دکتر سلطانی فر در گفتگو با روزنامه ایران تاکید کرد:

دستور ترمیم و نوسازی ورزشگاه های کهنه

۱۳۹۵/۱۱/۱۶ - ۰۰:۲۲:۱۵
کد خبر: ۵۱۵۱۹۶
دستور ترمیم و نوسازی ورزشگاه های کهنه
وزیر ورزش و جوانان با حضور در روزنامه ایران به سوالات خبرنگار این روزنامه پاسخ داد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، مؤسسه ایران میزبان مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان بود. وزیر ورزش و جوانان پس از بازدید از بخش‌های مختلف روزنامه و حضور در تحریریه، در گفت‌و‌گویی به سؤالات خبرنگار روزنامه در خصوص ورزش و جوانان پاسخ داد. دکتر مسعود سلطانی‌فر که با مأموریت سروسامان دادن به وضعیت حوزه مهم ورزش و جوانان جایگزین محمود گودرزی شده، به سؤالات مختلفی درخصوص این مهم پاسخ داد.

تغییری که در وزارت ورزش اتفاق افتاد، با تصمیم رئیس جمهوری این ذهنیت ایجاد شد که نقدی به وزارتخانه  وجود داشته، زمانی که شما وارد وزارت ورزش شدید برداشت‌ها این گونه بود که متناسب با سیاست‌های شما تغییراتی در وزارتخانه خواهید داشت این تغییرات البته به جز خانم رباب شهریان که با استعفای خودشان در بحث بازنشستگی مطرح شددر ادامه کند انجام شد تا اینکه ما چند روز قبل بحث رفتن نصرالله سجادی و آمدن محمدرضا داورزنی را داشتیم، دلیل این تغییرات چه بوده؟

کندی تغییرات را قبول ندارم. اگر هر مسأله‌ای را با تدبیر و ژرف‌اندیشی و جامعه‌نگری و مشاوره انجام دهید، تصمیم‌گیری درست‌تر خواهد بود. شاید در عرصه معاونین بعد از دو ماه و نیم دومین تغییر را انجام دادیم اما در این مدت مدیرکل حوزه وزارتی را تغییر دادیم و مدیرکل حراست و مدیرکل دفتر امور بین‌الملل را منصوب کردیم، در این مدت هیأت مدیره شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی را اصلاح کردیم که هر کدام از اینها انرژی می‌گیرد. اگر دید شما معاونتی باشد همه اینها اهمیت دارند مثلاً بالاخره حراست وزارت ورزش مهم است، دفتر وزارتی معادل یک معاونت جایگاه دارد. در سازمان میراث فرهنگی در مواردی به خانم‌ها مسئولیت دادم و ضرر نکردم. در وزارت ورزش هم بالاخره اولین جایی که فرصت داشتیم و از خانم‌ها استفاده کردیم معاونت امور بین‌الملل بود، آن کسی که تخصص و تجربه داشت و ورزش را می‌شناخت منصوب کردیم، بالاخره این تغییرات تنها در سطح 2 معاون نبود ضمن اینکه به غیر از 3 وزیر جدیدی که به کابینه دولت راه یافتیم (صالحی امیری و دکتر دانش) زمانی آمدیم که در دولت‌ها می‌گویند آخر دوره است و چرا باید تغییرات بدهیم و نیازی به تغییرات در این زمان اندک نیست. ما آمدیم و دوره ما از لحظه‌ای که آغاز شد تا مرداد 96 که دوره ریاست جمهوری تمام می‌شود 9 ماه بیشتر زمان نداشتیم و در این مدت بالاخره ملاحظاتی هم وجود دارد، شما برای جابه‌جایی‌ها فکر می‌کنید ممکن است این تحول در 6 یا 7 ماه انجام نشود اگر اول کار بودید می‌گفتید من 4 نفر را می‌آورم و این 4 نفر 4 سال با من خواهند بود و زمان برای انجام برنامه‌های خود دارند.

این زمان کم باعث نمی‌شود که شما تا انتخابات مقداری محتاط‌ تر حرکت کنید؟ البته علاوه بر این نفراتی که می‌آیند هم شاید چندان دلگرم نیستند و از بودن یا نبودن خود خبر ندارند؟

این حرف درستی است و به هر حال هر فردی که می‌آید نگاهش این گونه است که شاید 6 ماه بیشتر نباشد. به هر حال ما از هر فردی که درخواست بکنیم آماده هستند تا کمک کنند اما به هر حال هر کدام از آنها ملاحظاتی دارند. سعی‌مان این است تا پایان بهمن ماه انتصاب‌ها را انجام دهیم.

اینکه برای معاونت قهرمانی به سراغ داورزنی رفتید، شنیده بودیم که پیش از این با رسول خادم صحبت کرده بودید. دلیل آنکه میان رؤسای فدراسیون‌ها برای سپردن پست معاونت قهرمانی به سراغ رؤسای فدراسیون می‌روید به واسطه قوی بودن آنهاست یا مسأله دیگری در میان است؟

ما برای انتخاب افراد به دنبال این هستیم تا افراد در آن حوزه اشراف، تسلط کافی و مقبولیت داشته باشند و علاوه بر این سابقه درخشانی در مسئولیت‌های خود داشته باشند. برای معاونت قهرمانی تنها با داورزنی صحبت کرده بودم. من داورزنی را از 20 سال پیش می‌شناختم و در چند فدراسیون به عنوان رئیس فعالیت داشته بویژه اینکه او در فدراسیون والیبال هم کارنامه بسیار خوبی داشته.

با حضور داورزنی در وزارت ورزش آیا والیبال لطمه نمی‌خورد؟

امیدواریم که لطمه نخورد چون او بالاسر همه رشته‌ها است و فکر نمی‌کنم لطمه‌ای به والیبال وارد شود. با حفظ سمت او به عنوان معاون ورزش های قهرمانی وزارت ورزش فعالیت خواهد کرد و حکم سرپرستی او3 ماه اعتبار دارد. در ابتدا حدود 10 فدراسیون ورزشی بی سر و سامان بود و قول دادم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن تکلیف ریاست این فدراسیون‌ها مشخص شود و تاکنون تکلیف 5 فدراسیون روشن شده است. سرپرستی اداره شدن فدراسیون‌ها آفت ورزش ما است. سرپرست تکلیف خودش را نمی‌داند و بنابراین به سراغ برنامه‌ریزی بلندمدت و تأمین منابع مالی نمی‌رود. علاوه بر این روال غلطی در گذشته بود که استناد قانونی نداشت و برای برگزاری انتخابات فردی که کاندیدای پست ریاست است، نمی‌تواند مسئول برگزاری انتخابات باشد چرا که ممکن است اعمال نفوذ کند، در جلسه فدراسیون‌ها این موضوع را لغو کردم. جلوی حاشیه‌ها گرفته می‌شود. البته در برخی مواقع چاره نداریم مثل کاری که در فدراسیون تیراندازی کردیم، ما باید حکم دیوان عدالت اداری را به عنوان مرجع مستقل قانونی اجرا می‌کردیم و نمی‌توانستیم تا زمان انتخابات صبر کنیم. در حال حاضر هم درخصوص فدراسیون والیبال نیز مجبور به انتخاب سرپرست هستیم. ما هیچ برنامه جامعی نداریم و نمی‌توانیم ورزش را با روزمرگی پیش ببریم. من از ابتدا هم گفتم که مدیر حفظ وضع موجود نیستم، مدیر تحول، توسعه و برنامه‌ریزی هستم و این کار را هم کردم و هر جا که بودم این برنامه را داشتم و فکر می‌کردم که باید چه گره‌ای را باز کنم و چه رویکردی باید داشته باشم. اینها مواردی است که باید برطرف کنیم و خوشبختانه این قانون اختیارات و اهداف 6 سال پیش باید این لایحه را تقدیم مجلس می‌کرد اما این لایحه 6 سال است که مانده، ما یکشنبه این را به مجلس فرستادیم و گفتیم باید به هر صورت این لایحه تصویب شود. با پیشنهاد وزارت ورزش، هیأت دولت تصویب کرد که مجمع رسمی و قانونی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با حضور عضو دولت تصویب شد. بر این اساس این اعضا شامل ریاست وزیر ورزش، عضویت سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر تعاون، کار و رفاه و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چون ما باشگاه‌ها را فرهنگی ورزشی می‌دانیم بنابراین خواهش کردیم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بخش مجمع ما باشد که این اولین قدمی است که در شرایط جدید برای ساختارسازی و قانونی شدن فعالیت‌های این دو باشگاه برمی‌داریم چرا که این دو باشگاه و در طی سال‌های گذشته بخوبی حسابرسی نشده، ساختار نداشته و مجامع آن تشکیل نشده و خیلی مشکلات دیگر که امیدوارم با وجود این اعضا مشکلات این دو باشگاه برطرف شود.

بحث انتخابات فدراسیون‌ها مطرح شد، بحث حضور نداشتن بازنشستگان و دو شغله‌ها و برخی مباحث دیگر چرا باید به برخی اشخاص دو شغله این اجازه را بدهیم که با وجود دوشغله بودن در انتخابات حضور یابند؟

با قانون نمی‌توان سلیقه‌ای برخورد کرد و فکر می‌کنم این عبارت بدترین قانون‌ها بهتر از بی قانونی است، در جوامع صحیح است. در این انتخابات اخیر تقریباً ثابت کردیم که صرفاً در چارچوب قوانین جاری باید تصمیم گیری کنیم. در قانون به وضوح درخصوص بازنشسته‌ها و دوشغله‌ها صحبت شده است. در حال تصویب آیین نامه جدید نحوه انتخاب رؤسای فدراسیون‌ها هستیم که طی 2 هفته آینده این آیین‌نامه تصویب خواهد شد و تقریباً به کسانی که می‌خواهند کاندیدای رؤسای فدراسیون شوند، نظم خواهیم داد. براساس اختیارات قانونی یکسری ضوابط را برای احراز پست ریاست گذاشتیم و فکر می‌کنیم بهترین قدم این است که قوانین موجود کشور را در ورزش نیز اجرا کنیم مثل دو شغله‌ها و بازنشسته‌ها.

در بحث استقلال و پرسپولیس و برخی حواشی این دو باشگاه ورود نخواهید داشت؟

در استقلال جوسازی‌هایی علیه مدیران جدید می‌شود و می‌دانیم این جوسازی از سوی چه کسانی است. باید به مربی فرصت بدهیم و همانند پرسپولیس که سال گذشته جوانگرایی کرد و به صدر رسید، استقلال هم همین گونه است و تیم جوانی است ما خیلی امیدواریم استقلال در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا موفق باشد. اولین کاری که به داورزنی گفتم، این بود که خودش به صورت ویژه به بحث محرومیت استقلال در نقل و انتقالات ورود کند و ببیند چه کسی کوتاهی کرده است. جدا از جوسازی‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد، نباید اسیر جوسازی‌ها شویم بلکه باید فرصت بدهیم به مربیان و بازیکنان استقلال. این جوسازی‌ها آفتی است برای این تیم در آستانه دیدار مهم‌شان در لیگ قهرمانان آسیا. با رئیس صدا و سیما صحبت‌هایی داشتم در مورد حل و فصل تبلیغات و باید مسائل و مشکلات این دو باشگاه را با صدا و سیما برطرف کنیم.

درخصوص نامساعد بودن ایمنی ورزشگاه‌های شیرودی و آزادی  بخصوص بعد از حادثه تلخ پلاسکو که صحبت‌های زیادی در این خصوص شد، وزارت ورزش چه برنامه‌ای درخصوص رفع مشکلات این دو ورزشگاه دارد؟

مصطفی مدبر، رئیس شرکت تجهیز و نوسازی اماکن ورزشی مصاحبه مطبوعاتی درخصوص این موضوع داشت و به نکات خوبی اشاره کرد. ما در حقیقت افرادی را مسئول کردیم تا با حضور در استان‌ها با محوریت مدیران کل وزارت ورزش و در مرکز با محوریت شرکت توسعه و همچنین دفتر نظارت بر طرح‌های عمرانی که مجدداً در حال فعال‌سازی این بخش هستیم، موضوع را پیگیری کنند. دفتر نظارت بر طرح‌های عمرانی در وزارت ورزش کاملاً تعطیل شده بود و ان‌شاءالله در آینده نزدیک مجددا این دفتر را فعال خواهیم کرد. هدف ما این است که استادیوم‌های  قدیمی‌ای را که 4 تا 5 دهه از احداث‌شان گذشته است  بررسی کنیم و ورزشگاه‌هایی را که مشکل دارند  تا زمانی که ایمن‌سازی کنیم، از آن ورزشگاه‌ها استفاده نکنیم مثلاً ورزشگاه شیرودی برخی از سکوهایش مشکلاتی دارد که البته مدت‌هاست به دلایل مختلفی مسابقاتی در آنجا برگزار نمی‌شود البته آزادی را هم بررسی کردیم و این ورزشگاه در شرایط طبیعی و در سه قسمت سکوهای این ورزشگاه دچار ترک‌هایی شده و چند گروه کارشناسی هم از وزارت راه و شهرسازی و هم از بخش‌های وزارت ورزش به این ورزشگاه سر زدند که خوشبختانه ترک برخی از سکوهای آزادی مشکل خاصی نیست اما آنها هم باید ترمیم بشود یعنی مشکلی ایجاد نمی‌کند که فرو بریزد و این مشکلات را بعد از مسابقات مقدماتی جام جهانی  ان‌شاءالله پس از صعود مقتدرانه و زودهنگام برطرف می‌کنیم. استادیوم‌های قدیمی را باید بررسی دقیق کنیم و این گروه های کارشناسی باید بروند و از نزدیک همه سازه‌های این استادیوم‌ها را ببینند و هرجا که لازم است کار انجام شود، مطمئناً اگر تغییرات معمولی و کوتاه مدت باشد، بلافاصله انجام خواهیم داد و اگر لازم باشد از مدار بهره‌برداری خارج شود حتماً این کار را انجام خواهیم داد چون سلامت ورزشکاران و مردم ما اولویت اصلی است.

منبع: روزنامه ایران

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز