رضا شجیع در گفتگو با برنا:

برای هر رشته ورزشی یک گونه در حال انقراض را انتخاب می‌کنیم

۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۲۳:۱۱:۲۷
کد خبر: ۲۹۱۲۰۴
برای هر رشته ورزشی یک گونه در  حال انقراض را انتخاب می‌کنیم
دکتر رضا شجیع سرپرست دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان شد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، دکتر رضا شجیع سرپرست دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان شد. شجیع در مراسم همایش روز جهانی سافت بال حضور داشت و در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار برنا درباره سمت جدیدش در وزارت ورزش و جوانان صحبت کرد.

*درباره سمت جدیدتان در وزارت ورزش و جوانان توضیح دهید؟

همانطور که می دانید این هفته هفته محیط زیست است و وزارت ورزش با توجه به رسالت خطیر خود درباره حفظ محیط زیست نسبت به تشکیل دفتر محیط زیست و توسعه پایدار به استناد مصوبه شورای محیط زیست کرد که با دستور وزیر محترم ورزش و جوانان این دفتر در وزارت ورزش و جوانان تشکیل شد. این دفتر در اولین اقدام خود برای هر فدراسیون ورزشی یک گونه جانوری در حال انقراض انتخاب نمود.

*با توجه به اهمیت ورزش سبز و تشکیل کمیته محیط زیست در وزارت ورزش و جوانان، کمیته محیط زیست در فدراسیون ها به وجود خواهد آمد؟

معتقدیم این کار در حیطه فدراسیون ها نیست و همه باید از ورزشکار، داور، مربی و غیره باید کمک کنند. این کار وظیفه کمیته نیست. اگر باور این کار ایجاد شود احتیاج به حیطه و وظیفه شغلی نمی باشد.

*اخیرا با فدراسیون ها همکاری جالبی داشتید و برای هر رشته یک نماد جانوری انتخاب کرده اید. روند انتخاب نمادها به چه صورت است؟

برای اختصاص هر گونه جانوری یک کارگروه فنی تشکیل شد. و یک گروه جانوری برای فدراسیون ها مشخص گردید. بعد از تجربه موفق یوز ایرانی برای فدراسیون فوتبال، درنا را برای فدراسیون والیبال، فوک خزری برای شنا، شیرجه و واترپلو و خرگوش را برای فدراسیون تنیس روی میز نیز انتخاب شد.

*برای فدراسیون تنیس روی میز خرگوش به عنوان نماد انتخاب شده. دلیل انتخاب خرگوش چه بود؟

همانطور که اشاره شد یک گونه جانوری برای هر فدراسیون مشخص شد و فدراسیون تنیس روی میز از خرگوش استقبال کرد و مراسم بسیار وزینی در اختتامیه در لیگ برتر برگزار شد که امیدوارم این اقدام منشا خیر باشد.

*برای رشته سافت بال نیز گونه جانوری به عنوان نماد انتخاب شده؟

بله، بدر مراسم گرامیداشت روز جهانی سافت بال این انجمن تصمیم گرفت از پرنده ای به نام دلیجه که از خانواده شاهین است به طور رسمی حمایت شود و نماد خود بداند. حضورم در این مراسم بر حسب وظیفه بود که تندیس انجمن سبز از وزارت ورزش و جوانان به این انجمن هدیه شود و آرزو شود که انجمن نقش خطیر خود را در محیط زیست حفظ کند.

*چرا دلیجه را به عنوان نماد سافت بال انتخاب کردید؟

دلیجه از خانواده شاهین و پرنده ای بومی است که متاسفانه به دلیل تخریب های محیط زیستی که اخیرا اتفاق افتاده متاسفانه اطلاعات دقیقی از این پرنده در دسترس نیست. از ویژگی های این پرنده می توان به پرواز درجا و تلاش برای از بین بردن جانوران موذی با هدف حفظ محصولات کشاورزی اشاره کرد.

*فدراسیون فوتبال یوزپلنگ ایرانی را در نظر گرفته اما متاسفانه  در بعضی مراسم مثل مراسم هفته پیش از تصاویر یوزپلنگ آفریقایی استفاده می شود؟

نفس عمل مهم است و باید تلاش کرد به جانوران و محیط زیست توجه نمود. حال اگر سرزمینی و یا جانوران و محصولات آن خوب باشد بسیاری از بیماری ها را نخواهیم داشت. شناخت پایین باعث می شود که بعضی اشتباهات به وجود آید.

*برنامه های و کارهایی که قرار است سازمان محیط زیست به زودی برگزار کند چه می باشد؟

قرار است 25 خرداد طی مراسمی از روباه ترکمنی برای فدراسیون دانشگاهی رونمایی شود و همچنین تا یک ماه آینده طرح جامع آموزش توسعه پایدار با همکاری سازمان محیط زیست به وجود آید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز