روند صعودی ورزش در دولت دوازدهم؛

تشریح ۵۴ دستاورد ورزشی در گزارش رییس جمهوری به مردم

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۱۵:۱۵:۱۵
کد خبر: ۶۴۳۰۹۶
تشریح ۵۴ دستاورد ورزشی در گزارش رییس جمهوری به مردم
رئیس جمهوری اسلامی در نخستین گزارش 100 روزه عملکرد دولت دوازدهم به تشریح 54 دستاورد ورزشی درحوزه های همگانی ،قهرمانی ،زنان،فرهنگی و حقوقی ،پشتیبانی و زیرساخت ها پرداخت و اهم برنامه‌های آینده در چارچوب برنامه و اولویت های ابلاغی را در 2 بخش 'هدف'و'راهبرد' تبیین کرد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام و المسلیمن دکتر حسن روحانی سه شنبه شب در نخستین گفت وگوی تلویزیونی خود در بخشی از گزارش 100 روزه عملکرد دولت دوازدهم به تشریج دستاوردهای ورزشی در 6 حوزه همگانی ،قهرمانی ،زنان،جوانان ،فرهنگی و حقوقی، پشتیبانی و زیرساخت ها پرداخت.

*حوزه قهرمانی

در این گزارش رئیس جمهوری، نهایی کردن پیش نویس اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی و اساسنامه جدید کمیته های ملی المپیک و پارالمپیک ،مشارکت در تدوین نهایی پیش نویس لایحه نظام جامع باشگاه داری، تخصیص 10 درصد از اعتبارات فدراسیون های ورزشی به فعالیت های استعدادیابی و نظارت بر چگونگی هزینه کرد آن، تدوین و ابلاغ دستورالعمل تأسیس کانون های مشاوره استعدادیابی ورزشی جهت مشارکت فعال بخش خصوصی با هدف اشتغال زایی و تکمیل تجهیزات مورد نیاز پایگاه های ورزش قهرمانی برای 31 استان کشور براساس استاندارد تجهیزات ورزشی از جمله نتایج مثبت در حوزه ورزش قهرمانی برشمرده شده است.

*حوزه همگانی

رئیس دولت دوازدهم همچنین در گزارش خود به فعالیت های انجام شده در حوزه ورزش همگانی و روستایی و برگزاری هشت همایش پیاده روی خانوادگی در برخی از استان های کشور ، مسابقات ورزشی کارکنان دولت در تمام استان ،برگزاری 1500 فعالیت ورزش همگانی در مراکز استان ها و شهرستان ها در هفته تربیت بدنی و ورزش ، برپایی دوره های آموزشی بین المللی مدیریت و راهبری در ورزش همگانی با حضور مدرسان بین المللی در گیلان و دوره آموزشی بین المللی ورزش خانواده در تهران را از زمره اقدامات در این حوزه دانست.

رئیس جمهوری در ادامه تشریح دستاورهای حوزه ورزش همگانی به برگزاری جشنواره ملی فرهنگی ورزشی روستا و جشنواره بین المللی بازی های بومی و محلی در استان های اصفهان و کردستان، برپایی جشنواره ورزشی اقوام با حضور کشورهای خارجی در گرمسار، جشنواره ورزشی اتباع خارجی مقیم خراسان و تجهیز 50 خانه ورزش روستایی در استان های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری و خوزستان اشاره کرد.

*حوزه زنان

در گزارش 100 روزه رئیس جمهوری به نتایج تلاش های انجام شده در حوزه ورزش زنان نیز اشاره شده و آمده است: تثبیت جایگاه حقوقی زنان در هیات رئیسه و ارکان فدراسیون فدراسیون های ورزشی در اساسنامه ، ارتقا سمت سازمانی رئیس گروه ورزش زنان در اداره های کل ورزش و جوانان استان ها به معاونت ورزش زنان ، بازنگری در نظام جامع باشگاه داری با رویکرد افزایش ظرفیت فعالیت بانوان در باشگاه ها و ایجاد ظرفیت و امکان قانونی برای عضو شدن بانوان در کمیسیون ها، شوراها و کمیته های ستادی و استانی نمونه ایی از اقدامات انجام شده است.

تصویب ستاد فرهنگی – اجتماعی ورزش بانوان در کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی و ورزش کشور ، آمایش سرزمینی ورزش زنان به تفکیک استان های کشور با هدف استفاده بهینه از منابع و استعدادهای موجود کشور، اجرای طرح ملی سنجش قامت و حرکت ویژه بانوان روستایی ،پیگیری تأسیس آکادمی های محلی ورزش بانوان در اماکن ورزشی، باشگاه ها و خانه های ورزشی موجود با هدف افزایش دانش حرکتی بانوان و نهادینه سازی ورزش در خانواده از دیگر فعالیت های حوزه ورزش بانوان است که در گزارش 100 روزه به آن اشاره شده است.

براساس این گزارش، مناسب سازی اماکن ورزشی و مدیریت برگزاری رویدادهای ورزشی برای حضور خانواده ها و بانوان به عنوان تماشاگر ،اجرای طرح ملی فراغت با ورزش با هدف افزایش سهم ورزش در فراغت بانوان شاغل و عادی، افزایش حضور بانوان در رویدادهای ورزشی برون مرزی با کسب مجوز از فدراسیون های جهانی جهت حضور بانوان با حجاب اسلامی در رویدادهای بین المللی و پیگیری راه اندازی مجدد فدراسیون ورزشی زنان مسلمان برای برگزاری رقابت ها و میزبانی در ایران از تلاش های حوزه زنان در ورزات ورزش وجوانان بوده است.

*حوزه فرهنگی

رئیس جمهوری در ادامه گزارش 100 روزه از حوزه ورزش به کارکردهای فرهنگی این بخش پرداخته و از برگزاری سومین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه ورزشکاران و جوانان، برگزاری دوره اخلاق و منش پهلوانی ویژه مربیان و تجلیل از مروجان اخلاق ورزش کشور، راه اندازی سامانه رصد فرهنگی ورزش کشور ، تشکیل کمیته صیانت از ارزش های اخلاقی و حرفه ای ورزش کشور، آغاز به کار طرح تحول بنیادین آموزش ورزش کشور با محوریت استقرار نظام های آموزش مربیان ورزش قهرمانی - تندرستی و مدیران ورزش و جوانان کشور به عنوان نمونه هایی از رهآورد فرهنگی ورزشی نام برده است.

افتتاح موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی وزارت ورزش و جوانان ،برگزاری ششمین کنگره علمی مدیریت ورزشی با رویکرد توسعه سلامت و ورزش در استان گلستان و پنجمین همایش سالانه دبیران پژوهش و فناوری ادارات کل ورزش و جوانان استان ها، برپایی کنگره علمی جوانان و خانواده در استان کرمان، اجرای طرح پژوهش هفتمین دوره پیمایش ملی ارزش ها و نگرش های جوانان و تدوین و ابلاغ پیوست محیط زیستی ورزشگاه ها و باشگاه های ورزشی دیگر فعالیت های انجام شده در حوزه فرهنگی در بخش ورزش کشور بوده است.

رئیس جمهوری در ادامه این گزارش، تدوین و ابلاغ پیوست سلامت ورزشگاه،ها و باشگاه های ورزشی ، تصویب شیوه نامه اعطای نشان باشگاه سبز ویژه حامی محیط زیست و افتتاح رسمی مدرسه طبیعت ورزش در ورزشگاه آزادی تهران را پایان بخش گزارش خود در حوزه فرهنگی برشمرد.

*حوزه حقوقی و زیرساخت ها

بخش دیگری از گزارش 100 روزه رئیس جمهوری در بخش ورزش به دستاوردهای حوزه حقوقی، پشتیبانی و زیرساخت ها در ورزش اختصاص یافته و تاکید شده است: تصویب و اصلاح قوانین و مقررات مورد نیاز لوایح شامل ( اهداف، وظایف و اختیارات ورزش و جوانان - اصلاح بخشی از ساختار دولت ،27صدم درصد سهم ورزش از مالیات بر ارزش افزوده -تدوین سند توسعه منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان -تدوین مدل بهره وری وزارت ورزش و جوانان-تکمیل و بهره برداری از 18 طرح ورزشی با مشارکت خیرین و با اعتبار بیش از بر 110 میلیارد ریال) از اقدامات قابل توجه در این حوزه بوده است.

در این گزارش همچنین بهره برداری از هشت طرح ورزشی با سرمایه گذاری بخش خصوصی با استفاده از ظرفیت ماده 27 قانون الحاق (2)، افتتاح 154 طرح ورزشی با اعتبار بیش از بر یک هزار 680 میلیارد ریال، بهره برداری از مرحله نخست ورزشگاه فوتبال پنج هزار نفری گرمسار و سالن ورزشی در استان آذربایجان غربی ،افتتاح سالن های ورزشی درشهرستان های استان های کردستان و اصفهان در حوزه زیر ساخت ها مورد اشاره قرار گرفته است.

رئیس دولت دوازدهم در گزارش خود همچنین به تبیین اولویت های ابلاغی خود به وزارت ورزش و جوانان تا سال 1400 که 27شهریور ماه در پیوست حکم وزارت ' مسعود سلطانی' ارائه کرده است، می پردازد.

رشد و گسترش ورزش همگانی، حمایت از ورزش قهرمانی، تحکیم و تعالی بنیان نهاد خانواده زوج های جوان، افزایش نسبت جوانان بهره‌مند از برنامه‌های فراغتی ، مشارکت اجتماعی نظام‌مند و خلاقیت جوانان از اهم برنامه‌های آینده بخش در چارچوب برنامه و اولویت های ابلاغی رئیس جمهوری به وزارت ورزش و جوانان عنوان شده است.

*راهبردها

رئیس جمهوری همچنین توسعه متوازن و متعادل عرصه‎ها و فضاهای ورزشی، آماده‎سازی بسترهای حقوقی، فرهنگی و اجتماعی ورزش زنان،ارتقای سهم ورزش همگانی در سلامتی و کیفیت زندگی مردم،پایدارسازی درآمدهای بخش ورزش، ارتقای فرهنگ اسلامی – ایرانی در محیط‎ های ورزشی ، دانش‎بنیان کردن ورزش کشور، توسعه تربیت بدنی و ورزش دانش‎آموزی- ورزش دانشجویی - قهرمانی - حرفه‌ای، توسعه ورزش در سطوح پایه در فدراسیون‎ها و توسعه ورزش های باستانی و زورخانه ای را جزو راهبردها در ورزش برشمرد.

از این گزارش تقویت نظام عادلانه منابع مالی، فیزیکی و انسانی بین رشته‎های مختلف ورزشی،توانمندسازی جوانان در حوزه ازدواج با تأکید بر ازدواج بهنگام، آگاهانه، آسان و پایدار و تحکیم و تعالی نهاد خانواده جوان، توانمندسازی روانشناسان و مشاورین فعال در حوزه ازدواج و خانواده جوان و فرهنگ سازی در حوزه ازدواج و خانواده جوان با تأکید بر آموزه‌های اسلامی و حفظ آداب و سنن ملی از دیگر راهبردهای مهم در این حوزه نام برده شده است.

رئیس جمهوری بسترسازی در حوزه اوقات فراغت جوانان با رویکرد بهره گیری مطلوب از ظرفیت ها، فرهنگ سازی با رویکرد تقاضا محوری و استمرار، پویایی و پیوستگی در اجرای برنامه-های فراغتی جوانان، غنی سازی اوقات فراغت جوانان، توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد جوانان با رویکرد نهادسازی و ظرفیت سازی و رشد کمی سازمان‌های مردم نهاد جوانان را از دیگر راهبردها در 20 حوزه ورزش وجوانان برشمرد.

رئیس دولت دوازدهم در ابتدای گزارش 100 روزه خود در بخش ورزش و جوانان به تبیین وضعیت موجود این بخش در آغاز فعالیت دولت دوازدهم بر پایه شاخص ها و نماگرهای آماری پرداخت و تعداد جمعیت مشارکت کننده در ورزش قهرمانی زنان را یک میلیون و 56هزار و 843نفر و در مردان یک میلیون و 851هزار و 461نفر در ابتدای شروع به کار دولت دوازدهم عنوان کرد.

وی در توضیح خود از ورزش قهرمانی زنان و مردان افزود: منظور همان ورزشکارانی است که تحت پوشش بیمه خدمات درمانی فدراسیون پزشکی برای یک سال قرار می گیرند و کارت بیمه ورزشی دریافت می کنند.

رئیس جمهوری همچنین در آماری میزان مشارکت زنان و مردان در برنامه های ورزش همگانی نسبت به کل جمعیت زنان و مردان را در ابتدای شروع به کار دولت دوازدهم به ترتیب 18 و 29صدم درصد و 24 و 25صدم درصد نسبت به جمعیت زنان و مردان کشور اعلام کرد.

روحانی میزان جمعیت سازمان یافته ورزشی روستایی و عشایری زنان و مردان را در ابتدای شروع به کار دولت دوازدهم 196هزار 902نفر اعلام کرده و افزود: نسبت جوانان شرکت کننده دختر و پسر در برنامه های اوقات فراغت به کل جمعیت جوانان دختر و پسر در ابتدای شروع به کار دولت دوازدهم به ترتیب 71و هفت دهم درصد و 73و هفت دهم درصد است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز