتفاقات مشمئز کننده در جامعه ورزش کشور نباشیم.

***

بحث خصوصی سازی از جمله مباحثی است که بیش از 20 سال در ورزش ایران به گوش رسیده و از دولت سازندگی تا امروز هر فردی که در راس دولت قرار گرفت یکی از اولویت های خود را خصوصی سازی در عرصه ورزش و به خصوص فوتبال و البته دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دانست اما در عمل نه در دولت سازندگی، نه در دولت اصلاحات و نه در دولت های نهم و دهم این حرف به عمل تبدیل نشد ولی از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم و حضور دکتر گودرزی در راس وزارت ورزش این مهم به طور جدی در دستور کار قرار گرفت.

وزیر ورزش و جوانان از نخستین روزهای فعالیت خود در دولت یازدهم برنامه های مختلفی را برای خصوصی سازی 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس ارائه کرد و در نخستین اقدام، با انتصاب «امیرضا خادم» به عنوان نماینده تام الاختیار وزارتخانه در امور خصوصی سازی باشگاه های استقلال و پرسپولیس، فهرستی از بدهی های باشگاه ها و مبلغ قرارداد بازیکنان و کادر فنی دو تیم را در اختیار رسانه ها قرار داد و متعاقب آن بهمن ماه امسال وزارت اقتصاد و امور دارایی و سازمان خصوصی سازی اقدام به قمیت گذاری سرخابی های پایتخت کرده و آنها را به مزایده گذاشتند.

شرایط جهان امروز و گسترش بسیار سریع خدمات ورزشی، ضرورت اصلاح ساختارها و واگذاری بسیاری از اقدامات اجرایی به مردم در قالب بخش های خصوصی را خاطرنشان می کند. از اولین گام ها در این مسیر گسترش اندیشه، مفهوم و فرهنگ سازی پیرامون تفکر خصوصی سازی و اصلاح و تعدیل ساختارهای سازمانی دولتی است.

بر این اساس کارشناسان امر معتقدند ناکارایی های موجود در بنگاه های دولتی نه تنها ناشی از عدم وجود رقابت بلکه ناشی از عدم وجود بازرسی ها و تعدیل های ضروری مالکیت خصوصی نیز است.

برخی تحقیقات صورت گرفته در ایران نشان دهنده آن است که بین اجرای برنامه خصوصی سازی و توسعه ورزش های همگانی و همچنین بین مولفه های خصوصی سازی و میزان مشارکت عمومی، اصلاح ساختار ورزش‌های همگانی، بهینه سازی و کارایی واحدهای مدیریتی رابطه معنی داری وجود دارد لیکن این امر الزاما منجر به افزایش کیفیت خدمات و بهبود وضعیت اشتغال نخواهد شد.

در اصل، خصوصی سازی واگذاری مسئولیت دولت در هرچه کارآمدتر کردن سرمایه ها با اتکا به مشارکت بخش خصوصی است و ناگفته نماند سرمایه گذاری در ایجاد هر فضای ورزشی منجر به ایجاد ارزش افزوده آن مکان می شود. با این مفهوم، هرگونه فعالیت بنگاه های اقتصادی در هر مکان موجب افزایش تولید ناخالص ملی و سرمایه های ملی است.

اهداف و دستاوردهای خصوصی سازی حول 4 محور اصلی بهبود کارایی، افزایش مشارکت عمومی، بهینه سازی و توسعه و تحول ساختار اقتصادی قرار دارند. علاوه بر آن، نتایج برخی تحقیقات منتشره نشان دهنده آن است که خصوصی سازی منجر به اصلاح ساختار ورزش همگانی خواهد شد که با هدف توسعه و تحول ساختار اقتصادی در یک راستا است.

اقدام وزارت ورزش و جوانان در معرفی 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس به وزارت اقتصاد و امور دارایی و سازمان خصوصی سازی و قیمت گذاری این دو باشگاه گامی بلند برای خصوصی سازی صنعت فوتبال است. هر چند که در راه خصوصی سازی این صنعت مشکلات فراوانی وجود دارد، ولی تحقق این مهم می تواند باعث تحرک فوتبال حرفه ای و تجاری سازی آن شود.

وزارت ورزش و جوانان در حالی اقدام به این حرکت کرد که تحقق شعار خصوصی سازی این دو باشگاه در دو دهه گذشته به یک رویا برای طرفداران دو تیم تبدیل شده بود.

هر چند که در مزایده های اول و دوم، خریدارانی برای این 2 باشگاه پیدا نشد ولی باید اذعان کرد برنامه های ارائه شده در وزارت ورزش می تواند زمینه هایی را برای تشویق متقاضیان خرید 2 باشگاه فراهم کند.

در جمع بندی مطلب باید گفت طی دهه های گذشته تغییرات بسیار چشمگیری در فوتبال حرفه ای جهان به وجود آمده و آن را از یک ورزش صرف به یک صنعت و تجارت بین المللی تبدیل کرده است. 2 باشگاه مطرح استقلال و پرسپولیس با وجود داشتن هواداران میلیونی و پوشش وسیع رسانه ای اگر به بخش خصوصی واگذار شوند و از قید و بندهای مدیریت دولتی رهایی یابند در آینده ضمن آنکه در سطح ملی و آسیایی می توانند بازی های زیبا و بدون دغدغه مالی به نمایش بگذارند، با توسعه و سرمایه گذاری در تیم های پایه می توانند زمینه ساز موفقیت تیم ملی فوتبال کشورمان نیز باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز