سارا خادم الشریعه در گفتگو با برنا:

شطرنج ایران با تدبیر پر امیدتر شده است/ تا هر زمان که مفید باشم حضور خواهم داشت/ جایگاه ورزش بانوان در دولت یازدهم پیشرفت کرد

۱۳۹۶/۰۱/۰۹ - ۰۶:۰۶:۰۴
کد خبر: ۵۳۸۱۸۶
شطرنج باز تیم ملی ایران گفت: با توجه به هدف و پشتوانه‌ای که داریم در آینده نیز شطرنج ایران بیشتر مطرح خواهد شد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، شطرنج یکی از رشته‌هایی است که در چند سال اخیر مخاطبان بسیار زیادی را توانسته در کشورمان جذب کند و نوجوانان و جوانان زیادی در سراسر کشور چه در بخش آقایان و چه در بخش بانوان در این ورزش خوش درخشیده اند. اگرچه مردم ایران از سالیان دور با این رشته آشنا بوده‌اند ولی در چند سال اخیر با برنامه‌ریزی که مسئولین انجام دادند این رشته طرفداران زیادی را به خود جذب کرد. بعد از درخششی که شطرنج‌بازانی همچون احسان قائم مقامی در عرصه‌های بین‌المللی کسب کرد حالا نوبت به سارا خادم‌الشریعه رسیده که استعدادهای بی‌نظیر خود را نشان دهد. در دو سال گذشته آنقدر این شطرنج‌باز خوب کشورمان در مسابقات بین‌المللی نمایش خوبی از خود به جای گذاشت که در مسابقات گرندپریکس که به میزبانی تهران برگزار می‌شد توانست در حضور بازیکنان مطرح جهان مقام دوم را کسب کند و این نشان از آینده روشن برای این رشته خواهد بود. خبرنگار برنا مصاحبه‌ای را با این بانوی شطرنج‌باز انجام داده است که در زیر می‌خوانید.

*بی‌شک یکی از ورزشکارانی که در زمان کوتاه توانست به موفقیت بزرگی دست پیدا کند شما بودید. چطور توانستید در این مدت این موفقیت‌ها را به دست آورید؟

در سال 95 در مسابقات زیادی شرکت کردم و نتایج خوب و بد زیادی نیز داشتم. اما نقطه شروع موفقیت من در مسابقات جایزه بزرگ بود که توانستم نتایج قابل قبولی را کسب کنم و بعد از آن نیز درالمپیاد شطرنج نمایش خوبی داشتم و در مسابقات آزاد که قهرمانی بانوان جهان نیز بود شرکت کردم. بعد از اینکه مسابقات تمام شد پیشرفت زیادی داشتم و فکر می کنم به سطح دیگر شطرنج‌بازان که از کشورهای دیگر در مسابقات شرکت می‌کردند نزدیک تر شدم.

*یکی از اتفاقاتی که باعث شد علاوه بر مهارت‌های فنی و ورزشی که دارید در بین مردم محبوب شوید، قطعا کار پسندیده‌ای بود که در مسابقات گرندپری که در روسیه برگزار می‌شد انجام دادید. در این خصوص صحبت کنید.

زمانی که در سالن رفتم متوجه این موضوع شدم که حریف اوکراینی که قرار است با او مسابقه دهم در شرایط روحی خوبی قرار ندارد و به خاطر اینکه او نیز همراه یکی دیگر از شطرنج‌بازان ساعاتی را در بیمارستان حضور داشت نمی‌توانست برای این مسابقه آمادگی لازم را داشته باشد. از این‌رو تصمیم گرفتم که این بازی به تساوی بیانجامد. این کاری که من در مسابقات گرندپری انجام دادم در شطرنج اتفاق خیلی معمولی می تواند باشد و شاید اگر خیلی نفرات دیگر نیز بودند و در این شرایط قرار می‌گرفتند این کار را انجام می‌دادند.

*شرایط و وضعیت ورزش شطرنج در کشور به چه صورت است؟

شطرنج ایران با تدبیری که در نظر گرفته شد پرامیدتر شده است. تیم ملی ما خیلی جوان است و نشان دهنده این موضوع است که آینده خوبی در انتظار شطرنج ایران خواهد بود. خوشبختانه در چند سال اخیر در مسابقات آسیایی و  جهانی مدال‌های زیادی کسب کردیم و می توانیم در آینده نزدیک پیشرفت بیشتر و حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

*تا چه زمانی به ورزش قهرمانی ادامه خواهی داد؟

شطرنج رشته ای است که سن حرفه ای ندارد و شطرنج‌بازان می توانند به راحتی تا هر سنی که بخواهند بازی کنند. من هم تا زمانی که برای شطرنج و کشورم مفید باشیم قطعا حضور خواهد داشت و سعی می‌کنم افتخارآفرینی کنم.

*ورزش بانوان ایران برای اولین بار میزبان یک مسابقه جهانی و در سطح اول دنیا بود. آیا از عملکرد خودت در این مسابقات راضی هستی؟

مسابقات جام جهانی بانوان که در تهران برگزار شد سطح نزدیکی به مسابقات گرندپری داشت، ولی روش برگزاری این مسابقات فرق می‌کرد. شطرنج‌بازان خوبی در تهران حضور پیدا کرده بودند حتی آنهایی که در مسابقات سال‌های گذشته به قهرمانی رسیده بودند حذف شدند. من هم چون اولین حضورم در مسابقات جهانی بود و با جو این رقابت‌ها آشنا نبودم و آن طور که باید خودم را آماده نکرده بودم نتوانستم نتیجه دلخواهی که مدنظرم بود را کسب کنم. در مرحله اول نیز به حریف قدرتمندی برخورد کردم که تا مرحله سوم بالا رفت و خیلی خوب ظاهر شد.

* ورزش بانوان در کشورمان به آن چیزی که خواستگاهش بوده توانسته است دست پیدا کند؟

خوشبختانه در سه سال گذشته توجه‌ها به ورزش بانوان بیشتر شده است و در دولت یازدهم با حمایتی که از ورزش بانوان صورت گرفت توانستیم به موفقیت‌های زیادی در همه رشته‌ها دست پیدا کنیم. در رشته شطرنج نیز کسب میزبانی رقابت‌های گرندپری و همچنین جام جهانی شطرنج بانوان باعث شد بانوان زیادی از سراسر کشور که استعداد دارند و می‌توانند در این رشته به موفقیت برسند روی به این رشته آورند. این میزبانی‌ها باعث شد که شطرنج و استعدادهای بانوان به همه دنیا شناسانده شود.

*شطرنج‌بازان سایر کشورها چه دیدی به شطرنج‌بازان کشورمان دارند و شطرنج ایران چه جایگاهی در دنیا دارد؟

با عملکرد خوبی که در این مدت داشتیم در بخش بانوان فکر می‌کنم ما را جزو کشورهای مدعی بدانند. دربخش آقایان نیز در المپیاد بسیار مورد توجه قرار گرفتیم. میانگین سنی بازیکنان ما 19 سال بود و با توجه به هدف و پشتوانه‌ای که داریم در آینده نیز شطرنج ایران بیشتر مطرح خواهد شد.

*چه مسابقات برون مرزی را در آینده پیش‌رو خواهید داشت؟

اولین مسابقات معتبری که در آن حضور خواهم داشت مسابقات داخل سالن آسیا است که شطرنج نیز شانس زیادی در کسب مقام دارد. همچنین در مسابقات آزاد مختلف نیز می‌خواهم شرکت کنم که ریتینگم را افزایش دهم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز