باید چوگان در نقاط مختلف ایران رشد متوازنی داشته باشد

زیرک: سلطانی‌فر نقش ارزنده‌ای در ثبت جهانی چوگان داشت

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۱۳:۰۲:۲۵
کد خبر: ۶۴۷۴۴۷
زیرک: سلطانی‌فر نقش ارزنده‌ای در ثبت جهانی چوگان داشت
کارشناس میراث فرهنگی گفت: چوگان یک بازی نیست و یک فرهنگ برای ما محسوب می شود و ثبت جهانی این رشته به نام ایران فرصت بسیار خوب به منظور اشاعه این فرهنگ در سطح جامعه است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، منصور زیرک کارشناس میراث فرهنگی در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان با ابراز خرسندی از ثبت جهانی چوگان به نام ایران از اقدامات مثبت دکتر سلطانی فر در زمانی که ریاست سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور را بر عهده داشت به نیکی یاد کرد.

وی با بیان اینکه هدف یونسکو از ثبت جهانی میراث فرهنگی ناملموس حساسیت بیشتر مردم و مسئولین هر کشور است،اظهار داشت: اکنون ثبت جهانی یونسکو این فرصت را پدید آورده است که با تدوین برنامه منسجم زمینه ترویج بیشتر این رشته را فراهم کنیم تا مردم و مسئولین نسبت به این بازی و فرهنگ ایرانی شناخت بیشتری پیدا کنند .

دبیر هیات چوگان استان اصفهان گفت: چوگان به عنوان یک فرهنگ ناب ایرانی بیش از دو هزار سال پیش با همه فراز و نشیب هایی که داشته اما به هر حال به حیات خود ادامه داده است ولی شایسته است که برای ترویج این ورزش بین مردم و دولتمردان از این پس با برنامه تر عمل کرد.

منصور زیرک ثبت جهانی چوگان ایرانی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: برای ثبت این رشته اقدامات خوبی صورت گرفت از جمله رویداد فرهنگی نوروز 95 که بازی چوگان در میدان تاریخی امام (ره) اصفهان که بزرگترین و تاریخی ترین میدان بازی چوگان جهان است ،انجام شد .

وی ادامه داد: یکی از برنامه های نوروزگاه اصفهان در سال 95 همین بازی چوگان در میدان تاریخی این رشته بود که اتفاقا با حضور دکتر سلطانی فر رییس وقت سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری و حمایت بسیار خوب و پشتوانه ایشان سبب شد رونق خوبی در این رشته حاکم شود و در نهایت با یک تلاش هدفمند این ثبت صورت گرفت و اکنون باید برنامه ریزی های خوبی را برای پیشرفت این رشته انجام داد تا چوگان را به جایگاه اصلی خود در ایران برسانیم.

کارشناس میراث فرهنگی اصفهان گفت: آنچه مسلم است باید با شدت و سرعت بیشتری برای چوگان برنامه ریزی کرد تا با توجه ویژه مردم و مسئولین مواجه شود . در این زمینه باید چوگان بصورت متوازن در نقاط مختلف کشور توسعه یابد. در شرایط فعلی این رشته در سراسر ایران رشد نکرده است به همین دلیل باید شرایط را طوری مهیا کرد که استان های مستعد این رشته در سراسر کشور فعال شوند و زمینه ترویج این رشته بوجود آید.

وی برگزاری لیگ چوگان بصورت منظم را نیز دیگر راهکار توسعه چوگان دانست و اظهار داشت: اکنون فقط در تهران مسابقات به صورت منظم برگزار می شود اما اگر زمینه برگزاری لیگ بوجود آید قطعا شرایط اشاعه چوگان در کشور بیشتر خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز