بازی های بومی- محلی باید به ثبت بین المللی برسند

جعفری: مهم ترین هدف ما معرفی توانمندی های ورزش کشور است

۱۳۹۴/۰۶/۰۳ - ۱۲:۵۳:۲۱
کد خبر: ۳۱۱۲۲۸
جعفری: مهم ترین هدف ما معرفی توانمندی های ورزش کشور است
رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی- محلی گفت: فدراسیون ها توجه ویژه‌ای به بانوان دارند، چرا که می دانند زنان روستایی نقش عمده‌ای در خانواده‌ و اقتصاد این قشر دارند.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، غلامرضا جعفری رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی- محلی  در نشست خبری اولین جشنواره فرهنگی – ورزشی اقوام ایرانی درباره برگزاری این جشنواره، اظها‌ر داشت: فدراسیون ورزش‌ روستایی یک فدراسیون نو پا است، اما یکی از اعضای مهم و بخش‌های مهم ورزش کشور است که سیاست‌ و برنامه‌هایش در جهت معرفی توانمندی‌های ورزشی به جامعه مخاطب است. در طول این چند سال ما همیشه مساعدت ارکان مختلف ورزشی کشور را در کنار خود داشتیم و تصمیم گرفتیم جشنواره "فرهنگی – ورزشی اقوام ایرانی" را در راستای شناخت بیشتر فرهنگ کشور برگزار کنیم. پیش از این قرار بود یک جشنواره‌ای به مناسبت هفته‌ "دولت" زیر نظر وزارت ورزش و جوانان برگزار شود و ما نیز جشنواره جدایی داشتیم. اما با توجه به سیاست وزارت ورزش و جوانان برای برگزاری یک جشنواره بزرگ و پر بار، تصمیم بر این شد که این جشنواره را برگزار کنیم. بنا‌بر‌این این جشنواره با نام " جشنواره فرهنگی – ورزشی اقوام ایرانی" برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: در این جشنواره پانزده استان حضور دارند، در واقع تصمیم بر این شد که از نمایندگان اقوام مختلف برای حضور در این جشنواره دعوت به عمل آوریم. علت آن هم این بود که بضاعت ما در فراهم کردن امکانات به اندازه ای نبود که همه اقوام به این جشنواره بیایند. با این حال ما بالغ بر 400 مهمان داریم که 150 نفر آنها خانم هستند. هدف ما از برگزاری این جشنواره نیز محور قرار دادن خود مردم است و این که بتوانیم توانمندی‌های ورزش کشور را همراه با معرفی آیین های سنتی به همه معرفی کنیم. از نظر من سرمایه‌های ملی ما، سرمایه‌های مالی نیستند،‌ بلکه نیروهای انسانی ناملموس هستند و از نظر من ورزش‌های سنتی برای اعتلای ارزش‌ها و معرفی فرهنگ و هویت ملی باید مورد کاوش قرار بگیرد.

جعفری در پاسخ به این سوال که چرا تنها از پانزده استان برای حضور در این جشنواره دعوت به عمل آمده است، خاطر‌ نشان کرد: تدارک حضور این افراد در تهران و هماهنگی آن مستلزم بسیاری از مسایلی است که می‌تواند کیفیت کار را تحت الشعاع قرار دهد. با وجود این که تهران پایتخت است، اما برای برگزاری جشنواره یکسری محدودیت‌هایی وجود دارد. ما سعی کردیم برگزاری این جشنواره مقرون به صرفه باشد. به همین دلیل تنها از پانزده استان دعوت کردیم، چرا که برگزاری این جشنواره با حضور همه 31 استان کار بسیار سختی بود که امکان داشت کیفیت کار ما را پایین بیاورد.

رییس فدراسیون ورزش‌های سنتی و بومی – محلی درباره برنامه‌های این فدراسیون برای ثبت بین‌المللی بازی‌های سنتی، به خبرنگار برنا گفت: مهم‌تر‌ین بحث در ثبت بازی‌های ملی تبارشناسی این بازی‌های سنتی است. این بازی‌ها با توجه به سادگی که دارند، اما از فلسفه و منطق عمیقی برخوردارند که در فرهنگ‌ها جاری هستند و ما به دنبال این هستیم که ضوابط و اطلاعات آنها را جمع‌آوری کنیم و با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی آنها را به ثبت جهانی برسانیم. ثبت ملی این بازی‌ها دغدغه‌ ما را مرتفع نمی‌کند،‌ بلکه ما باید آنها را به صورت بین‌المللی ثبت کنیم. متاسفانه یونسکو در هر سال اجازه ثبت یک بازی را به کشورها می‌دهد. با این حال ما برای ثبت این بازی‌ها راهبردهای زیادی را در نظر داریم و می‌خواهیم سازمان میراث فرهنگی چارچوب مشخصی برای ثبت این بازی‌ها به ما ارائه کنند و ما خودمان این کار را انجام دهیم.

جعفری همچنین اذعان کرد: برای رسیدن به این هدف سیاست ما ثبت ملی ورزش های بومی و محلی در نخستین گام است و از هر فرصت و مناسبتی برای ثبت ملی این بازی ها استفاده می کنیم. باید توجه داشته باشیم که متولی، وزارت ورزش و جوانان است و ثبت این بازی ها دنبال میراث تاریخی کشور کفایت نمی کند و باید از جنبه ورزشی آن ها به ثبت برسند. در همین راستا در همه استان ها با مشارکت اداره کل وزارت ورزش و جوانان، استانداری ها و فدراسیون ها در حال شناسایی و ثبت رشته های بومی و محلی هستیم.

او با تاکید بر این که ورزش‌های بومی – محلی تاثیر زیادی در ورزش قهرمانی دارند، گفت: بازی‌های بومی – محلی توانمندی زیادی برای پرورش ورزشکاران قهرمان برای تیم‌های ملی دارند که روش تمرینی این بازی‌ها می‌تواند کمک زیادی به مربیان ورزشی کند. همان طور که می دانید بسیاری از این ورزشکاران و قهرمانان از روستا و یا شهرهای کوچک آمده‌اند که این نشان می‌دهد ورزش‌های سنتی مهارتهای افراد را توسعه می‌دهد.

جعفری درباره تعامل با فدراسیون کشتی در‌ رابطه با کشتی‌های سنتی و روستایی، اظها‌ر کرد: در جلسه‌ای که با دکتر سجادی، شعبانی بهار و رسول خادم داشتیم، تصمیم بر این شد که مدیریت کشتی‌های سنتی همچنان در اختیار ما باشد. در واقع فرایند توسعه آن بر عهده فدراسیون ورزش‌های سنتی و بومی – محلی است. حتی ما مسابقاتی تحت عنوان "ر‌قا‌بتهای قهرمانی کشور کشتی فرنگی و آزاد" برگزار می‌کنیم ، ولی این منجر به حضور نفرات برتر در تیم ‌ملی کشتی ایران نمی‌شود. وظیفه انتخاب نفرات تیم ‌ملی در تمامی کشتی‌ها بر عهده فدراسیون کشتی است و ما افتخار می‌کنیم که کشتی های سنتی ما با برند فدراسیون کشتی ایران که مقبولیت جهانی دارد، شناخته شود.

او با تاکید بر این که توسعه ورزش روستایی وظیفه حاکمیتی است ، اظها‌ر کرد: تبعات حمایت از ورزش‌های روستایی نه تنها به شخص یا ارگان خاصی منفعت می رساند ،‌ بلکه نفع آن به همه کشور می‌رسد. اگر سیاست مناسبی در این راه در نظر گرفته شود، کلان جامعه و کشور سود می برند، اما ما مشکل اعتبارات داریم. در سال گذشته اعتبار ما از وزارت ورزش یک میلیارد و 300 میلیون تومان بود، اما دریافتی نهایی ما از بخشهای مختلف دو میلیارد و 500 میلیون تومان بود. اعتبار پیش‌بینی شده ما برای سال 94 نیز یک میلیارد و 650 میلیون است. درخواست ما این است که ردیف بودجه مستقلی برای ما در نظر بگیرند و یک فرصت قانونی پایدار در اختیار ما باشد.

رییس فدراسیون ورزش‌های سنتی و بومی – محلی در ادامه افزود: نکته دیگر برای توسعه این ورزش اطلاع رسانی و تبلیغ از طریق رسانه ملی است که در اولویت ما قرار دارد. رایزنی‌هایی نیز در کار ما وجود دارد، اما بروکراسی پیچیده‌ای دارد که باید در این راه حمایت همه جانبه ای از آن صورت بگیرد.

او در پایان گفت: به مناسبت روز "روستا" جشنواره‌ تحت عنوان "دا" ویژه‌ بانوان در تمامی روستاها برگزار می‌کنیم. فدراسیون ها توجه ویژه‌ای به بانوان دارند، چرا که می دانند زنان روستایی نقش عمده‌ای در خانواده‌ و اقتصاد این قشر دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز