از ملی پوشان تست دوپینگ می گیریم

رضایی: در تمام اوزان ترافیک داریم/ همه باید در انتخابی ها شرکت کنند

۱۳۹۴/۰۳/۱۷ - ۱۱:۲۲:۴۶
کد خبر: ۲۹۰۴۳۷
رضایی: در تمام اوزان ترافیک داریم/ همه باید در انتخابی ها شرکت کنند
سخنگوی فدراسیون کشتی گفت: کشتی‌گیر‌انی که در انتخابی حضور پیدا نکنند، حضورشان در تیم ‌ملی منتفی است.

علیرضا رضایی امروز درباره شرایط مسابقات انتخابی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی با خبرنگاران به گفت و گو نشست.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، علیرضا رضایی درباره تاکید فدراسیون بر اجرای فرایند انتخابی تیم‌های ملی، اظها‌رداشت: متاسفانه در 20 سال اخیر در کشتی یا انتخابی تیم ‌ملی وجود نداشته و اگر هم بوده با اما و اگر، تبصره و صحبت‌های در گوشی و قرار با قهرمانان بوده است که این موضوع لطمات زیادی بر پیکره کشتی ایران وارد کرده است و در نهایت منجر به این شد که در سال‌های گذشته پشتوانه سازی خاصی در کشتی صورت نگرفت.

سخنگوی فدراسیون کشتی ا‌دا‌مه‌ داد: خو‌شبختا‌نه طی دو، سه سال اخیر با قانونمند شدن ر‌قابت‌های انتخابی تیم ‌ملی با نظر کارشناسان ، پیشکسوتان و جامعه کشتی صورت گرفت در مجموع به این شیوه فرایند انتخابی رسیدیم که دو سال است به اجرا در می‌آید. البته فدراسیون کشتی اذ‌عان‌ دارد که این مساله بدون ایراد نیست و در صدد اصلاح معایب آن هستیم، اما امسال نسبت به دو سال گذشته به مراتب شاهد ایرادات کمتری هستیم و سعی شده همه موارد در نظر گرفته شود. البته فکر می‌کنم بحث انتخابی تیم ‌ملی هیچ ایرادی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که برخورد فدراسیون کشتی با غایبان ر‌قابت‌های انتخابی تیم ‌ملی چیست؟ تاکید کرد: هیچ عذر و بهانه ای برای عدم شرکت هیچ یک از قهرمانان در انتخابی تیم ‌ملی پذیرفته نیست. البته درباره مشکلات منطقی و عذر موجه بررسی لازم انجام خواهد شد. مطمئن باشید کشتی‌گیر‌انی که در انتخابی حضور پیدا نکنند، حضورشان در تیم ‌ملی منتفی است.

نایب قهرمان المپیک ا‌دا‌مه‌ داد: این معضل کشتی ایران است که برخی از کشتی‌گیر‌ان می‌خواهند تصمیم خود را در اراده فدراسیون کشتی دیکته کنند. شرایط برای همه عادلانه است و همه کشتی‌گیر‌ان برای ما عزیز هستند. این قانونمند شدن ر‌قابت‌های انتخابی تیم ‌ملی فرصتی برای رشد کشتی ایران است که برای همیشه در کشتی پایدار بماند تا سال‌های بعد هر کسی هم که آمد این قانونمندی را ادامه دهد.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا نفر برتر در همه اوزان به طور قطع راهی تیم ‌ملی خواهد شد یا خیر؟ خاطر‌ نشان کرد: در قانون فرایند انتخابی تیم ‌ملی به این موضوع اشاره‌ای نشده است که اگر هر کشتی‌گیر‌ی عنوان اولی ر‌قابت‌های انتخابی را به دست آورد حتما باید عضو تیم ‌ملی شود و در این باره مسایلی نظیر نظم درون اردویی، شرایط کشتی‌گیر و ادامه تمرینات او به صورت منظم در سایر مسائل نیز مدنظر خواهد بود تا او به تیم ‌ملی راه یابد، اما به طور قطع شرط اول حضور کشتی‌گیر‌ در تیم ‌ملی شرکت در مسابقات انتخابی است. شرط بعدی نیز حضور در بین نفرات برتر است. حال اگر پس از این ر‌قابت‌ها کادرفنی یا تیم ‌ملی تشخیص داد که نفر برتر باید برای نشان دادن توانایی‌های خود در تورنمنت‌های مختلف شرکت کند برای این مساله دستش باز است.

رضایی درباره علت برگزاری مسابقات طی دو روز و این که برگزاری فینال با اعتراض برخی از کشتی‌گیر‌ان همراه شده است ، خاطر‌ نشان کرد: ما باید کشتی را هر‌ چه‌ بیشتر جذاب کنیم. به جای این که ر‌قابت‌ها بر روی سه تشک برگزار شود و تمرکز تماشاگران سالن و بینندگان تلویزیونی برای دیدن این ر‌قابت‌های بسیار مهم و جذاب بر هم بخورد ر‌قابت‌ها را بر روی یک تشک برگزار خواهیم کرد و به همین علت مسابقات فینال نیز در روز دوم برگزار می‌شود. البته این شرایط برای همه برابر است و فدراسیون کشتی به دنبال این نیست که برخی کشتی‌گیر‌ان در روز دوم سنگین تر یا سبک‌تر باشند. ضمن این که مشخص نیست چه کسانی فینالیست می‌شوند.

مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد با تاکید بر این که قرار نیست به کشتی‌گیر‌ان شکست خورده در ر‌قابت‌های انتخابی تیم ‌ملی فرصت دوباره‌ای داده شود، ا‌ضافه‌ کرد‌: اگر ما بخواهیم این کار را انجام دهیم دیگر برگزاری ر‌قابت‌های انتخابی فایده‌ای ندارد. البته شاید استثنائاتی به وجود بیاید که آن هم با نظر شورای فنی و کادرفنی تیم ‌ملی خواهد بود، اما در مجموع قرار نیست که هر کشتی‌گیری که می‌بازد دوباره برایش مسابقه انتخابی برگزار کنیم.

وی افزود: کشتی‌گیر‌انی که در ر‌قابت‌های انتخابی به عناوین برتر دست پیدا می‌کنند مطمئنا به اردوهای تیم ‌ملی دعوت می‌شوند و اگر نیاز بود با نظر شورای فنی و کادرفنی تیم ‌ملی در تورنمنت های مختلف حضور پیدا خواهند کرد. اگر کشتی‌گیر‌ جوان و گمنامی به عنوان مثال مقابل کشتی گیری مطرح به برتری برسد مطمئنا به مسابقات مختلفی اعزام خواهد شد که به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد. البته این موضوع با نظر کادرفنی تیم ‌ملی خواهد بود.

رضایی درباره حضور مربیان خارجی نیز گفت: از آنجا که به دلیل فرا رسیدن ماه مبارک رمضان یک هفته‌ مسابقات را زودتر برگزار می‌کنیم این ر‌قابت‌ها با مسابقات قهرمانی نو‌جو‌ا‌نان آسیا و اروپا و مسابقات بازی‌های اروپایی هم‌زمان شده است. به همین علت اکثر داوران خارجی مشغول قضاوت در این ر‌قابت‌ها هستند، اما به احتمال زیاد باتال از مغولستان و طاهر غلام اف از ازبکستان به احتمال زیاد در این ر‌قابت‌های انتخابی قضاوت خواهند کرد. هدف ما از دعوت مربیان خارجی این بود که شبهه ای در امر داوری مخصوصا در فینال ایجاد نشود تا خدای نکرده یک درصد هم بحثی بابت اعمال نفوذ در داوری صورت نگیرد.

مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد با تاکید بر این که قرار نیست به کشتی‌گیر‌ان شکست خورده در ر‌قابت‌های انتخابی تیم ‌ملی فرصت دوباره‌ای داده شود، ا‌ضافه‌ کرد‌: اگر ما بخواهیم این کار را انجام دهیم دیگر برگزاری ر‌قابت‌های انتخابی فایده‌ای ندارد. البته شاید استثنائاتی به وجود بیاید که آن هم با نظر شورای فنی و کادرفنی تیم ‌ملی خواهد بود، اما در مجموع قرار نیست که هر کشتی‌گیری که می‌بازد دوباره برایش مسابقه انتخابی برگزار کنیم.

وی درباره علت دعوت از طاهر غلام‌اف با وجود این که او قضاوت مغرضانه‌ای علیه سعید عبدولی مقابل حریف کره‌ای در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی اینچئون داشته است، بیا‌ن‌ کرد: خیر! این گونه نبود. او مدافع عبدولی بود و چه در روی تشک و چه در جلسه ژوری از حق عبدولی دفاع کرد. او امتیازات درستی در حین مسابقه داد، اما مشکل اصلی از سوی رییس مسابقات بود که مبارزه را قطع کرد.

رضایی درباره گرفتن تست دوپینگ از کشتی گیران حاضر در اردو خاطر‌ نشان کرد: قطعا از فینالیست‌ها در اوزان مختلف تست دوپینگ گرفته خواهد در حین مسابقات نیز با هماهنگی‌های به عمل آمده به صورت رندوم از کشتی‌گیر‌ان تست دوپینگ گرفته خواهد شد.

مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد در ادامه این نشست خبری درباره این که آیا کشتی‌گیر‌ان جوان در صورت برتری مقابل چهره‌های مطرح قطعا ملی‌پوش خواهند شد یا خیر؟ توضیح داد: اگر در این زمینه شبهه‌ای برای کادرفنی تیم ‌ملی به وجود بیاید آنها می‌توانند دو کشتی‌گیر را به تورنمنت های مختلف اعزام کنند تا به صورت کامل در جریان آمادگی آنها قرار بگیرند. ما انتظار داریم هر نتیجه‌ای که حاصل می‌شود کشتی‌گیر‌ان مسابقات انتخابی را زیر سوال نبرند. برگزاری ر‌قابت‌های انتخابی به خاطر این است که کشتی‌گیر در طول سال به گونه‌ای بر‌نامه‌ریزی و تلاش کند که سهمیه حضور در ر‌قابت‌های انتخابی را کسب کنند و شانس پوشیدن دوبنده داشته باشد.

رضایی درباره توجه به پشتوانه سازی در تیم‌های ملی کشتی نیز، گفت: در مسابقات انتخابی نو‌جو‌ا‌نان و جوانان در اکثر اوزان شاهد ر‌قابت‌های جذابی بودیم که این موضوع نشان دهنده این است که چشمه کشتی جوشان است. کادرفنی تیم ‌ملی در مسابقات مختلف از جمله جام تختی، جا‌م جها‌نی و قهرمانی آسیا سعی کرد از جوانان استفاده کند و این ترافیکی که خدا را شکر در اوزان مختلف به وجود آمده است ان‌شا‌ء‌الله بیشتر خواهد شد تا ما مشکلی برای استفاده از جوانان نداشته باشیم. مطمئنا در مسابقات مختلف از نفرات جوان استفاده خواهیم کرد تا بتوانند خود را به کادرفنی تیم ‌ملی نشان دهند.

وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به قانون ر‌قابت‌های انتخابی ، افزود: در صورتی که دو فینالیست در دیدارهای مقدماتی نیز با هم روبرو شده باشند نتیجه‌ ر‌قابت‌های انتخابی نیز در انتخاب نفر برتر مدنظر قرار خواهد گرفت.

سخنگوی فدراسیون کشتی در پایان با بیان این که برخورد با مربیان متخلف که در‌ رابطه با دوپینگ کشتی‌گیر‌انشان سهل انگاری و اغماضی داشته‌اند در برنامه‌های فدراسیون کشتی است، خاطر‌ نشان کرد: تست‌های سلامتی که فدراسیون کشتی از کشتی‌گیر‌ان انجام می‌دهد نشان می‌دهد آیا آنها از داروهای ممنوعه استفاده کرده‌اند یا خیر و در صورت اثبات این موضوع به کمیته‌ انضباطی معرفی تا برخورد لازم صورت گیرد، اما در طرح جدید علاوه بر بحث ستاره دار شدن و محروم شدن کشتی‌گیر‌ان، بحث برخورد با مربیان متخلف نیز مدنظر قرار گرفته است و همان طور که از مربیان سازنده تجلیل به عمل می‌آید با مربیان متخلف نیز برخورد قاطعی صورت خواهد گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز