گلاره کاکاوندپور در گفتگو با برنا:

رشد ورزش بانوان در دولت تدبیروامید چشم‌گیر است/ سلطانی‌فر آرزوی محال را برایمان محقق کرد/ استعدادهای زیادی برای لژیونر شدن داریم

۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۰۶:۳۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۷۵۰۸
بانوی بسکتبالیست ایران گفت: خانم‌ها هر کجا به آنها بها داده شده نشان داده‌اند که بهترین عملکرد را دارند و این را در المپیک و پارالمپیک به وضوح دیدیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، بسکتبال یکی از رشته‌هایی است که در چند سال گذشته با استعدادیابی خوبی که در فدراسیون صورت گرفته توانسته جوانان مستعد و پرتلاش زیادی را در لیگ برتر و همچنین تیم ملی جذب کند. همانطور که در بخش آقایان استعدادهای نابی همچون حامد حدادی، صمد نیکخواه و مهدی کامرانی در چند سال گذشته ظهور کرده‌اند و بازی‌های درخشانی را از خود نشان داده‌اند در بانوان نیز این استعدادها حضور پررنگی در لیگ داشته‌اند. بی‌شک گلاره کاکاوندپور کاپیتان تیم ملی بسکتبال یکی از بازیکنانی است که شایستگی‌های خود را در هر تیمی که بوده نشان داده و این بانوی ورزشکار هم در ورزش و هم در تحصیلات کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته است. کاکاوندپور با حضور در خبرنگار برنا درخصوص آینده این رشته ورزشی و جهانی شدن بسکتبال بانوان صحبت کرد. متن این مصاحبه را در زیر می‌خوانید.

*یکی از شعارهای انتخاباتی دکتر روحانی در ابتدای دولت یازدهم توجه ویژه تر به ورزش بانوان بود. به نظر شما این دولت چقدر توانسته در این بحث موفقیت داشته باشد؟

اگر بخواهیم با انصاف به این قضیه نگاه کنیم دکتر روحانی از ابتدای فعالیت‌شان زمینه را برای رشد بانوان ورزشکار فراهم کردند و با انتخاب دکتر سلطانی‌فر نشان دادند که برای ورزش کشور و ورزش بانوان اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. اینکه یک بانوی ایران توانست در المپیک ریو کار بزرگی را انجام دهد و در مقابله با بزرگان ورزش جهان اولین مدال تاریخ کشور را در ریو کسب کند نشان از رشد ورزش در این دولت است. هرچند که تا رسیدن به جایگاه واقعی بانوان ورزشکار در دنیا هنوز زیاد فاصله داریم و دولت باید حمایت خود را همچنان از بانوان ادامه دهد.

g.kakavanpoor

*جهانی شدن بسکتبال بانوان ایران چقدر در روحیه بازکینان تیم ملی تاثیرگزار بود؟

ما چندین سال بود که در اردوهای تیم ملی شرکت می‌کردیم و در لیگ نیز بهترین نمایش را از خود نشان می‌دادیم و همیشه این امید را داشتیم که روزی بتوانیم این استعدادها را در میادین بین‌المللی نیز بروز دهیم. شاید یک امر محال بود که بتوانیم مجوز حضور در مسابقات را از فیبا بگیریم. چون فدراسیون جهانی فیبا مرکزیت آن در آمریکا است همیشه فکر می‌کردیم که با حجاب ما موافقت نشود. بازیکنان بسکتبال همیشه به اصول کشور ایران  پایبند بوده و هستند مطمئن بودیم که بالاخره نتیجه تلاش‌هایمان را خواهیم گرفت. بعد از موافقت فیبا یک شور و هیجان زیاد بین همه بازیکنان ایجاد شد. چه بچه‌های لیگ و چه عوامل فدراسیون شوق زیادی بعد از این خبر داشتند. قرار بود که در بازی‌های باشگاه‌های آسیا شرکت داشته باشیم که به ما خبر دادند که تا قبل از مهر حق حضور در رویداد بین‌المللی را نداریم. فیبا مجوزی که داده از مهرماه است و بازی‌های نوجوانان آسیا را در پیش خواهیم داشت و امیدوارم که در بازی‌های بعد نیز تیم بزرگسال ما اعزام شود.

*شرایط و کیفیت لیگ بانوان در چه سطح است. آیا این لیگ می‌تواند بازیکنان مستعدی را برای تیم ملی آماده کند.

کیفیت لیگ ما از سطح خوبی برخوردار است و خیلی از بازیکنان خارجی در لیگ بازی می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود بازیکنان ما نیز از لحاظ فنی خود را بالا بکشند. تقریبا در 4 تیم بالای جدول بازیکنان خارجی حضور دارند که از کشورهای صاحب نام هستند. فصل پیش تا آخرین لحظه نیز مشخص نبود که قهرمان لیگ چه تیمی است و این به خاطر بالا رفتن سطح کیفی مسابقات و لیگ است. امیدوارم که با موافقت حجاب که صورت گرفت خبرنگاران وارد باشگاه‌ها شوند و از نزدیک بازی‌ها و کیفیت بازیکنان را ببینند. اتفاق خوبی بود که نماینده فیبا بازی کوشا و گاز را دید.

*بازیکنان بسکتبال بانوان این توانایی را دارند که همانند والیبال در کشورهای دیگر لژیونر شوند؟

اگر توجه بیشتری شود قطعا می‌توانیم شایستگی‌های خود را نشان دهیم. به نظر خیلی از کارشناسان لیگ بسکتبال یکی از فعال‌ترین لیگ‌های بانوان است و این توانایی در بانوان بسکتبالیست نیز وجود دارد.

g.kakavandpor

*حمایت بخش خصوصی از ورزش بانوان به چه صورت بوده است.

متاسفانه بخش خصوصی زیاد مایل نیست که به ورزش بانوان ورود کند. از آنجا که مسابقات بانوان پخش زنده تلویزیونی ندارد از این‌رو بیشتر اسپانسرها دوست دارند که در ورزش آقایان سرمایه‌گزاری کنند و این موضوع به ورزش بانوان ضربه میزند. خانم‌ها هر کجا به آنها بها داده شده نشان داده‌اند که بهترین عملکرد را دارند و این را در المپیک و پارالمپیک به وضوح دیدیم. اگر اتفاقی که در فدراسیون والیبال افتاد در دیگر فدراسیون‌ها نیز بیفتد و اینکه هر تیمی که در لیگ آقایان تیم‌داری می‌کند باید موظف باشد یک تیم نیز در لیگ بانوان داشته باشد قطعا اتفاق خوبی برای ما خواهد افتاد. متاسفانه قراردادهای ما بسیار ناچیز است. در ورزش قهرمانی ورزشکار باید فقط به فکر برنامه‌های ورزشی خود باشد نه اینکه مشکل و دغدغه مالی داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز