ایران ۲ – شیلی صفر

عیدانه تیم ملی در عید تلخ/ میزبان کوپاآمریکا تسلیم میهمان اروپا

۱۳۹۴/۰۱/۰۷ - ۰۱:۴۱:۳۱
کد خبر: ۲۷۳۹۲۷
عیدانه تیم ملی در عید تلخ/ میزبان کوپاآمریکا تسلیم میهمان اروپا
تیم ملی ایران با گل های جواد نکونام و وحید امیری با دو گل حریف پرمهره خود شیلی را شکست داد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا نخستین بازی تیم ملی ایران در سال جدید یک بازی خاص بود. درگذشت دو خبرنگار جوان که برای پوشش خبری بازی تیم ملی به اروپا رفته بودند، سایه سنگینی روی این بازی انداخته بود و از همین رو بازی تحت شرایط ویژه ای برگزار شد. قبل از آغاز بازی، یک دقیقه سکوت به احترام دو خبرنگار ایرانی اعلام شد و حاضرین در ورزشگاه به ایشان ادای احترام کردند. این ادای احترام البته بسیار ویژه و خاص بود چرا که جمعیت قابل توجهی از هواداران حاضر در ورزشگاه ان وی آرنا شهر سانکتپولتن اتریش را ایرانی ها تشکیل می دادند و از همین رو به یاد درگذشت دو خبرنگار هموطن خود مراسم ابتدای بازی را با شکوه و احترام ویژه ای برگزار کردند. هوادارانی که در سراسر بازی به تشویق تیم ملی پرداختند. میزان این تشویق ها آنقدر زیاد بود که از شبکه های تلویزیونی نیز صدای هواداران ایرانی شنیده می شد.

کی روش برای این بازی از همان سیستم آشنای 4-2-3-1 خود استفاده کرده بود اما نسبت به ترکیب اصلی اخیر خود که در جام ملت های آسیا به میدان رفته بود، چند تغییر آشنا و کلیشه ای داشت. سرمربی تیم ملی با جایگزینی مجدد بیک زاده و منتظری و با تکیه بر خط دفاعی جواب پس داده خود، مشخص کرد که در ادامه بازی های گذشته تیم ملی ایران، با تدبیر دفاعی و البته با تکیه بر سیستم حمله از جلو و با استفاده از ضد حملات قصد زمینگیر کردن شیلی را دارد. غیبت پورعلی گنجی یکی از ستاره های ایران در جام ملت ها اگرچه عجیب می نمود اما کی روش با استفاده از عناصر دفاعی باتجربه اش نشان داد که قصد ندارد برابر شیلی پرستاره ریسک کند. در خط میانی نیز بازی دادن به وحید امیری یکی از جوان های تیم ملی در سمت چپ، سورپرایز بزرگ کی روش برای این بازی بود.

در مقابل خورخه  سامپائولی که یکی از مربیان محبوب و ویژه در جام جهانی اخیر بود، با میدان ندادن به برخی از ستاره های سرشناس خود نظیر الکسیس سانچس، آرتورو ویدال، مائوریسیو ایسلا، گری مدل و... نشان داد که حریف آسیایی خود را چندان جدی نگرفته و انرژی ستاره های اصلی خود را برای بازی انتقامی برابر برزیل نگاه داشته اما آنچه در زمین بازی رخ داد، تمامی تصورات و پیش بینی های سامپائولی را باطل کرد.

بازی با میدانداری ایران آغاز شد. تیم ایران با تمرکز و ادامه همان سیستم یکسال اخیر و استفاده موثر از ضربات ایستگاهی توانست به گل اول بازی دست پیدا کند. در دقیقه 21 باز هم استفاده از ضربات ایستگاهی در تیم ایران تحت رهبری کی روش جواب داد و کرنر ارسالی از جناح چپ که توسط آندرانیک تیموریان ارسال شد، با فرصت طلبی جواد نکونام و حضور به موقع وی در محوطه شش قدم شیلی همراه شد و ضربه بغل پای وی گل اول را برای ایران رقم زد تا ثابت شود سیستم کارآمد و زهری کی روش در استفاده از ضربات ایستگاهی برابر حریفان درجه اول و بزرگ نیز کاربرد دارد.

بعد از این گل بازی متعادل شد و تا پایان این نیمه، حملات دو تیم به مرور و کمابیش روی دروازه یکدیگر صورت می گرفت اما شیلی رفته رفته جلو کشید و توپ و میدان را در اختیار گرفت تا گل خورده را تلافی کند اما دفاع آهنین تیم کی روش مانع شد. فرصت های بازیکنان شیلی خطرناک تر از ایرانی ها بود که مهمترین آنها ضربه سر مهاجم این تیم در دقیقه 44 بود که با عکس العمل دیدنی حقیقی دفع شد تا تیم ملی با برد به رختکن برود.

در نیمه دوم، سامپائولی نشان داد که قصد باختن در این بازی را ندارد، وی به مرور از تمامی مهره های مطرح خود به جزء آتور ویدال استفاده کرد تا بتواند به نتیجه ای بهتر از باختن در برابر ایران برسد، حتی در این میان از پیزارویی که عنوان می شد برای این بازی مصدوم است نیز استفاده کرد. البته در این نیمه با حرکات فوق العاده فرناندز و تحرک سانچز، شیلی فرصت هایی را به دست آورد اما در استفاده از آنها ناکام بود.

علیرغم هیجان زیاد سامپائولی، کی روش در آرامشی عجیب که کمتر از وی سراغ داریم، بازی را دنبال می کرد تا اینکه در دقیقه 50 بازی ایران توانست در یک ضدحمله برق آسا که از مشخصه های تیم کی روش است، برای بار دوم دروازه براوو را باز کند.

ضد حمله سریع ایران، با پاس سریع شجاعی ادامه پیدا کرد و گوچی که با حرکت سریع در عمق دفاع شیلی رخنه کرد و با پاسی عرضی در محوطه جریمه شیلی، امیری را صاحب توپ کرد و ضربه وحید امیری، گل دوم را برای ایران به ارمغان می آورد. یک گل فوق العاده به سبک تیم های کی روش.

پس از این گل و با ادامه تعویض های تیم شیلی، فشار بر روی دروازه ایران زیاد شد، کارلوس کی روش نیز با خارج کردن شجاعی و وارد کردن امید ابراهیمی از تلاش و تدبیر برای حفظ این نتیجه خبر می داد، در طرف مقابل بازیکنان شیلی با پرسینگ شدید خود، 15 دقیقه پایانی را برای ایران تبدیل به جهنم کرده بودند اما هوشیاری مدافعان و دروازه بان ایران و دفاع یکپارچه و سازماندهی عالی خط دفاعی ایران موقعیت های پی در پی آنها از ناکار کرد تا تیم ملی در یکی مانده به آخرین بازی تحت رهبری کارلوس کی روش، به یک پیروزی بزرگ و البته جالب در مقابل تیم رده پانزدهم جدول رده بندی فیفا برسد. آنچه بی تردید اتفاق بزرگ این بازی بود. شاید بتوان ویژه ترین اتفاق این بازی را در نتیجه آن جستجو کرد، جایی که تیم چهل و دوم آخرین جدول رده بندی فیفا، توانست تیم رده پانزدهم همین جدول و یکی از شگفتی سازان جام جهانی را با نتیجه قاطع دو بر صفر شکست دهد. شکست تیم پر مهره شیلی در این بازی اتفاقی بود که شاید خیلی ها آن را پیش بینی نمی کردند.

در بازی برابر شیلی بازهم یک تیم منظم و بابرنامه را مشاهد کردیم که بیشتر اینکه نقش ستاره ها در ان پررنگ باشد، نقش تیم واحد در این برد به چشم آمد. نکته ای که از ویژگی های تیم کارلوس کی روش است. با این وجود اشکان دژاگه که بدون شک در پخته ترین دوران بازی های ملی خود قرار دارد، در ادامه درخشش خود در مسابقات جام ملت های آسیا، در این بازی نیز از تمام تجربه خود بهره برد تا در خدمت تیم، موثرترین بازی ممکن را از خود ارائه دهد. اشکان با توپگیری های به موقع، حضور موثر در دفاع و حمله، حفظ توپ و البته پاس های ارزشمند خود، بازهم برای تیم ملی ایران مهره کارآمد و بی بدیلی بود.

البته در کنار دژاگه، می توان از علیرضا حقیقی، که چند موقعیت خوب  را از تیم شیلی گرفت، وحید امیری که باز هم در پست چپ نفوذی ایستاد و این بار بازی موثری از خود نشان داد و البته اولین گل ملی خود را به ثمر رساند و آندو تیموریان که بدون شک بهترین ارسال ها را از روی ضربات ایستگاهی برای ایران انجام می دهد و در این بازی به خوبی توپ های وسط میدان تیم شیلی را خراب می کرد، نام برد.

در تیم شیلی نیز، بدون شک، ماتیاس فرناندز، صاحب تمام توپ های پشت محوطه ایران، بهترین بازیکن این تیم بود که تمام تلاش خود را برای باز کردن دروازه ایران کرد. البته در نیمه دوم و جنب و جوش و خلق موقعیت های سانچز باعث می شود نام او را نیز در بین بازیکنان خوب این بازی قرار دهیم.

ایران: علیرضا حقیقی، سید جلال حسینی، پژمان منتظری، هاشم بیک زاده، وریا غفوری، وحید امیری، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، اشکان دژاگه، مسعود شجاعی (69 امید ابراهیمی)، رضا قوچان نژاد ( 73 کریم انصاری فرد)

سرمربی: کارلوس کی روش

شیلی: کلودیو براوو، انزو روکو (62 مدل)، ادواروو وارگاس، مارک گونزالز (62 گوتیرز)، خوان کرنخو، ماتیاس فرناندس، رودریگو میلار (63 پیزارو)، گونزالو خارا، فابیان اوریانا (46 الکسیس سانچز)، خوسه پدرو فوئنسالیدا (62 ایسلا) و اریک پولگار (46 آرانگویز)

سرمربی: خورخه سامپائولی

داور: مانوئل شوتنگروبر کمک ها: ریچارد هوبلر، آندریاس هیدنریک

اخطار: جواد نکونام و آندرانیک تیموریان از ایران

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز