سخنرانی مدیرعامل خبرگزاری برنا در کنگره بین‌المللی فوتبال کلینیک؛

محمد مبین: جامعه توسعه یافته نیاز به رسانه‌های توسعه یافته دارد/ نتوانسته‌ایم فوتبال را به یک سرمایه بزرگ اجتماعی تبدیل کنیم

۱۳۹۶/۱۰/۰۶ - ۱۳:۱۴:۱۴
کد خبر: ۶۳۵۴۴۸
محمد مبین: جامعه توسعه یافته نیاز به رسانه‌های توسعه یافته دارد/ نتوانسته‌ایم فوتبال را به یک سرمایه بزرگ اجتماعی تبدیل کنیم
مدیرعامل خبرگزاری برنا گفت: رسانه است که فوتبال را برند می‌کند تا افراد و بنگاه‌ها از قبل این برند به شهرت و ثروت برسند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، سید محمد حسن بلاغی مبین مدیرعامل خبرگزاری برنا، ظهر امروز در اولین کنگره بین المللی فوتبال کلینیک که در سالن همایش های بین المللی رازی ‏برگزار شد، سخنرانی کرد.

مبین گفت: ابتدا تشکر می کنم از مجموعه محترم ایفمارک برای چنین نشستی و البته انتظار بود بیش و پیش از این، انجمن های رسانه ای برای چنین نشست هایی پیشقدم شوند.لازم می دانم دهه پایانی ماه صفر به ویژه سالگرد رحلت نبی مکرم اسلام (ص) را تسلیت بگویم، آرزو کنم رفتار، گفتار و کردار ما برگرفته از اخلاق نبوی باشد.

وی ادامه داد: جامعه شناسان توسعه می گویند جامعه توسعه یافته نیاز به شهروندان توسعه یافته دارد، من بندی به این نظریه اضافه می کنم و معتقدم جامعه توسعه یافته نیاز به رسانه های توسعه یافته دارد، رسانه هایی که بادرک مفاهیم توسعه نه برای خوش آمد مخاطب که برای هدایت مخاطب قلم بزنند. هر جامعه ای رسانه های تبیین گر داشته باشد، مسیر توسعه را سریعتر طی می کند و به هدف می رسد.

مبین اظهار کرد: رسانه قلب تپنده یک جامعه است، این قلب اگر بد بزند، منظم نزند، باری به هرجهت بتپد، جامعه دچار نارسایی خواهد شد، همانقدر که رسانه با درک درست از شرایط و هدایت منطقی جامعه می تواند به توسعه کمک کند، به همان اندازه اگر شرایط جامعه را درک نکند و قلم به تهدید و تخریب و زرد نویسی های مرسوم بچرخاند مانع توسعه خواهد بود.

وی افزود: فوتبال، یک ورزش ساده یا یک سرگرمی نیست، فوتبال سیاست است؛ جام جهانی ۱۹۷۸ که آغاز شکوفایی فوتبال ایران لقب می گیرد، در حالی برگزار شد که آرژانتین، میزبان مسابقات اسیر یک دیکتاتوری نظامی بود، ژنرال های ارتش تحت رهبری ژنرال "ویده لا" حکومتی توتالیتر تشکیل داده و به سرکوب مردم می پرداختند، مادران عزادار، هر پنجشنبه در میادین شهر جمع می شدند و به سوگ فرزندانشان می نشستند، در پایان جام جهانی ۱۹۷۸ این فوتبال بود که مصیبت های مردم آرژانتین را روایت می کرد.

مبین خاطرنشان کرد: فوتبال، اقتصاد است، جام جهانی باعث شکوفایی اقتصاد می شود، در همان جام جهانی ۱۹۷۸ نه تنها رشد اقتصادی آرژانتین افزایش می یابد بلکه صنایع تلویزیون سازی هم رونق می گیرند تا جایی که کارخانه فیلیپس تولیدات خود را ۷۰ درصد افزایش می دهد، یک لیگ ۱۸ تیمی در یک کشور توسعه یافته بالغ بر ۸۰۰هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده  و به رونق بخش های تولیدی و خدماتی کمک می کند. در همین ایران یک دیدار مهم مثل دربی می تواند هزاران نفر، از راننده تاکسی و فروشنده پرچم گرفته تا مسوولان برگزاری را برای یک روز مشغول کند.

مدیرعامل خبرگزاری برنا ادامه داد: فوتبال فرهنگ و هویت است، در همین دربی، این چپ و راست جایگاه است که می گوید شما استقلالی هستید یا پرسپولیسی، رفتار یک تماشاگر با تاریخ یک باشگاه عجین می شود و در زندگی اجتماعی هم جریان پیدا می کند.فوتبال یک برند است، می تواند هم تبلیغ کالا کند و هم تبلیغ شخص، می تواند باعث شود شهرت افراد، کالاها و خدمات افزایش یابد، می تواند برای یک فرد یا بنگاه اقتصادی سکویی برای درآمدزایی باشدیا برای یک فرد سیاسی و اجتماعی سکویی برای ارتقا و دیده شدن.فوتبال همه اینها است ولی اگر نبود رسانه، هیچکدام از اینها نبود، رسانه است که باعث می شود قرمز و آبی محبوبتر از نفت آبادان و ملوان انزلی باشند و نفت آبادان و ملوان انزلی محبوبتر از تیم های هم استانی. رسانه باعث می شود فوتبال درد مردم آرژانتین در ۱۹۷۸ را روایت کند، رسانه است که باعث می شود صنعت فوتبال در طول تاریخ سوددهی اقتصادی داشته باشد و اشتغال زایی کند، رسانه است که فوتبال را برند می کند تا افراد و بنگاه ها از قبل این برند به شهرت و ثروت برسند.

بلاغی مبین تصریح کرد: حالا دراین خدمات متقابل فوتبال و رسانه در دنیا، آیا رسانه های ما توانسته اند عامل توسعه باشند؟ آیا توانسته اند فوتبال را به سرمایه اجتماعی کشور تبدیل کنند؟ آیا مثلا در صعود تیم ملی به جام جهانی توانسته اند آورده ای برای اقتصاد و فرهنگ و سیاست ما داشته باشند یا برند فوتبال را درست هزینه کنند؟با کمال احترام به همه همکارانم در رسانه ها عرض می کنم؛ خیر! ما نتوانسته ایم.ما نتوانسته ایم در کشور جا بیاندازیم که فوتبال فقط یک سرگرمی نیست، فوتبال صنعت است، نتوانسته ایم این پیام را منتقل کنیم که فوتبال می تواند باری از روی دوش کشور بردارد نه اینکه باری روی دوش کشور باشد. نتوانسته ایم فوتبال را به یک سرمایه بزرگ اجتماعی تبدیل کنیم.در همه روزهایی که مدیران هزینه در فوتبال این کشور مدیریت می کردند و بدهی روی بدهی می گذاشتند و ما در رسانه هایمان اسیر یک آفساید غلط و یک پنالتی سوخته بودیم یا تلاش می کردیم بفهمیم چه کسی د رختکن در گوش هم تیمی اش زده.وقتی فوتبال دولتی را مدیران فرصت طلب اداره می کردند و ما شعار خصوصی سازی می دادیم، نرفتیم بپرسیم با کدام قانون و با کدام حمایت قانونی باید بخش خصوصی سراغ فوتبال می آمد تا خاطره آن تیم آبی پوش جنوبی و آن تیم قرمز پوش تهرانی تکرار نشود.

وی افزود: فوتبال ما بیش از آنکه سودآور باشد بدهی آور است چون ما در رسانه هایمان برای مدیری هورا کشیدیم که باعث شد فلان مربی تیم ملی بدون پرداخت مالیاتش از کشور خارج شود و هرگز برنگردد تا امروز باشگاه پرطرفدار پایتخت بدهکار مالیات افشین قطبی باشد.ما رسانه ها فرصت سوزی کردیم که اگر قرار بود راه درست را برویم امروز باید از مدیرانی که فوتبال ایران را بدون داشتن زیر ساخت، گران کردند، به بازیکن ۱۰ میلیونی، صد میلیون و به بازیکن صد میلیونی یک میلیارد پرداخت کردند بازخواست می کردیم و از آنها می پرسیدیم چرا با رفتارهای غلط مدیریتی شان و آبروی یک کشور را در مراجع بین المللی بردند؟ نه اینکه مدیران هزینه را برای کوبیدن مدیران دیگر در صفحات رسانه های مان به عنوان کارشناس مطرح کنیم.ما بیش از آنکه به خبرنگارانمان بیاموزیم یک رسانه باید آسیب شناسی کند تا تصمیم گیران و تصمیم سازان راه را غلط نروند، آموختیم یلو پیج و حرفهای درگوشی و شایعات، تیراژ آور هستند.ما افراد کم کار را ستاره کردیم، فلان فردی که پرونده مفاسد اقتصادی دارد را در برنامه زنده تلویزیونی به واسطه برند فوتبال مطرح کردیم و به او شهرت ببخشیدیم تا کمر فوتبال را به خاطر بدهی های آن فرد خم کنیم.

بلاغی مبین گفت: ما مدیران و سردبیران رسانه ها نتوانستیم فوتبال را به عنوان صنعت مطرح کنیم و نتیجه اش شد مدیرانی که فوتبال را ابزاری برای فرصت طلبی های خود قرار دادند.امروز که عقلانیت و شفافیت در کشور حاکم شده، امروز که قرار بر پیمودن راه توسعه بدون واهمه از برخی هوچی گری ها و هیاهوسالاری هاست، رسانه وظیفه دارد راه توسعه را هموار کند، با استفاده از یک سرمایه عظیم اجتماعی، به توسعه فوتبال کمک کرد. جوانان اهل مطالعه در رسانه های ما کم نیستند، باید از تلاش آنها در مسیر درست استفاده کرد،باید با آسیب شناسی های علمی، راه را برای سودجویی برخی افراد بست. باید گزارش های تحقیقی در رسانه ها افزایش یابد تا هر نظریه غیر منطقی به عنوان علم مدیریت در فوتبال ما حاکم نشود، باید از حضور کارشناسان تحصیلکرده بیشتر استفاده کرد تا صنعت فوتبال جایگزین سرگرمی فوتبال شود.اهالی رسانه شبانه روز زحمت می کشند تا ناقل اخبار باشند، این تلاش مقدس اگر در خدمت توسعه فوتبال باشد می تواند  روزهای درخشانی نوید دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز