همراه با پارالمپیک ریو؛

پایان رویای ریو برای «۷ دلاور»/ نقره فوتبال ۷ نفره به ایران رسید

۱۳۹۵/۰۶/۲۷ - ۰۱:۲۲:۳۱
کد خبر: ۴۵۷۸۲۰
پایان رویای ریو برای «۷ دلاور»/ نقره فوتبال ۷ نفره به ایران رسید
تیم فوتبال 7 نفره ایران با شکست 2 بر یک مقابل اوکراین به مدال نقره پارالمپیک ریو رسید.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری برنا، دیدار فینال فوتبال 7 نفره پارالمپیک ریو، ساعت 30 دقیقه بامداد امروز بین تیم‌های ایران و اوکراین در ورزشگاه دئودورو آغاز شد.

ترکیب ابتدایی ایران (پیراهن قرمز): بابک صفری، هاشم رستگاری، لطف‌اله جنگجو، فرزاد مهری، حسین تیزبر، مهدی جمالی و جاسم بخشی 

سرمربی: امین اله‌مانی

ترکیب ابتدایی اوکراین (پیراهن زرد): کنستانتین سیماشکو، ویتالی تروشف، تاراس داتکو، ادر قهرمانیان، ایوان دوتسنکو، ولادمیر آنتونیوک (کاپیتان) و آرتم کراسیلنکوف 

سرمربی: سرگئی اوفچارنکو

 

داور اولراس هسول (انگلستان)

کمک داورانآرتور بانینگ، آلساندرو سانتوس و رافائل تورس

 

بازیکنان ایران پس از درهم کوبیدن برزیل میزبان، با روحیه و آماده گام به فینال فوتبال 7 نفره گذاشتند تا برای نخستین بار طلای ارزشمند این رشته را برای کاروان کشورمان به ارمغان بیاورند. حتی اگر حریف، اوکراین، ابرقدرت فوتبال 7 نفره دنیا باشد. 

اوکراینی‌ها از ابتدا ابتکار عمل را به دست گرفتند و با کارهای ترکیبی و بعضاً انفرادی، چندبار نظم دفاعی تیم کشورمان را به هم ریختند و تا آستانه رسیدن به گل هم پیش رفتند اما بی‌دقتی اوکراینی‌ها، تیزهوشی صفری و خوش‌شانسی ایران، باعث شد تا دروازه ایران بسته بماند. اوج این حملات دقیقه 12 بود که توپ حتی از سنگربان ایران هم عبور کرد اما مهاجم اوکراین دیر به توپ رسید و نتوانست آن را درون دروازه ایران بفرستد. 

مهدی جمالی با حضور خود به عنوان مهاجم هدف، نظم خاصی به شعاع حملات ایران می‌داد. حرکات شاگردان 

دقیقه 15 حسین تیزبُر پشت محوطه جریمه حریف و با حرکت در عرض خود را در موقعیت شوتزنی قرار داد اما شوت زمینی او را کنستانتین درازکش به کرنر فرستاد تا ایران زنگ خطر را برای مدافع عنوان قهرمانی به صدا درآورد. 

 

گل نخست اوکراین با ضربه مهار نشدنی آنتونیوک

2 دقیقه بعد ایران از یک ضدحمله استفاده کرد اما این بار نوبت به جاسم بخشی رسید تا توپ را به دفاع حریف بکوبد و این فرصت را از دست بدهد. دقیقه 23 ادر قهرمانیان به دفاع ایران زد و شوت محکم او را صفری با کف دست از زیر تاق دروازه بیرون کشید. 3 دقیقه بعد ولادمیر آنتونیوک پشت محوطه جریمه ایران صاحب توپ شد و با شوتی سرکش، توپ را دور از دستان صفری به کنج دروازه ایران فرستاد تا نخستین گلزن فینال لقب بگیرد. 

اوکراین پس از این گل هم می‌توانست برتری خود را دو برابر کند اما چیپ ایوان دوتسنکو از بالای دروازه ایران به بیرون رفت تا هسول انگلیسی بدون در نظر گرفتن زمان تلف شده راس دقیقه 30 سوت پایان نیمه نخست را به صدا درآورد و بازیکنان تیم کشورمان بازنده به رختکن بروند. 

30 دقیقه دوم

با آغاز نیمه دوم کادرفنی ایران دست به کار شد و رسول آتش افروز با تجربه جای بخشی را در میدان گرفت. تیم ایران در دقایق آغازین نیمه دوم می‌توانست به گل برسد. شوت سرکش بازیکنان ایران در محوطه جریمه به دست مدافع اوکراین خورد اما داور ضعیف انگلیسی که در دیدار ایران و برزیل هم حسابی روی اعصاب بازیکنان ایران رژه رفته بود چشم‌های خود را روی این پنالتی مسلم بست و در ادامه زمین خوردن جمالی را تمارض تشخیص داد و او را با کارت زرد جریمه کرد.

دقیقه 34 اوکراین تا مرز گل دوم خود پیش رفت اما ضربه زمینی آنتونیوک را این بار تیزبُر از روی خط دروازه بیرون کشید. اوکراین 2 دقیقه بعد با ارسال بلند دروازه‌بان خود در محوطه جریمه ایران صاحب موقعیتی تک به تک شد اما توپ بدون برخورد با دوتسنکو و صفری غلت غلتان از کنار دروازه ایران به بیرون رفت. دقیقه 40 خودخواهی تیزبُر می‌رفت کار دست تیم کشورمان دهد اما ضد حمله اوکراینی‌ها با دفاع خوب بازیکنان ایران به کرنر رفت.

دقیقه 43 تیزبر در یک فرصت بادآورده شوت محکم اما بدن زاویه‌ای به دروازه حریف کوبید اما سیماشکو در 2 ضرب توپ را مهار کرد. یک دقیقه بعد فرزاد مهری با شوتی وحشتناک تیر افقی دروازه اوکراین را لرزاند تا آه از نهاد نیمکت‌نشینان ایران به آسمان برود. چند ثانیه بعد دوتسنکو هم تلافی کرد و از 2 قدمی دروازه ایران توپ را به آسمان کوبید!

گل تساوی ایران با تیزهوشی جمالی

دقیقه 48 قهرمانیان در عین بی‌تفاوتی بایکنان ایران با صفری تک به تک شد اما ضربه او را هم تیرک دروازه به اوت فرستاد تا بخت با شاگردان اله‌مانی یار باشد. دقیقه 50 سرانجام تلاش ایران نتیجه داد. حرکت پا به توپ فرزاد مهری در زمین اوکراین و پاس تودر این بازیکن به جمالی رسید و شماره 9 ایران با حرکتی فریبنده توپ را به قعر دروازه سیماشکو فرستاد تا نتیجه بازی به تساوی یک بر یک کشیده شود.

پس از این گل، ضرباهنگ بازی متعادل‌ شد. زمانی اوکراین و چند ثانیه بعد ایران به دروازه حریف یورش می‌بردند. این میان حملات اوکراینی‌ها زهردارتر به نظر می‌رسید اما حضور مطمئن صفری در چارچوب سنگر ایران و ایستادگی خط دفاعی ایران به رهبری لطف‌اله جنگجو چند موقعیت خوب را از مدافع عنوان قهرمانی گرفت. در واپسین ثانیه‌های بازی اوکراین 2 فرصت مسلم گلزنی را از دست داد تا تساوی یک بر یک در پایان 60 دقیقه تلاش تیم‌های ایران و اوکراین روی اسکوربورد ورزشگاه دئودورو نقش ببندد و سرنوشت قهرمان پارالمپیک به وقت اضافه بکشد. 

وقت‌ اضافه نخست و گل دوم اوکراین 

10 دقیقه وقت اضافه نخست هم با حملات زهردار اوکراین آغاز شد و سرانجام ویتالی رومانچوک با یک نفوذ توپ را به آرتم کراسیلنکوف مقابل دروازه ایران بسپارد و این یکی با ضربه‌ای زمینی توپ را از زیر دستان صفری به گل دوم تیمش بدل کند و حساب کار 2 بر یک به سود اوکراین شود. یک دقیقه بعد جمالی می‌توانست خودش و ایران را 2 گله کند اما در موقعیتی تک به تک توپ را به سنگربان حریف کوبید. 

اله‌مانی دست به کار شد و صادق حسنی و مسلم اکبری، به ترتیب جانشین رسول آتش‌افروز و حسین تیزبُر در میدان شدند و 10 دقیقه وقت اضافه نخست هم با حساب 2 بر یک به سود اوکراین به پایان رسید.

در وقت اضافه دوم ایران از لاک دفاعی بیرون آمد و بازی تهاجمی را در دستور کار خود قرار داد. اوکراینی‌ها هم رو به بازی خشن آوردند و در چند نوبت بازیکنان کشورمان را با خطا متوقف کردند. 

حملات بی برنامه ایران راه به جایی نمی‌برد و در ثانیه‌های پایانی بازیکنان ایران هم عصبی شده بودند و در چند نوبت با اوکراینی‌ها درگیری لفظی پیدا کردند. مدافع عنوان قهرمانی ثانیه‌های پایانی را هم به خوبی اداره کرد تا با سرانجام با پیروزی 2 بر یک در این دیدار به مقام قهرمانی پارالمپیک ریو برسد و ایران نایب قهرمان شود. 

در دیدار رده‌بندی هم تیم برزیل با برتری 3 بر یک مقابل هلند به مدال برنز رسید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز