کارنامه تمامی سرمربیان تیم ملی تکواندو/ نفر بعدی کیست؟

۱۳۹۵/۱۱/۱۱ - ۰۸:۵۵:۱۳
کد خبر: ۵۱۳۰۷۹
کارنامه تمامی سرمربیان تیم ملی تکواندو/ نفر بعدی کیست؟
تکواندو طی 41 سال حضور خود در مسابقات قهرمانی جهان، قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی ده مربی را در راس هدایت خود در این مسابقات دیده است که توانستند بخشی از افتخارات یکی از موفق‌ترین رشته‌های ورزشی ایران را رقم زدند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، تکواندو ایران در طی 41 سال حضور خود در مسابقات قهرمانی جهان، قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی ده مربی را در راس هدایت خود در این مسابقات دیده است که توانستند بخشی از افتخارات یکی از موفق‌ترین رشته‌های ورزشی ایران را رقم زدند. در حالی که این روزها انتخاب سرمربی تیم ملی تکواندو مهم‌ترین بحث این روزهای جامعه تکواندو ایران است سعی کردیم با بررسی کارنامه این نفرات بخشی از افتخارات تکواندو ایران را مرور کنیم.

چانگ‌مون گیل:
مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا سال 1974 برای اولین بار از سوی اتحادیه تکواندو آسیا راه‌اندازی شد اما اولین حضور تکواندو ایران در این مسابقات سال 1978 در هتگ‌کنگ با سرمربیگری "چانگ‌مون‌کیل" کره‌ای بود. این مربی کره‌ای با حضور در این مسابقات اولین جرقه‌های بزرگی تکواندو ایران را در این مسابقات با کسب 2 مدال نقره، 5 برنز و کسب عنوان سومین این دوره از مسابقات رقم زد.

کانگ‌شین‌چال:
استاد کانگ با وجود عدم توفیق در مسابقات قهرمانی آسیا با دو نایب قهرمانی در بازی‌های آسیا در کلکسیون افتخارات تکواندو ایران نام خود را ثبت کرده است. در دهمین دوره بازی‌آسیایی در سال 1986 تیم ملی تکواندو با 5 ورزشکار موفق به کسب یک نشان طلا و یک نقره شد تا اولین افتخار در این مسابقات را نیز کسب کند. کانگ در دوازدهمین دوره مسابقات آسیایی نیز با کسب یک نشان طلا، دو نقره و یک برنز یک بار دیگر عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد.

نادر خدا‌مرادی:
یکی از سرمربیان ایرانی تاریخ تکواندو ایران که در سال‌های ابتدایی تشکیل این رشته در تیم ملی انیز حضور داشت در اولین تجربه سرمربیگری خود در مسابقات قهرمانی آسیا با کسب 2 طلا، چهار نقره و یک برنز موفق به کسب عنوان نایب این مسابقات شد.

غلامحسین ذوالقدری:
برای علاقمندان دهه شصتی تکواندو که آن روزها متوجه اهمیت این رشته شده بودند، غلامحسین ذوالقدری یکی ازموفق‌ترین سرمربیان تیم‌های ورزشی آنروزهابود. افتخارأفرینی‌های تکواندو در اواخر دهه 90 میلادی و تیم طلایی تکواندو ایران حاصل حضور ذوالقدری در راس تیم ملی بود. برای افتخارآفرینی‌های مدیر سابق سازمان تیم‌های ملی که در ماه گذشته از سمت خود استعفا داد باید زمان بیشتری اختصاص داد. ذوالقدری درتاریخ المپیک با سه حضور روی نیمکت تیم ملی و کسب 1 طلا و دو برنز موفق‌ترین مربی تاریخ تکواندو ایران در این مسابقات است. البته یکی از این سه حضور مربوط به مسابقات المپیم 1992 بارسلون است که تکواندو در این مسابقات به صورت آزمایشی حضور داشت و طبیعتا مدال نقره و برنز فریبرز عسگری و بیژن مقانلو نیز در کارنامه مدال‌های ایران وذوالقدر محاسبه نشده است. در مسابقات قهرمانی جهان نیز ذوالقدر چهار عنوان نایب قهرمانی و یک عنوان سومی در کارنامه خود دارد تا حسرت قهرمانی این مسابقات را همیشه داشته باشد. در بازی‌های آسیایی نیز تیم ملی تکواندو با هدایت ذوالقدری در سال‌های 1998 و 2006 دو بار نایب قهرمان این مسابقات شد و در سال 2002 نیز در جایگاه سوم قرار گرفت. ذوالقدری در مسابقات قهرمانی آسیا نیز در سال 1992 در کوالالامپور با تیم ملی در جایگاه نایب قهرمانی ایستاد. در مسابقات جام‌جهانی نیز تیم ملی تکواندو ایران در سال 2000 برای اولین بار با سرمربیگری ذوالقدری قهرمانی را تجربه کرد، هر چند که 4 بار نیز به مقام نایب قهرمانی دست یافت .

حسن ملکی:
ملکی نیز یکی دیگر از مربیان نسل اول تکواندو ایران است که در جام‌جهانی 1997 قاهره با کسب یک طلا، یک نقره و دو برنز عنوان نایب قهرمانی این مسابقات را تجربه کرد.

رضا مهماندوست:
موفق‌ترین مربی تاریخ تکواندو ایران با کسب تمامی عناوین در کارنامه افتخار خود رضا مهماندوست است. مهماندوست در رقابت‌های المپیک پکن در سال 2008 تنها حضور خود به عنوان سرمربی ایران را تجربه کرد و با کسب طلای هادی ساعی نه تنها برای این رشته افتخارآفرینی کرد بلکه تنها مدال طلای کاروان ایران در این دوره از المپیک را رقم زد. مهماندوست در مسابقات قهرمانی جهان نیز دو دوره سرمربی تیم ملی بود که در سال 2009 به مقام نایب قهرمانی دست یافت و با کسب اولین مقام قهرمانی جهان در خاک کره‌جنوبی در سال 2011 یکی دیگر از اولین‌ها را به نام خود ثبت کرد. مهماندوست در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگچو نیز سرمربی تیم ملی بود که با کسب 3 طلا و یک برنز به مقام قهرمانی دست یافت. در جام‌جهانی نیز سرمربی موفق تاریخ تکواندو ایران در سال 2010 به مقام قهرمانی و در سال 2009 به عنوان نایب قهرمانی دست یافت. در مسابقات قهرمانی آسیا مهماندوست دو دوره هدایت تیم ملی را برعهده داشت و در سال‌های 2008 و 2010 به مقام قهرمانی رسید. فارغ از عناوین تیمی مهماندوست در سال‌های 2010 و 2011 بهترین مربی جهان و در سال‌های 2008 و 2010 مربی آسیا شد.
 
مرتضی کریمی:
دستیار و یار دیرینه سابق ذوالقدری که در سالیان اخیر تبدیل به یکی از اصلی‌ترین منتقدان فدراسیون و ذوالقدری تبدیل شده است در سال‌های 2004 و 2006 به عنوان سرمربی تیم ملی تکواندو در مسابقات قهرمانی آسیا حضور یافت و دو عنوان نایب قهرمانی را در کارنامه خود ثبت کرد. کریمی در سال 2013 و بعد از فریبرز عسگری نیز مجددا به جایگاه سرمربیگری تیم ملی بازگشت و در مسابقات جهانی مکزیک با کسب یک نقره و دو برنز نایب قهرمان جهان شد.
 
فریبرز عسگری:
فریبرز عسگری یکی از سرمربیان تاریخ تکواندو ایران که پس از جدایی مهماندوست از تیم ملی جانشین او شد و همیشه سایه موفقیت او را روی خود احساس کرد. عسگری در المپیک 2012 با از خودگذشتگی روی نیمکت تیم ملی نشست. از خودگذشتگی از این لحاظ که با جدایی مهماندوست و زمان کم تا مسابقات المپیک ریسک بزرگی را متحمل شد و سرانجام با مدال نقره محمد باقری‌معتمد کسب مدال در المپیک را در کارنامه خود ثبت کرد. عسگری در مسابقات جام‌جهانی 2012 نیز سرمربی تیم ملی بود و با عنوان نایب قهرمانی با تیم ملی وداع کرد.
 
نعمت خلیفه:
مربی موفق باشگاهی تکواندو ایران که در چندین مقطع به عنوان مربی در کنار تیم ملی حضور داشت با تصمیم فدراسیون تکواندو هدایت تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا در فیلیپین برعهده گرفت و با کسب دو طلا و سه نقره عنوان قهرمانی این مسابقات و بهترین مربی آسیا را کسب کرد. خلیفه در حال حاضر یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی است.
 
بیژن مقانلو:
یکی دیگر از سرمربیان موفق تاریخ تکواندو ایران که پایان خوشی با تیم ملی نداشت. شاید مقانلو حسرت ناکامی و عدم موفقیت در مسابقات المپیک ریو را همیشه در کارنامه خود داشته باشد چرا که او غیر از موفقیت در این مسابقات در کلکسون افتخارات خود تمامی افتخارات را داشته باشد. مقانلو در مسابقات جهانی روسیه در سال 2015 با کسب سه مدال طلا و یک برنز دومین قهرمانی جهان ایران را رقم زد. مقانلو در بازی‌های آسیا 2014 نیز با کسب 4 مدال طلا علاوه بر دومین قهرمانی تکواندو در این مسابقات موفق تاریخ دوره از لحاظ کسب نشان طلا را به ارمغان آورد. در مسابقات قهرمانی آسیا نیز مقانلو دو دوره با تیم ملی حضور یافت و یک مقام قهرمانی و یک نایب قهرمانی را کسب کرد. مقانلو در مسابقات جام‌جهانی نیز یک مقام سومی و یک نایب قهرمانی را به دست آورد و در کسب مقام قهرمانی ناکام ماند. مقانلو علاوه بر عناویت تیمی به عنوان دومین سرمربی تیم ملی در سال 2015 بهترین مربی جهان و در سال 2014 بهترین مربی آسیا شد.

غیر از این ده سرمربی در تاریخ تیم ملی تکواندو مربیان دیگری نیز عهده‌دار مسئولیت تیم ملی بودند اما به دلیل عدم کسب موفقیت به آنها اشاره نشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز